FIRST LEGO League

Nå til lørdag (12.11) er det klart for årets regionale turneringer i FIRST LEGO League. Turneringssteder i Norge: Bodø, Gjøvik, Kongsberg, Mo i Rana, Narvik, Oslo, Sarpsborg, Stavanger, Stord, Tromsø og Trondheim. Mer info på: http://www.hjernekraft.org/

Her kan man laste ned et par videosnutter fra arrangementet i Oslo:
http://www.forskningsparken.no/fll05

Var på FLL i fjor her i Tromsø og fikk da vite om arrangementet helt tilfeldig av en kompis som jobber der hvor arrangementet skulle gå av stabelen. Han hadde også sett ett oppslag på døra der som fortalte om åpningstider og slikt.
I år derimot, var det også helt elendig med varsling og merking av hvor dette arrangementet gikk av stabelen. Stod ikke noe i avisene heller om dette. Fant ut først på lørdagen via mange nettsider at det var på Langnes skole, men stod ikke noe om åpningstider og slikt. Kjørte til den skolen men møtte stengte dører og ingen oppslag… Sad
Har sendt noen sinte mail til en av de som jeg tror stod ansvarlig for arrangementet her i Tromsø.
Er det meningen at dette skal være ett “hemmelig” arrangement?
Men jeg fikk nå brukt dagen til mye LEGO-bygging hjemme istede Very Happy

Ragnar Brataas er prosjektleder i Tromsø…
ragnar.brataas@norinnova.no

Artikkel Dagbladet i dag; http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/12/03/451123.html

Synd at streamingen er så elendig… Mad

Nå er det vel ikke slik at årets FLL finale 8. november i Oslo er avlyst. Den er bare slått sammen med finalen i Akershus. Den vil finne sted på Kjeller den akttuelle datoen (På Høgskolen i Akershus)
Ref. det som er nevnt på den nye hjemmesiden

Vel, poenget er at det ikke avholdes i Oslo denne gangen (noe flere personer lurte på, inkl. evt. dommere), så om det teknisk sett heter sammenslåing spiller det lite rolle for dem/oss.

Jeg synes det er et poeng at “I år ser det dessverre ut som at Oslo utgår.” er en meningsytring som ikke har noe i kalenderen å gjøre. Jeg synes også det er trist at man ikke klarer å videreføre arrangementet i Oslo, men det er helt irrelevant for folk andre steder i landet.
Forøvrig er det vel ikke akkurat snakk om en flytting av arrangementet, men at det har kommet til et nytt arrangørsted med ny arrangørkomité. Lag fra Oslo kan uansett delta andre steder. Mener det var et lag fra Oslo som valgte å delta i Sarpsborg et år.

Er enig med Thomas i at den setningen ser veldig negativ ut. Og det kan vidre føre til at noen tror at “nå går det dårlig for FLL og kansje de slutter helt snart”…
På den annen side så er vel storparten av LEGO-fansen i Oslo området?
Hilsen en som sitter i Nord Norge… og her skal vi ha FLL i år som i alle andre år tidligere… Wink

Syntes bare det var trist, og det var egentlig en nyhet for de som var vant til å ha det i Oslo. Men ok, jeg har fjernet setningen

Da var årets regionale finaler ferdige. Jeg fikk ved en tilfeldighet mulighet til å være dommer ved robotbordene på Finnsnes i år. Det var utrolig morsomt å se mye engasjert og flink ungdom i arbeid. Arrangementet var også kjempebra organisert. Det var første gang Finnsnes arrangerte FLL, men jeg tror ikke det blir den siste. Fibagjengen stakk av med seieren, og skal delta i skandinavisk finale i Eskilstuna i Sverige 28. November.

I forkant hadde jeg forhørt meg med arrangøren om å ha en liten layout, noe de ønsket. I følge tilbakemeldingene jeg fikk, var det godt mottatt og populært både blant barn og voksne. Jeg reklamerte også litt for nettsidene til Brikkelauget, så får vi se om det har noen effekt på medlemsmassen fra Midt-Troms og om jeg klarte å lokke noen AFOLs ut av skapet.

Glemte å ta bilde på lørdagen :confused: , men her er det som var på plass kvelden før. Jeg supplerte med flere kjøretøyer og minifigs før åpningen på Lørdag.

Flott liten layout andy16806, håper du kommer med flere detalj bilder.
Men det skulle jo vært en kran på kaikanten der også :wink:

Årets FLL lokale finale i Tromsø ble flyttet til Harstad. Var bare 5 påmeldte lag, og kun 4 av dem dro til Harstad.
Jeg hadde desverre ikke mulighet til å dra dit å se på. Men både Harstad og Finnses hadde jo VELDIG mange lag i forhold til Tromsø.
Grunnen er nok dårlig reklamering på forhånd ute på skolene. Men nå skal det også sies at lærerstanden og rektorene har vært mye imot dette konseptet (av årsaker som jeg ikke kjenner til) og arrangørene for FLL i Tromsø har derfor ikke fått komme på skolene for å fortelle noe om dette heller…

Jeg håper det blir bedre til neste år, for det kan jo ikke bli stort dårligere deltagelse enn i år.

Takker for det. Det blir dessverre ingen flere bilder av denne layouten da jeg glemte å fotografere før jeg begynte å demontere. Det var en lang og hektisk lørdag, og jeg hadde det travelt med å komme meg hjem. Mulig at noen andre har tatt bilder som jeg kan få…
Men jeg hadde faktisk en kran på kaikanten :wink:

Vi hadde lag fra Tromsø som deltok på Finnsnes også, og de var ganske gode.

Oh? Var det lag fra Tromsø på Finnsnes? Jeg hadde fått info om at de skulle til Harstad fordi det var så mange lag på Finnsnes at det ikke var plass til flere.

Men er jo bra om de var på Finnsnes istede, er litt kortere å dra dit.
Har ikke sett på hvilke lag som ble påmeldt fra Tromsø, kjenner kun til Pirates of the North eller no sånnt, da gutten til Centurius er med der og de var å trente under Hobbyustillingen som var her i Tromsø.