Finnes det en standard for tog?

Hei

Jeg er relativt ny her og forsøker å lære meg hvilke standarder som finnes når man skal bygge en Lego-by. Har lest gjennom fortaustandarden dere har lagt ut, men kan ikke finne noen standard når det kommer til tog, hva gjelder avstand fra togskinner til plattform og høyde på plattform. Har i dag tre forskjellige togstasjoner og på alle tre er avstanden (ifølge originaltegningen) en studs (to studs fra selve togsporet). Jeg synes det ble litt for stor avstand så jeg skrenket den inn 1 studs slik at plattformen nå går helt inntil togskinnen. Dette går fint på de fleste togsett jeg har, bortsett fra 79111 Constitution Train Chase som er bredere enn togskinnen og tar borti plattformen min. Slik det er nå kan jeg løse dette på to måter. jeg kan modifisere lokomotivet slik at det passer (noe jeg egentlig ikke vil) eller jeg kan modifisere plattformen slik at den blir lavere (da tar den ikke borti toget).

Jeg har laget dobbeltspor på den ene togstasjonen og der tar den borti uansett fordi jeg har en høy søyle i midten mellom sporene. Dette kan løses ved å modifisere stasjonen.

Jeg vet det finnes flere andre togentustiaster her på forumet og de har sikkert vært borti dette tidligere. Er interessert i å høre hva dere andre har gjort og om det finnes en standard for dette? Jeg kan godt legge ved bilder hvis forklaringen min ikke er god nok :slight_smile:

Tror ikke vi har skrevet ned noen standard for tog da det vel ikke har vært en utfordring frem til nå. Men vi burde kanskje gå igjennom en lignende prosess som med veiplatene?

Iallefall så er det eneste jeg vet om som vi har satt som standard er at skinnene er 4 stud fra kanten på 32x32 baseplatene. Dette gir plass til dobbeltspor på en baseplate med 8 stud mellom skinnene. Togene kan jo ha forskjellig bredde så tunellene tror jeg ble satt til 15 klosser høy og 10 stud bred om jeg ikke husker helt feil? (viewtopic.php?f=1&t=550).

Jeg har ikke bygget noen tuneller men vet at en del andre har gjort det. Ta høyde for minimum 10 stud brede tog. LEGO sine egne tog er som oftest 6 stud brede, men kan gjerne ha noe som stikker ut på siden slikt som rekkverk og lignende og trenger derfor 8 stud plass. Er også mange som bygger MOC tog som holder seg litt mer i skala til skinnebredden og har 8 eller 10 stud brede tog. Men tror de fleste holder seg til 6 og 8 stud med litt utstikk på sidene.

En utfordringen med å ha for tett avstand mellom plattform og tog på en togstasjon er at om denne togstasjonen skal være med på en felles layout så kan det by på problemer siden folk bygger tog med forskjellig bredde.

En annen utfordring kan være at om det er svinger rett før eller etter plattformen så kan dette begrense hvor mye avstand du kan ha fra skinne til plattform, eller begrense hvor nærme du kan ha en sving. Dette gjelder svinger i begge rettninger. Se for deg en sving til høyre rett etter plattformen og platformen er på høyre side. Om vognene har en lang avstand mellom boggiene vil midten på vognen komme lengre ut til høyre når den er midt i svingen.
Om svingen går andre veien så kan det være at enkelte tog har langt overheng foran på lokomotivet. Se for eksempel 60051, det har en snute som stikker ganske langt frem. Når den kommer til en sving vil denne snuten stikke ut på yttersiden av skinnene i svingen og kan derfor ta borti starten på perrongen dersom den er for nærme skinnene. Løsningen på disse to siste er jo å ha ett lengre rettstrekk før og etter perrongen.

Det andre vi vel sånn ca er blitt enige om, er en plate opp for ballast under skinnene.
viewtopic.php?f=1&t=1163

Jeg mener at togene skal bygges i 10 studs bortover. Grunnen til jeg mener dette er fordi man får plass til mange fler detaljer på togene, pluss at den blir tilnærmet lik størrelse for en liten legomann i som den blir for oss.

Jeg har vært borti mye tog i Norge alt fra Robler og Dieseltog. Steller man seg ved siden av disse der man går opp i førerhuset vil man se at det er ganske så høyt opp.
Ta en robel. 54.22. Steller du deg ved siden av denne der man går inn i førerhuset, vil ikke hodet rekke mer enn til det tredje innsteget, totalt 4. Legger ved et bilde som viser en rødstrek, her rekker hodet ditt og overkroppen til. Har ganske god peiling på disse maskinene, er over gjennomsnittet interessert i de og har vært med å kjøre en del av dem også. Så når jeg bygger, går jeg utifra hvor jeg når på toget, der legomannen kan nå på toget. Prøver å få det nærmest mulig likt.

Tro det eller ei, men der man laster på toget, bak førerhuset så rekker faktisk man bare opp til med skulderne (Jeg er 1.88) markert med blått på bilde.

En annen maskin som jeg veit er veldig høy er den nyeste vi har, en AMC2 den er enda høyere og større en robelen igjen. Så etter min mening så er de settene lego bygger i en ekte skala størrelse på en liten måte i forhold til lego personene.

Ah, det evige temaet om standarder på tog i felleslayouter!

Den uformelle standarden på 10 knopper x 15 klosser for passeringsåpninger (på rak strekke), er mest for at togfolket skal ha noe konkret å forholde seg til ved bygging av stasjoner, annen infrastruktur og tog. Sjansene for å få unntak ved planlegging av layout er ikke gode, ettersom mange allerede forholder seg til disse målene.

Som layoutmaster setter jeg ingen begrensning på størrelsen på togene - jeg går utifra at togfolket skjønner at hvis de ønsker å ha ett kjørende tog, og ikke statiske display, så må de bygge noe som kan navigere seg gjennom sløyfene med så lite problemer som mulig. Ett bygg-hva-du-vil prinsipp som jeg følger, men jeg forventer meg samtidig at man ikke klager på at toget ikke takler sløyfene som tegnes. Om det klarer en tunellåpning med en kvart millimeters klarering og ikke dulter borti andre tog i svingene så er får det kjøre - enkelt og greit.

Ellers er det annerkjent at skinnene ikke kan direkte kobles mot skala. Jeg tror det har blitt nevnt, at hvis man brukte sporvidden som skalamål, ville alle tog være rundt 9 knopper brede. Bruker man skalamål brukt på minifigurene (ett tall på 1:40 til 1:43), vil det man ende opp med variere. De mest ekstremt dimensjonerte togene som visiterer Norge jevnlig (Västtrafik X53 er/har vært inne på Oslo S jevnlig) er 345cm brede, eller ca. 11 knopper etter omregning - norske tog er jevnt over smalere, og de innleide TRAXXene er enda smalere.

For å ikke snakke om svingradiusen - da er man fort inne i trikketerritorium…

Større og mer detaljerte tog betyr også mer tyngde som skal flyttes på. Vi benytter oss av både strømførende og plastskinner, og våre erfaringer med tunge tog på strømførende skinner er ikke bare positive. Det snakkes med frysninger om spenningsfall, varmgang i motorer og andre utfordringer slikt bidrar med, mens batteritogenes utfordring er hvor fort de sluker batterier (og hvor lang tid det tar å bytte) når togene blir lange og tunge.

Kort oppsummert så er standarden der for at man skal ha noe å forholde seg til, og for at det skal fungere når det skal benyttes sammen med annet. Den er (som F0NIX nevnte) ikke formelt skrevet ned, etter min kunnskap, men en meget god føringslinje som jeg følger når jeg planlegger layouter.

Det er så enkelt så å finne riktig svar. Hvor finner du beste svar på det? Er det ikke på fotoer av ekte stasjoner med parkerte tog? Studer de og da finner du lett ut etter god gransking av mange stasjoner avstanden til perrongen. Jeg forstod det sånn at det var det som du lurte på. Du skal ikke se etter standarden på LEGO. Du skal se hvordan det er i virkeligheten.

Men selvfølgelig må det fungere også, sånn som medlemet over skriver.

Denne bør vi bare løfte
Vi må få med flere på felleslayouten på Kloss, PKH, Bergen, Mandal, Bodø og Narvilk og ellers i det langstragte landet vårt.
Hus, tivoli, parker og annen morro trengs.
Og standarder er kjekt å oppdatere

1 Like

Jeg har laget utkast til «Normer for jernbanemiljø», men det har vært magert med tilbakemeldinger, samt at det var planer om å drøfte det på Mountain Brick, uten at vi kom så langt i programmet. Foreslår at vi gjør et nytt forsøk på neste Mountain Brick.

1 Like

Men har du noen standard de har brukt nå i det siste?

Vi har de siste årene bygd skinnemoduler i henhold til MILS-standarden. En norm vil inneholde mye mer, som hvordan bygge ringbane, svingradius, veltesone, regler for perrongers plassering, bygningers plassering inntil skinner, mm.

Et nettmøte og/eller møte på Mountain Brick foreslås.

1 Like

Tenkte kanskje en kombinasjon, møte og eventuelt hva som bør bygges for deltagelse på bla Mountain Brick. Det var noe tynt på felles layoute/ tog på Kloss, og det er jo en plass hvor vi har mulighet til å ta med feks nye som kanskje vil ha en beskrivelse?

2 Likes