Finne og kjøpe utgåtte sett fra Lego Technic

Hei, alle sammen!

Dette er min første post på forumet. I en alder av 33 har jeg nå fått tilbake litt av interessen jeg hadde for Lego Technic tidlig i livet :slight_smile: Som ung var jeg relativt interessert, og har fortsatt alt av brikker og sett fra den gang. (Selv om dette ikke er rørt de siste 20 årene). For å nevne noe husker jeg blant annet settet 8880 som høydepunktet for min tidligere lego-karriere.

Det siste halve året har jeg fått tilbake litt av interessen for Lego Technic, og har kjøpt settene 42043, 42028, 42029, 42030, 42009 og 42049.

Det jeg derimot ser når jeg går igjennom litt av det som har skjedd de siste 20 årene, er at det er relativt mange sett jeg kunne tenkt meg som jeg har gått glipp av. Av litt nyere årgang kan nevnes blant annet 42008, 8043, 8110, 8258, 9397, 9398 osv…

Jeg ser at disse er å få tak i på brikkebutikken.no, men ser også at utgåtte sett kan ha en ganske stiv pris. Spesielt f.eks. 8043 og 8258

Er det noen som har noen tips til hvor man kan få tak i utgåtte sett til en fornuftig pris, også eldre sett enn de nevnt over?

Beste tipset er vel å følge med på Finn, du kan komme over en del der til OK pris. (Men også en god del som har fått det for seg at Lego er mer verdt enn gull)
Ellers så er Bricklink et sted enhver AFOL lærer seg å kjenne ganske fort.

Bortsett fra det - velkommen ut av Dark Age!

Du finner det meste på Bricklink: http://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=S&catString=36

Der varierer prisene mye avhengig av hvor etterspurt settet er, og noe avhengig av om du skal ha settet nytt i eske, eller om du kan tenke deg å kjøpe et brukt sett.

Men så kommer mva og det forhatte fortollingsgebyret i tillegg …

Bricklink er uansett et greit sammenligningsgrunnlag for å se om en pris på Finn er grei, eller for dyrt.

(En liten advarsel om nye, fremdeles forseglede sett: Det er enkelte som svindler visse store, amerikanske kjeder ved å fjerne deler (minifigurer, først og fremst) fra esken uten at det synes på forseglingen, og deretter benytter seg av butikkenes til tider litt for “hyggelige” returpolicy. NB: Det er ikke selgeren på Bricklink som svindler deg.)

Hei, takk for svar. Ser at det åpner seg noen muligheter :slight_smile:

I forhold til kjøp av uåpnede sett som kan inneholde mangler, gjelder dette kun fra amerikanske selgere? Hvor stor er risikoen for at man mottar et nytt sett som ikke inneholder alt av deler?

Det er klart det frister mest med sett som ikke er brukt, men jeg vil vel tro at man får samme glede av et som er brukt også.

For øvrig ble den tur innom butikken i dag, så da er sett 42052 i hus. Så lenge fruen ikke blir helt gal, har jeg noe å gjøre i helgen :slight_smile: