Felksibel togskinne

Er det noen som har “Train, Track Flexible Segment” og noen erfaring med hvordan det er å bruke disse? Fungerer de til å lage store slake kurver, eller egner de seg best til bruk for å få togbaner som “ikke går opp” til å “gå opp”, dvs kun lite bruk av de?

Dette er jeg nysgjerrig på også. Men det blir vel uansett forholdsmessig dyrt å bygge hele oppsett med disse skinnene?

Jeg eier en eske med de. De kan godt brukes til å lage store slakke svinger, med jeg er tvilsom på om de klarer å holde formen uten at de festes på en eller annen måte. Den beste metoden å bruke disse skinnene på, IMO, er for å korrigere når det ikke går opp, eller når man vil ha andre avstander mellom skinner elns. Altså en eller to stykker av flexiene mellom ordinære skinner.

Jeg skreiv innlegget før VikingLotto trekninga, men nå når jeg ser jeg ikke vant non å søtte mill ser jeg også at det kan bli litt dyrt;)

Takk for svar, spørs om jeg må få tak i et par slike til “småjusteringene”.

En annen ting som ikke er blitt nevnt her er at de BRÅKER mye de flex skinnene. Iallefall med tog med de vanlige små hjulene. De store toghjulene som er på Emerald Night bråker ikke like mye på disse skinnene, men man har jo ikke tog med bare slike store hjul.

Jeg skaffet meg to slike pakker med 64 deler i hver i håp om at de kunne brukes til store svinger for å få paralellspor også i svingene. Men de er best til “justeringer” av banen. Det gjelder også om du vil ha en liten sving og du får det ikke til å gå opp med vanlige svinger.

Har også lest noen som har brukt disse skinnene for enklere å få til bakker. Har ikke testet dette selv så veldig mye, men syns den bakken fikk en knapp bøy og lange lok som Emerald Night hadde en tendens til at hjulene med drift på ble hengnde i luften om man ikke hadde fart nok. Nei da er det bedre å bruke vanlige skinner, de flekser jo akkurat nok til at man får en fin jevn overgang. Man lager likevel ikke særlig bratte bakker på togskinnene uansett…
(dersom det ikke er trikken i San Fransisco (eller hvor det nå var) du skal lage).