Feilsøking 9v tog

Var et par togsett i blandet Lego som jeg kjøpte:

[setimg]4512[/setimg] [set]4512[/set]

[setimg]4513[/setimg] [set]4513[/set]

[setimg]4561[/setimg] [set]4561[/set]

Møtte på litt tekniske utfordringer når jeg skulle teste dem dog, togene vil ikke kjøre. :frowning:

Jeg har laget to enkle (separate) sirkler, testet begge med 2 forskjellige motorer og 2 forskjellige “speed regulators” (samme strømforsyning, men det lyser grønt når jeg kobler til).

Noen tips om hvordan jeg bør gå fram for å få liv i disse? I og med at det lyser grønt så er vel kanskje den delen ok, så da er det vel en av følgende som er problemet:

  1. Skinnene leder ikke godt nok og må renses?
  2. Begge motorene er ødelagte
  3. Koblingen fra fartsregulator til skinnene fungerer ikke eller er koblet feil.

…eller andre ting som kan være galt? Jeg må kanskje finne fram et multimeter (som jeg er noldus på å bruke :blush: ) for å finne ut av det?

Et mulitmeter/voltmeter er alltid veldig greit, da er det veldig kjapt gjort og finne feilen. En annen måte kan være å bruke en liten lysdiode og sette på, da vil du og se om det er liv.

Hvor lyser det grønt?
Hvis det lyser grønt på strømforsyningen så betyr det ikke stort.
Hvis det lyser grønt på fartsregulatoren bør strømforsyningen levere strøm til fartsregulatoren.

Jeg kan ikke så mye om 9v-tog spesielt siden jeg ikke har disse. Men kan jo en del om elektronikk og slike små elektromotorer.

Her er noen ting du kan gjøre for å feilsøke dersom du ikke har ett multimeter foran deg:

  1. Visuell sjekk av kabler. Se om det er brudd noen sted? Ser kabelen klemt flat noen sted? Prøv å dra litt i kabelen på hver side av der den er klemt flat, om den strekker seg så er det brudd inni selve kabelen.

  2. Sjekk tilkoblingspunktene på begge endene. Både i regulatoren og mot skinnene. Ser du noe smuss eller ujevne farger her, eller er det bare blankt metall du ser? Er kanskje kobber/messingfarget eventuelt sølvfarget, skal iallefall være uten noe korrosjon.

  3. Er det noe korrosjon eller skitt på skinnene? Ser de rene og pene ut? Disse skal også være ganske blanke i metallet. En bitteliten bit med stålull eller veldig fint sandpapir kan du bruke for å rengjøre skinnene om de er veldig skittne. Jeg har også brukt slik viskelær som er beregnet for kulepenn (blått viskelær) på skinnene på bilbanen jeg har og det fungerer utmerket der.

  4. Sjekk metallhjulene på motoren. Ser disse rene og pene ut? Også her skal det være rimelig blankt da dette er kontaktpunktet motoren plukker opp spenningen fra skinnene. Disse kan helt sikkert rengjøres på samme måte som skinnene.

  5. Når kablene er koblet til og du setter på spenning på regulatoren. Sett motoren på skinnedelen som tilkoblingene er festet på og forsøk å dytte motoren bakover/forover. Kan være dårlig kontakt INNI motoren eller på kontaktpunktene hvor motoren plukker opp spenningen fra hjulene.

  6. Litt usikker på hvordan disse kontaktene som kobles på skinnene ser ut helt fysisk, er det mulig å holde metalldelen på kontaktene rett mot hjulene uten å ha dem koblet til skinnene?

  7. Om du har flere regulatorer så forsøk å bytte på ledningene til/fra regulatorene. (Bruke ledningene fra regulator A på regulator B og motsatt.)

  8. Disse regulatorene har vel også en liten sikring inni seg? Iallefall en termosikring. Men den skal i så fall resette seg selv. Men akkurat her kan helt sikkert noen andre fortelle mer enn meg.

Anbefaler sterkt å kjøpe ett lite multimeter. Koster 199kr for ett helt enkelt multimeter fra Clas Ohlson: clasohlson.com/no/UNI-T-UT12 … er/36-5255

Takker for alle tips! Blir en liten jobb bare å grave frem multimeteret som jeg aldri bruker fra nederste kasse i overfylt bod. :blush:

Det grønne lyset er i fartsregulatoren(e), men det sier vel kanskje bare at strømforsyningen leverer strøm til fartsregulatoren.

Mulig jeg kommer med noen konkrete spørsmål til hva / hvordan jeg bør måle når multimeteret igjen ser dagens lys…

Da var multimeter gravd frem! Så er spørsmålet, hvordan bruker jeg det?

Hvis jeg skal sjekke om fartsregulator leverer strøm, eller om det er nok spenning (?) på sporet når fartsregulator er koblet til og skrudd til full hastighet? Jeg kan vel lage en liten kortslutning her hvis jeg ikke bruker multimeteret riktig?

Sett multimeteret i Volt modus (og område som kan måle opp til 10v om det er områdevalg) og stikk en av probene på hver skinne mens du har regulatoren på full guffe. Du skal da måle 9v mellom skinnene.
Du kan også måle direkte på pluggene/koblingspunktene.

Siden du sier det er grønnt lys i fartsregulatoren så har du jo iallefall spenning frem til regulatoren, så du trenger ikke måle spenningen inn der.

Men du kan også måle direkte på utgangen av fartsregulatoren om du ikke har noe spenning på skinnene.

Først setter du multimeteret til egnet måleområde.
Du vil i første omgang måle likespenning.
Se etter =, det markerer likestrøm.
Hvis du har et digitalt multimeter har det gjerne et 20V-valg.
Med mutimeteret på 20V er det svært lite du kan gjøre feil.

Søk bakover til du finner spenning.

  • Skinnene.
  • Tilkoblingen til skinnene.
  • Utgangen av fartsregulatoren.
  • Spenning inn på fartsregulatoren.
    (Det kan være at spenningen inn på fartsregulatoren skal være likestrøm. I så fall finner du dette symbolet: ~,
    både på transformatoren og multimeteret.)

Du måler spenning mellom de to skinnene, det vil si at du bruker en måleledning på hver skinne.
Bli ikke overrasket om du måler mer eller mindre enn ni volt, men hvis du måler

Hvis du ikke finner noen spenning med en gang kan det hjelpe å vri på fartsregulatoren.
(Høyere/lavere spenning.)

Og du har jo to av det aktuelle utstyret, så det blir enkelt å bytte den delen som ikke virker.
Hvis du bytter noe måler du igjen spenningen på skinnene, og fortsetter bakover.
Det kan være mer enn en feil.

Hvis du får spenning på skinnene er neste skritt å undersøke motorene.
Sett multimeteret på Ω, og koble sammen målepinnene. Hvis du ikke får noe utslag da trenger multimeteret sannsynligvis nytt batteri.
Nå finner du frem en av motorene, setter på hjul, og måler om det går strøm gjennom motoren.
Sett målepinnene på et hjul på hver side av motoren. Da skal du måle noe annet enn null.

Slå av multimeteret etter bruk. Det skal i et hvert fall ikke stå på Ω.

Hvis du lurer på om multimeteret i det hele tatt virker kan du sette det på Ω igjen, og koble sammen målepinnene.
Hvis du ikke får noe utslag da trenger du sannsynligvis nytt batteri.

Hvis du tror at målepunktet er korrodert kan det hjelpe å skrape litt med tuppen av målepinnen.

Takker, da var det liv i togene!

Fant egentlig ikke noen skikkelig feil. Byttet et par skinner som det virket som ledet strøm litt dårlig, og måtte dytte igang toget litt til å begynne med. Etter endel runder så virket det som ting fungerte bedre, og begge motorene kjørte jevnt rundt uten å lugge/stoppe. Det var stor hjelp når jeg kunne se at det var spenning på sporene slik at jeg kunne fokusere bare på skinner / motor.

Bør vel ta en liten sjekk på alle skinnene før jeg selger settene så jeg er sikker på at ting fungerer når ny eier kobler opp.