Fastbrick Robotics

Hvem tar ansvar og bygger en slik?

[youtube=wide]Rebqcsb61gY[/youtube]

Ikke jeg :stuck_out_tongue:

Men det var underlig at maskinen kun smurte “lim” på undersiden av mursteinen. Kan umulig bli stabil konstruksjon av det.

morsom technic utfordring :slight_smile:

Var bare dataanimasjonen som smurte på den ene siden, den virklige smører på 2 sider =)

[youtube=wide]Rg3K-rFUw7U[/youtube]

nLink er et norsk firma som lager roboter for byggebransjen.
Nå fokuserer de visst mest på drilling i tak.
De jobba også med en flislegger.

Jeg fikk mer vondt i sjela av den siste videoen… Er så mye mer som kunne vært automatisert…
Hvorfor legger den på 1 og 1 stein - hvorfor ikke bare sveve de over linja, sprute sement, og slide på plass?
Hvorfor må en annen gå bak og jevne ut sementen? Dette kunne jo maskinen klart med målere…
Hvorfor må en person helle sølt sement tilbake i bøtta? Dette hadde man unngått ved å sprute fra en dyse.

Er sikkert ett spørsmål om kost/nytte forhold? Dersom roboten skulle vært mer avansert ville det muligens kostet mere. Mulig den også ville tatt mer plass og ikke vært så fleksibel.
Jeg så også mange steder de kunne ha gjort forbedringer, for eksempel de halv-steinene på endene virket som de la ned manuelt. De kunne jo enkelt ha hatt en egen renne med pre-kuttede halve steiner (eller bare hatt en diamantsag som utførte det når det trengtes). Men igjen dette ville jo bety mer mekanikk som både tar plass og ville fordyre konstruksjonen.

Mange ganger med slik automasjon er det slik at man kommer til ett punkt der det rett å slett ikke er lønnsomt nok å automatisere inntil prisene på det mekaniske utstyret har falt i pris og fungerer stabilt nok.

Jeg synes heller ikke denne maskinen virket veldig kjapp… Men på den annen side så kan den jo holde på i timesvis uten å ta kaffe eller røyke pause :slight_smile:

Angående den roboten som boret hull i taket, den så veldig kjekk ut, men det var ikke en helt fair konkurranse med han som gjorde det manuelt. Jeg har jobbet i den bransjen og vi hadde allerede for 10-15 år siden ting som gjorde det MYE enklere å bore hull i taket med jevne mellomrom. Først bruker man en type laser med “raster” som markerer punktene, deretter bruker man rett å slett ett stang med ett hjul nederst og boremaskinen i toppen. Så har man en arm som stikker ut til siden som man trekker ned for å føre boremaskinen opp. Ingen klatring i gardintrapp, og ingen tung maskin som må holdes oppe, og heller ingen oppmåling med tommestokk for hver 30cm.
uco.no/Produkter/Tre–og-gip … ordstativ/