Fargesortering

Noen som har noen tips på hvordan man godt ser forskjell light grey og light bluish grey?

Godt lys er det eneste tipset jeg har.

Du trenger godt lys, og noe å sammenligne med. Da vil light grey virke gulnet i sammenligning med lbg.

Ett annet tips er å holde en blå eller brun kloss ved siden av. Se på hvilken av de grå klossene som har noen hint av enten den blå eller brune klossen. Syns du gråfargen har mer hint av den brune så er den gammel grå farge. Har den mer mot den blå er det den nye gråfargen. Gjelder både lys grå og mørk grå.

Jeg er for godt lys. Brukte selv dagslys (solskinns dag) da jeg sorterte gammel og ny grå klosser.
Ett annet tips er å ha en ny grå kloss å sammenlikne med. Da ser man fort om det er en ny eller gammel.

Jeg sliter mere med dark red - her er det minst to ganske forskjellige sjatteringer, og foreløpig har jeg ikke nok kunnskap om historikken til å finne ut av logikken rundt skillet…

Så vidt jeg vet er det ikke noe egentlig skifte i dark red - det er bare slik at forskjellige ladninger av klossene har lettere variasjoner i fargetone. Å blande LEGO-farger er en hel vitenskap (det handler ikke bare om mengde, men også blant annet om temperatur og atmosfæriske forhold i rommet, er jeg blitt fortalt), og fra det tidspunktet da LEGO gikk over fra å bruke forhåndsfarget granulat til å lage klosser med til å tilsette fargen selv oppsto det en hel del variasjon. Grunnen til at de gjorde det var at de fikk all granulat fra samme produsent, og de ønsket ikke å være avhengige av kun én produsent - og da var det enklere å foreta fargingen selv. Men ulempen var disse variasjonene. Det gjelder jo ikke bare dark red - det gjelder også for eksempel dark blue (hvor det er minst like synlig som i dark red) og vanlig yellow.

Og sand green :confused:

Og reddish brown, som virkelig blir et problem når man i tillegg har brown og dark brown å forholde seg til…

Jeg syns ikke det er noe problem å skille noen av disse fargene så lenge man har en annen brikke av den andre fargen å sammenligne med. Men om man plukker opp en tilfeldig mørk grå eller dbg brikke så er det vanskelig å si om den er gammel grå eller ny dbg selv om lyset er godt. Derfor har jeg laget meg en stabel av klosse med omtrent alle fargne jeg har som står rett ved der jeg bygger med delene. Da er det straks litt enklere å skille fargene, er bare å titte kjapt på den stabelen så kan man indentifisere fargen på den man har plukket opp.

Jo, faktisk så har de endret litt på fargen underveis (derfor heter det nå offisielt New Dark Red). Den første var litt mer matt. Dette da i tillegg til alt du nevnte :slight_smile:

Det er jo synlig forskjell på dark red, den gamle var jo litt gjennomsiktig. Syns godt opp mot ei lampe.

Jammendetvardavoldsomttilmeninger! Jeg er tydeligvis helt ute her, beklager min massive feilinformasjon :wink:

Man finner ut om en farge er mørk eller ikke ved å spørre om dennes fremtidsutsikter :laughing: