Fairy Bricks søker frivillige til å dele ut LEGO på sykehus!

Hei! Det er snart PKH-tid igjen, og som vanlig reiser Fairy Bricks til Trondheim for å drive med tombola til inntekt for det veldedige arbeidet de driver, som dreier seg om å dele ut LEGO til barn på sykehus. Normalt tar Fairy Bricks-sjef (“The Hairy Fairy”) fly oppover, men denne gangen har vi spurt om de kan ha med seg en mosaikk på 3x3 meter til Trondheim, så da fyller de like godt en diger varebil og kjører fra England til Norge. Og siden det er liten vits i å kjøre en varebil oppover hvis den har mye plass til overs, så tar de også med seg noen esker, av denne typen:

(ignorer at katten vår, Åsne, står på toppen av dem og gjør sitt beste for å etterligne Belville-katten fra 1994).

Ja, nå sier jeg “noen” esker, men det er faktisk snakk om 51 esker. Ja, du hørte riktig: Femtien.

Kevin regner tre esker per sykehus, og det betyr at vi kan dekke 17 sykehus med disse eskene. Vi har allerede fem av dem i boks - jeg tar Bergen og Stavanger, Yngve (Speiderkodeks) tar Bodø og Tromsø (som vil være Fairy Bricks’ første donasjoner nord for polarsirkelen!), og så stikker vi innom i Trondheim i løpet av PKH. I tillegg har Sigurd fortsatt stående to esker etter Skærbæk som vi tenker han kanskje leverer i Drammen.

Men da er det fortsatt tolv sykehus igjen, 36 esker. Så da lurer jeg på: Er det noen som kan tenke seg å ta med seg noen esker, enten i bilen fra PKH, eller fra lageret til Brikkelauget i Oslo (vi prøver å få satt fra oss en del esker der i forbindelse med PKH), til sitt lokale sykehus? Eller, for den saks skyld, et annet? Jeg kan på det sterkeste anbefale den opplevelsen, det er en stor glede.

Det man i så fall forplikter seg til:

  • Ta kontakt med sykehuset og si at man har LEGO som man ønsker å donere (dette kan ofte være vanskeligere enn man tror, det er ikke alle som uten videre klarer å stole på at man vil gi bort dyre ting uten at man skal ha noe igjen)
  • Gjøre avtale om levering, og levere på sykehuset
  • Åpne en av eskene, ta ut noen sett og posere for et bilde sammen med noen fra sykehuset (se Instagram-kontoen til Fairy Bricks for inspirasjon). Dette bildet må oversendes Fairy Bricks, så de kan bruke det til å vise at de deler ut over store deler av verden
  • Fortelle kontaktpersonen på sykehuset at vi ikke legger oss opp i hva de bruker LEGOen til, bortsett fra at den ikke kan videreselges. Den kan brukes som felles-LEGO til leking (men det er ofte uaktuelt på sykehus pga bakterie-risiko), som gaver til barn som trenger en oppmuntring, eller som premier til konkurranser. Men hvis de orker, er det fint hvis de setter på et av Fairy Bricks-klistremerkene som ligger i eskene, på LEGO-settene før de deler dem ut - på den måten blir flere klar over hva Fairy Bricks er

Hvis noen dere snakker med (eller dere selv!) har behov for å vite mer om Fairy Bricks, så er det altså en såkalt “registered charity” i Storbritannia. Mer om dem på hjemmesidene deres, som dere også kan videresende kontaktene på sykehusene til hvis de trenger mer info.

Håper mange melder seg i denne tråden! Ser for meg at vi burde kunne klare å få LEGO ut til i alle fall flere sykehus i Oslo, området rundt Mjøsa, og både øst og vest for Oslofjorden, i alle fall :slight_smile:

Og spør hvis det er noe dere lurer på!

Are

1 Like

Elisabeth (Brikkemamma) og jeg kan godt ta på oss å sjekke litt rundt her (rundt Mjøsa feks) og eventuelt stå for utdeling. Tipper at det kanskje er noen andre litt nærmere for Hamar. Vi kjører til og fra PKH og får med oss i bilen derfra i tilfelle.

1 Like

Det høres supert ut! Det er jo ikke alle sykehus som har barneavdelinger, men det har jeg ikke helt oversikt over. Eskene måler 51x44x41 cm, og det er i utgangspunktet altså tenkt tre esker pr sykehus. Skal jeg tenke tre esker til dere, eller mer?

Jeg sjekker. Det er Barne og undgdoms sengepost på Lillehammer. Gjøvik er bare dagpost. Har noen bekjente som jobber der så vi sjekker. 3 esker holder nok til Lillehammer tipper jeg. Sier fra om vi finner flere på veien.

1 Like

Jeg har levert til 2 sykehus i høst og kan gjerne ta ansvar for 15 esker. Har dialog med flere sykehus i Stor Oslo området, og vet de er sterkt ønsket :slight_smile:

1 Like

Helt knall! Da leverer du til fem ulike steder? Hadde egentlig også vært greit å vite hvilke, så ikke andre planlegger å levere til de samme :slight_smile:

Jeg kan høre med Sykehuset Østfold om de kunne tenke seg noen LEGO-sett. Vil de det så kan jeg ta med 3 esker fra Trondheim.

1 Like

Endelig avtale er jo ikke gjort, men har dialog med Lovisenberg sykehus, Sunnaas sykehus samt at barneavd p Ullevaal kun fikk en eske sist. Jobber litt med å finne ut flere som har rene barneavdelinger, og skal intensivere dette nå fremover. Men, jeg vil i all hovedsak prioritere Stor Oslo området :slight_smile:

Supert, Fabian! Da noterer jeg tre på deg i utgangspunktet!

@tosca - det er Kevin som setter tallet med tre esker per sykehus - jeg vet ikke om det er noe absolutt krav, men går ut fra at tanken er at de heller vil levere til flere forskjellige sykehus enn å bli “stor-leverandør” til noen få :wink: men det kan vi ta etter hvert!

Det kan være greit å vite, for eksempel når dere skal snakke med sykehusene, at det er LEGO til en utsalgspris av rundt 1000 euro i hver eske. Så tre esker er ca 3000 euro, rundt 30.000 kroner.

Er det kun rene barneavdelinger, eller er det og feks habilitering?

Alle steder der det er barn, tror jeg, sånn sett.

Eh, men ikke barnehager, altså :wink:

Da vil jeg gjerne levere til Elverum og event pykiatrisk og habiliterings avd i Elverum og Ottestad. Tre esker kan nok fordeles mellom de.
@Tosca ser at Ahus og har barnesengepost

Bare tenkte at de bare ville ha de innlagt kanskje? Men mye kjipe andre ting unga må også…

Matija har vært både i Elverum og Ahus før, så jeg tror han egentlig hadde tenkt å gjøre det igjen - det kan han sikkert kommentere selv. Men habiliteringsavdelingene kan uansett helt sikkert ha en eske hver :slight_smile:

Jeg kan ta kontakt med BUP avdelingen ved Voss sjukehus siden jeg er på Voss relativt ofte.

1 Like

Supert! Jeg noterer tentativt tre esker dit :slight_smile:

@MereteN @SveinTore @Speiderkodeks - jeg ble usikker på dette og tok derfor kontakt med Kev. Han spesifiserer at det som ligger innenfor deres virkeområde er a) det som er medisinsk (og derfor ikke habilitering) og b) sykehusinnleggelser og ikke dagbehandling (og derfor ikke BUP).

Beklager at jeg har rotet her, men det er bare sånn de har definert sin virksomhet.

1 Like

Hei, kunne tenkt meg også til Haugesund, om du har flere esker igjen

1 Like

Det går veldig fint! Kan du transportere tre esker selv, eller skal vi sørge for å få dem til Bergen?

Da har jeg foreløpig notert dette:

Trondheim - 3 esker: Are
Bergen - 3 esker: Are
Stavanger - 3 esker: Are
Bodø - 3 esker: Yngve
Tromsø - 3 esker: Yngve
Lillehammer - 3 esker: Christian J
Drammen - 2 esker (fra Skærbæk): Sigurd
Oslo - 15 esker: Christian F
Elverum - 3 esker: Merete/Matija (må avtale)
Ahus - 3 esker: Merete/Matija (må avtale)
Østfold - 3 esker: Fabian
Haugesund - 3 esker: Jan Egil
Ålesund - 3 esker: Sigmund

Totalt delt ut: 50 esker
Rest: 3 esker

Hvis ingen melder seg på disse, vil jeg prøve å få ekspedert tre esker til Kristiansand i løpet av sommeren. Men det er fritt fram for andre foreløpig!