Erfaring med å kjøpe sett på Bricklink

Hei,

Er på utkikk etter ett eldre Technics sett (8285 Tow truck) (da gjerne i esken uåpnet, men ikke 100% must)
Ser at det ligger en del sett på Bricklink. Noen som har erfaring med å kjøpe hele sett der fra?

Takk for svar :slight_smile:

Morten

Jeg har kjøpt noen biler, men ikke i den størrelsen, kan bli vanskelig å få den under 200 kroners grensa for toll, så du må nok regne med toll på den. Om du får den for under1000 krone med frakt kan man jo ha forenklet fortolling, vet ikke hva summen på dette er, men det finner du på toll.no.

Jeg har bare blitt lurt en gang på BL på over 200 kjøp så jeg føler at det er trygt. Men på en slik forsendelse be om forsikret sending.

Steinar

Hei og takk for svar.

Er vel ikke toll på leker? Regner med at Lego blir definert som en leke?
Er i så fall bare moms på den.

Sjekker litt med en selger nå :slight_smile:

Morten

Jeg har kun kjøpt komplett sett (7936 Level Crossing) 1 gang fra Bricklink, settet kostet ca. 400 NOK i den aktuelle butikken. Dukket opp i fin stand, som oppgitt på Bricklink.
Har aldri blitt lurt på Bricklink-kjøp (har manglet noe småtteri et par ganger jeg har bestilt løsdeler, men dette har blitt kostnadsfritt ettersendt). :slight_smile:

Det er ikke toll på leker (verken med elektronikk eller uten), men kommer vareverdien over 200 må du altså påregne MVA på samlet verdi av vareverdi + frakt.

Tollvesenet har en egen importkalkulator her.
NB: Denne inkluderer ikke kostnader for selve fortollingen.

Posten har følgende satser for fortolling:
Kr 135,- Forenklet fortolling (for sendinger med verdi fra NOK 200,- inntil NOK 1.000,-)
Kr 270,- Ordinær fortolling (Sendinger med vareverdi fra og med NOK 1000,- med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer) må fortolles og rapporteres til Tollvesenet)
[size=85](fra posten.no)[/size]

Du finner mer informasjon fra Posten her:
Priser på fortolling
Toll- og avgiftsregler

Lykke til :smiley:

Takker og bukker for svar :slight_smile:

Går da ut i fra at Bricklink er en seriøs side med seriøse selgere :slight_smile:

Morten

Jeg skriver under på det de andre her sier, jeg har også god erfaring med å handle sett derfra. Men å sammenfatte det som du gjør over er litt for enkelt - du kan trekke parallellen til eBay. Det finnes en haug med svindlere som selger dritt på eBay - men eBay er ikke noe mindre seriøst av den grunn. Det samme gjelder med Bricklink: Det er en seriøs side, og erfaringen min er at de fleste selgere er seriøse, men noen få skal du ligge langt unna. For eksempel en belgier som kaller seg brasletty.

Nå er det jo likevel veldig enkelt å skaffe seg en pekepinn på hvor seriøs selgeren er: Velg noen som har et solid antall tilbakemeldinger fra kjøpere, og sjekk at det ikke er mange negative der.

Lykke til :slight_smile:

Jeg må også si at jeg har gode erfaringer på Bricklink selv om jeg har vært borti ett og annet råttent eple.
Men sjekk om vedkommende har mange dårlige tilbakemeldinger spesielt i nyere tid. Dette kan peke på at det kan være et problem.
Oftest blir dette klaget på og butikken blir stengt hvis mange sender problem rapport til Bricklink (Non responding seller og non sending seller).

Jeg har kjøpt en god del på BL og har god erfaring på ca 10 småkjøp av deler jeg trengte. Gjort mitt første kjøp av sett nå the haunted house som jeg var akkurat for treg til å kjøpe på Lego Shop. Det er utsolgt der, men heldigvis finnes den på BL i uåpnet.

Helge