Er LEGO dyrere nå enn før i tiden?

Er jo mange som sier at de syns LEGO settene er dyrere nå enn de var når de var unge.
Jeg har aldri vært av den oppfatningen selv egentlig. Men aldri hatt noe å sjekke det med.
Jeg hadde dog en liten anelse om at settene generelt sett har blitt større og mer kompliserte og dermed økt antall deler og prisen følger jo det.

I dag kom jeg over en artikkel som var linket til fra Brickset.com
therealityprose.wordpress.com/20 … with_lego/

Veldig interessant artikkel! Der ser vi at pris pr del har holdt seg ganske jevnt i lang tid. Faktisk har dem falt litt i forhold til på '90 tallet.
Men se på antall sett som har kommet ut pr år og hvor mange deler det er i hvert sett! Det har jo økt ganske mye.

Lego (og alle andre leker) er billigere nå enn når jeg var liten.
Mange sett koster faktisk nesten det samme fordelt på antall klosser som det gjorde på 70-80 tallet, og kjøpekraften har jo i tillegg økt.

Jeg husker at jeg sparte ved å ønske meg penger både til jul og bursdag, for å få råd til å kjøpe meg en av ridderborgene, og jeg mener at prisen var rundt 500-600,- for den. Prisen i dag, 30 år etter er ikke langt unna… :slight_smile:

En annen morsom sak, som ikke er Lego:
Den store Playmobil skuten kostet i 1980 kr 900,- normal pris i dag er kr 800,- (ofte å tilbud til 600,-)
(Ja, jeg ønsket meg veldig denne også)

mvh
Vegard