Enter the noob...

Hei,

Her kommer han nye med masse fjerne spørsmål :smiley:

Jeg har kjøpt et par av modulbyggene - men er hypp på å bygge egne i tillegg. I og med at modulbyggene stort sett er butikker tenkte jeg det var interessant å bygge noen leilighetshus i samme-ish stil. Vet ikke om jeg skal bygge begge, men klarer ikke helt bestemme meg…

Her er to varianter av samme fasade:

Jeg har tenkt at toppetasjen skal bli et fotostudio. Tenkte også å “resirkulere” skylightene fra [set=10224]Town Hall[/set], så fotografen kan få masse naturlig lys.

Jeg er:

[] sånn passe fornøyd med treet
[
] veldig usikker på borden mellom 1. og 2. etasje (1x1 eller 1x2?)
[*] trenger mer detaljer - tar veldig gjerne imot tips og råd, både i forhold til inventar og fasader

Jeg er også litt gira på å prøve en kjeller. Den ene fasaden har altså en kjellernedgang hvor jeg tenkte å lage en “brun” kneipe. Spørsmålet er hvordan man løser det i forhold til andre sett… bygge på isoporplater med utskjæring til de/det huset med kjeller?

Og så - har meldt meg inn i Brikkelauget og forstår at jeg i tillegg til et bedre liv også kan kjøpe bulk-klosser. Hva slags innhogg gjør 2-3000 brikker i pengebingen?

Eirik

Jeg innbiller meg at borden vil se bedre ut hvis du plasserer steinene ved vinduene tettere.
Jeg ville ha laget en tilsvarende vertikal bord ved hjørnene på husene (der fasadene møtes).

Jeg ville valgt å bryte med “Plywood plains”.
(Begrep fra modelljernbaneverdenen.)
Tenk deg at husene med kjeller står på en knaus som stikker opp fra resten av byen.
Da trenger du en gate som skråner opp til dine hus, muligens støttemur, hus i flere høyder, og det blir også mulig å bygge inn arkader i støttemuren.

Hvis du er påmeldt årets Lugbulk skal du finne LUGBULK som et menyvalg på hovedsiden.
Der kan du slå opp tidligere års Lugbulk og se hva brikkene kostet tidligere år. I danske kroner, uten frakt og MVA.

Det er ikke lov å diskutere Lugbulk-priser på åpne forum. (Lego-krav.)

Mulige årsaker til at du ikke får opp Lugbulk som menyvalg:

  • Rette vedkommende har ikke lagt inn årets Lugbulk-deltagere.
  • Du har ikke betalt kontingent for i år.
  • Du har ikke krysset av for at du har betalt kontingent for i år.
  • Du leter på feil sted.
  • Du er ikke påmeldt Lugbulk i år.
    Jeg sitter ikke i styret, så jeg har ikke mulighet til å sjekke hva som gjelder for deg, men det er mulig å gjøre noe med de fire første årsakene.

Takk for tips ift LUGbulk - betalte kontingenten i går, så jeg antar det er litt ledetid :wink:

Det var nok ikke bare innbilning - jeg er helt enig med deg, det ble bedre. Den helt tette horisontale borden ble litt kjip når de vertikale hadde såpass mye spacing mellom seg, så jeg lagde en rad technic 1x1 og 1x2 med en “halv connector peg” i, annenhver, for å få likere spacing.

Ulempen nå er at fasaden består av sjuuukt mange 1x1, er litt usikker på om konstruksjonen blir solid nok…

Bruker du headlight brick [partimg]4070[/partimg] eller 1x1 brick with stud on 1 side [partimg]87087[/partimg] med 1x1 tile på?

Det kan kanskje hjelpe med noen 1x1 brick with studs on 2 sides [partimg]47905[/partimg] (foran og bak) med riktig mellomrom og så sette på plates på baksiden. Riktig mellomrom for å få til dette vertikalt er 2 plates eller 4 bricks mellom (altså en avstand mellom studsa som går opp i 5 plates eller 5 bricks). Horisontalt passer det jo uansett.

På baksiden av headlight bricksa kan man f.eks. lure inn noen [partimg]92593[/partimg] Plate, Modified 1 x 4 with 2 Studs dersom avstanden passer i bredden.

Hedlight brick er forresten genialt laget og kan monteres “på rygg” slik at den fortsatt får en stud på fremsiden, den blir 2 plates høy, og kan stives opp med vanlige plates på baksiden fordi det blir plass til alle studsa.

Hei.

En annen Noob her, jeg lurer på hva slags program du har laget den tegningen i? Og får du ut en komplett deleliste når du har laget tegningen ferdig slik at brikkejakten kan starte?

Helgemann

Eirik: Synes de ble veldig bra. Gjør jo ikke noe med lignende design, men variasjon i detaljer og farger. Mye sånt i en by.
Ang. kjeller så tenk på at de kanskje skal settes sammen med andre hus en gang, og da må alle de andre heves, dersom
det ikke introduseres en bakke. Det kan jo skje over en 32x32 plate men da blir det litt kortere, så det trenger litt planlegging.
En by er jo heller ikke helt flat, tenk å bygge San Francisco i Lego :smiley:
Men uansett, dropp den isoporen og bruk heller Lego til å heve med.

Helgemann: Det fins flere CAD for Lego: mlcad.lm-software.com/

LEGO har endret litt regler så du er desverre sent ute til å delta på årets LUGBULK, men vi har Bricklink som kan gi deg gode bulker med klosser :wink:
Katalogsiden er en fin plass å finne deler du trenger og å få en god oversikt over pris på den delen :slight_smile:
Trykke deg inn på element og til slutt ende på “Price Guide” som viser pris hos selger og hvor mange vedkommende har på lager =)

Jeg har brukt Lego Digital Designer: (http://ldd.lego.com/

Den spytter ut et excelark med alle delene du har brukt :slight_smile:

Takk for kommentarer - enig med deg, isopor blir feil. Tror jeg legger kjellern på hylla (no pun intended!) enn så lenge.

Thx - har sett at bricklink finnes, men aldri helt sett på det. Himmel og hav så mye deler Lego har lagd oppigjennom…

Fordelen med at jeg er seint ute til LUGbulk er at jeg har tid til å gjemme unna midler til neste år… :smiley:

/E

Takk til alle for gode tips:) Blir travelt opptatt med lego fremover ser jeg.