Endringer på forumet

På Brikkelaugets forrige årsmøte kom det forslag om å gjøre endringer på forumet.

Før noe eventuelt gjøres hadde det vært flott å få innspill fra alle som bruker forumet - både betalende medlemmer og de som kun er registrert som forumbrukere.

Så; om du har noe på hjertet, stort eller smått, svar i tråden eller send meg en PM :slight_smile:

Her er noen eksempler på ting man kan tenke over (ment som inspirasjon, man trenger ikke svare direkte på spørsmålene eller forholde seg kun til det de spør om):

  • Hva er bra, hva er dårlig?
  • Er det vanskelig å vite hvor man skal lage nye tråder?
  • Er forumet oversiktlig?
  • Er inndelingen i underfora god? (Generelt, Galleri, Arrangementer osv)
  • Hvordan er mengden utenom-snakk/off-topic i tråder?
  • Er det lett å finne tilbake til informasjon man har lest tidligere?
  • Er det enkelt å holde seg oppdatert på viktige nyheter om LEGO, Brikkelauget, arrangementer etc?
  • Legger du ut bilder av ting du har bygget på forumet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er forumet en god ressurs for de som allerede er interessert i LEGO?
  • Er forumet enkelt, åpent og inviterende for nye medlemmer?

Her på Brikkelauget synes jeg det er altfor lite med bare de 3 siste postene/innlegg synlig til enhver tid. På Eurobricks er det siste 15 poster og på Brickset siste 8.

Det kunne også med fordel kanskje vært en egen tråd/plass/løsning (feks til høyre eller venstre for hovedstrømmen) for før-, under- og etter-innlegg om/av de ulike arrangementene. For de som ikke deltar er det jo ikke snakk om noe annet i uker rundt hver arrangement.
Interessant nok men det overskygger all annen aktivitet. Selv om jeg besøker Brikkelauget daglig går jeg ofte glipp av innlegg fordi andre (ofte event-relaterte) tar “fyr” og med kun siste 3 innlegg synlig forsvinner raskt andre innlegg bort.

Eurobricks har en funksjon der man kan gå til siste uleste innlegg i en tråd man har lest før. Den er genial!

Hadde vært kjekt med en “klubb-butikk” der man (lett) kan kjøpe Brikkelauget-effekter; ferdiggraverte klosser med diverste tekst, minigifs med logo etc. Da får man litt mer eierskap til forumet… :slight_smile:

Jeg vet at det er mange som har klaget på at nyhetene på forsida er for sjeldent oppdatert. Men slik vil det være så lenge dette må gjøres manuelt.
For min del så bruker jeg veldig skjelden forsida, jeg går rett til forumdelen da det er den som er mest interessant for min del.
Er kjekt å kunne søke opp medlemmer og sende PM til forumbrukere og flere brukere på en gang.
Samt LUGBULK delen, men ellers er jeg veldig sjelden på forsida.

Jeg for min del savner ikke noe spesifikt i forum-programmet.

Men jeg har savnet en del underforum.
For eksempel har vi ingen medlemspesifikt del for diskusjon av medlemsspesifikke ting som ikke angår de som er bare forumbrukere.
“Informasjon til medlemmer” er ikke ett sted for diskusjon, der bør kun være info fra styret eller arrangementskommite. All diskusjon bør gjøres andre sted, men eksisterer ikke noe forum for det.

Ellers har jeg bare småplukk som kunne vært gjort annerledes:
Når man trykker URL, må man legge til = tegn før man legger inn selve linken, den kunne vel ha blitt lagt til automagisk, slik som på List=, Inv= knappene?

Jeg må nok henge meg på Chilis her, Jeg er også stadig innom daglig. I tiden før jeg meldte meg inn i år, var jeg mye på forumet som vanlig forum bruker og irriterte meg over at nye poster virket oversett.
Fikk også forklaring på dette da, og slo da meg til ro med det at slik var det. Dette var en effekt av det at ny poster fort ble borte fra forsiden.

Da jeg i år meldte meg inn som medlem så jeg hele sannheten og forstod det hele. Når både forum og BL medlems delen bruker de samme tre feltene så er det ikke rart at de forsvinner når det blir mye aktivitet og poster som kanskje var av interesse blir aldri sett.
Man burde hatt flere. Kanskje en egen liste som aktiveres for medlemmer når man blir medlem.

Ser også at forum delen under medlems arrangementer fort blir rotete når mange ting skjer. Slik som nå så var det Først PKH og så kom det 5-6 nye poster om Build the Change og man mistet litt oversikten.
Kanskje samle slikt i en hoved tråd med undertråder hvis mulig. D.v.s 1 PKH med alt om det under, 1 Build the change med alt om byer og slikt under ?

Forsiden burde vel også oppdateres litt oftere. Det er jo nyheter der fra langt tilbake. Jeg vet at det kom noe nytt nå fra PKH.

Edit: Kanskje en litt mer levende forside kunne få flere til å bli medlemer ?

Jeg har irritert meg litt over «Se nye innlegg»-funksjonen (der oppe til høyre peke)

Har vært på andre forum som har tilsynelatende samme software som dette, hvor den fungerer ordentlig.

Problemet her er at når jeg har klikket på den, og så lest de emnene som dukker opp, så oppdateres ikke den lista om jeg trykker der igjen.
Andre steder fungerer det fint å se om jeg har noe nytt og ulest siden sist jeg leste. Men her er jeg ikke helt sikker på den den oppdaterer seg.

Jeg savner egentlig ikke noe av det de andre her nevner, har aldri brukt den “se nye innlegg”-funksjonen.
Men jeg savner en mobiltilpasset visning av forumet. Det synes jeg hadde vært kjekt.

Haha, nå må jeg innrømme at jeg ikke engang visste om denne Se nye innlegg-funksjonaliteten! :slight_smile: Det den gjør er å vise nye innlegg siden sist man hadde logget seg på (som jeg og synes er kontraintuitivt). Jeg fant en mulighet for å endre på dette, men det krever litt jobb og planlegging.

Ellers, en liten kommentar ang. “Eurobricks har en funksjon der man kan gå til siste uleste innlegg i en tråd man har lest før” - det har vi også (og det vil jeg nesten påstå er en kritisk funksjonalitet): det får man ved å klikke på det lille oransje ikonet til venstre for emnebeskrivelsen.

I det store og hele er jeg veldig godt fornøyd med forumet. Det kunne selvfølgelig vært flere poster i siste-poster-lista på forsida, men det et ikke verre enn at man går inn på forumsida for å se siste poster.

Foruminndelinga fungerer bra. Sammenliknet med f eks Swebrick som jeg bruker mye, er temaene logiske, oversiktelige og lett å finne fram i. Swebrick synes jeg er altfor rotete. Eurobricks er forbilledlig på dette, men har jo x antall hundre flere poster enn Brikkelauget så det er greit at vårt forum er enklere. Enig med poster over om at mobiltilpasninga kunne vært forbedret.

For øvrig så skulle jeg gjerne sett at forumet arrangerte MOC konkurranser :slight_smile:

Må vel også nevne at jeg er veldig fornøyd med forumet. Jeg synes det fungerer veldig bra! :slight_smile:

Denne tråden er opprettet for PKH i år og tidligere år. =)
PKH Den store samletråden

Vi hadde en MOC-konkurranse i høst, og flere skal det bli :slight_smile:

Thumbs up! :smiley:

Spennende :wink:

Nice! :smiley:

Som nevnt i en egen tråd tidligee kunne jeg gjerne tenkt meg støtte for TapaTalk, eller så fungerer det meste greit.

Er det mulig å gjøre det omtalte ikonet større?

Jeg bruker “siste forum innlegg” boksen en del. For min del hadde den kunnet vært litt større, for eksempel 5 isteden for 3.
Det jeg legger merke til er at om det er stor aktivitet i en tråd, fylles boksen opp av bare innlegg i den tråden. Derfor tenker jeg det hadde vært greit å bytte ut “siste forum innlegg” med “siste aktive tråder”.

f.eks: Jeg lager en tråd om en moc, og innen kort tid har tråden 5 innlegg. Der “siste forum innlegg” boksen bare ville vist aktivitet i min tråd, vil en “siste aktive tråder” vise min øverst, med et par andre tråder under der det også nylig har vært aktivitet.
Å klikke på trådnavnet kunne for eksempel ta deg til første uleste innlegg i tråden, tilsvarende det tidligere nevnte ikonet.

(Jeg vet ikke hvor vanskelig det hadde vært å implementere dette) :wink:

EDIT: Ønsker å tydeliggjøre at jeg her snakker om “Siste forum innlegg” boksen på forsiden til lauget :slight_smile: (Altså ikke egentlig en direkte forum endring)

Tips: Lagre denne som bokmerke i nettleseren, så får du den funksjonen du vil ha.

Har ikke lest tråden.
Men jeg har tidligere vært med på lignende forum og over tid så har de ofte heller blitt dårligere enn bedre.

Derfor ville jeg beholde mest mulig uforandret ifht. nå siden jeg syntes det meste fungerer veldig bra. Det er jo ikke noen enorm aktivitet slik at jeg ville ikke lagd flere kategorier. At man kan døpe om noen og flytte ting ut/inn på andre kategorier er greit nok, men altså ikke flere.

Hvor er den “siste foruminnlegg”?
Jeg bruker bestandig “Se aktive emner”.