En trio med modulhus.

Etter en sjeldent produktiv uke, i form av LEGO-bygging, eller rettere sagt CADing, så syntes jeg det var på tide med å dele litt av det jeg har tegnet, i påvente av at jeg får mulighet til å bygge disse MOCene i ekte klosser. Det er dessverre ikke noe interiør i noen av byggene, annet enn dører og vegger, og evt. eksperimentell bruk av farger, men så er jeg også av den sorten som vi vente med akkurat denne biten fram til jeg faktiskt får bygget husene.

Først opp; Mocca House, aka. Moccahuset. Tegnet laaangt tilbake i tiden, rett etter Bygg Landet var avsluttet, og mens jeg følte meg særskilt inspirert.

Butikkene på bakkeplan er tenkt å være ett par konkurrerende kaffebarer, med fargetema inspirert etter Starbucks og Tine IsKaffe. Korridoren som man entrer disse to butikkene fra, leder også til bygningens trappeoppgang bak i bygget.

Personlig så synes jeg at modulhus-serien i stor grad handler om avanserte byggeteknikker, og som man kan se på det andre bildet, så forøkte jeg meg på vegger plassert i en uvanlig vinkel. Ni grader for å være mer presis - og det hele veien opp til toppetasjen. Jeg synes jeg har lykkes, men er litt tilbakeholden med å rope hurra til jeg faktisk har bygget det. :wink:

Neste: Kremleiligheter. Mest på grunn av fargen, ikke størrelsen. :wink: Dette var mer en planlegging av gjenbruk av deler fra noen tidligere modulhus som jeg har bygget, som jeg aldri ble særlig fornøyd med - neoklassisk, funksjonalistisk design og annet ræl som bare endte opp med at bygningene så ut som kasser, og som også ble brukt sådan. Midtre etasjen er attpåtil bygget slik at den kan repeteres, dvs. man kan bygge flere identiske og de kan stable oppå hverandre uten at noen detaljer kræsjer eller havner i merkelige vinkler.

Jeg nevner i fleng at “teppene” i de to leilighetene er utelukkende eksperimenter i mønstre - fargene blir endret! Butikkene på bakkeplan er planlagt å være en blomsterhandel og en… tja. Noe.

Til slutt: Sjokoladehjørnet. En bygning som endte opp fullstendig annerledes enn hva jeg opprinnelig hadde tenkt meg, men tross alt er meget fornøyd med.

Utgangspunktet var å tegne en moderne hjørnebygning, som blant annet brukte denne delen, og etterhvert som bygningen tok form, så forsvant både delen og utgangpunktet, og jeg endte opp med en gammel, tidløs, klassisk hjørnebygning. Butikkslokalet på bakkeplan er planlagt å huse en godtebutikk av den finere sorten, og selve bygningens farger er ment å etterligne ulike varianter av sjokolade. Atter igjen, denne bygningen er ikke tegnet lenger enn at den er “innflytningsklar”.

Jeg har noen få ekstra bilder liggende ute på Flickr’n min, i tilfelle ekstra nysgjerrighet!

ord blir fattige…MEGET IMPONERT:)
får liksom det små greiene jeg driver med i LDD til å virke som noe en åtteåring hadde fått til…:slight_smile:

likte spesielt godt Sjokoladehjørnet! spesielt med tanken på Godtebutikken på gateplan:) som tatt ut av en gammel klassisk film:)

hvordan synes du det er å bruke CAD fremfor LDD? er det teknisk mer vanskelig?

Jøss… Imponert. Skjønner at jeg må prøve meg på LDD, synes det er vanskelig, men når jeg bygde mitt bunny ranch ser jeg helt klart fordelene med en ferDig virtuell modell med henhold på hva man trenger av deler. Fikk masse deler til overs, ikke så farlig det, men mer det at der trenger jeg en del som jeg ikke har…så innom BL for å bestille og vente to uker… Og så videre… Likte veldig godt vinkelen på det første huset. Mange fine ideer her. Gleder meg til å se de i Real Life.

Ja dette var både imponerende og inspirerende. Absolutt helt i “min gate”. Jeg er CITY og modul på min hals så dette gikk rett hjem. Håper vi får se disse IRB! Brick on!

Takker og bukker for de gode ordene! Det settes pris på! :smiley:

FYI, planene er å bygge disse etterhvert - Kremleiligheter blir nok først ut, mtp. at utgangspunktet er gjenbruk av klosser jeg allerede har fra misslykkede, u-CAD’a forsøk.

Det blir vanskelig å sammenligne, ettersom jeg bare har så smått prøvd ut LDD for ganske lenge siden - MLCad er “noe jeg kan”, og da blir det automatisk foretrukket. Jeg tror det smarteste blir å overlate det ordet om hvilket program som er teknisk mer vanskelig, til en som har bedre grunnlag for å kommentere på det. :wink:

Kjempespennende. Gleder meg til å se dem i real bricks.