EMD Class 66

Siden det er så mange som bygger tog her så fant jeg ut at jeg måtte teste selv.
Har jo ikke bygget noen tog selv annet enn den monorailen og “Black Thunder” (som vel var fri fantasti omtrent).

Tenkte at jeg skulle starte med noe enkelt, eller iallefall noe som virket enkelt. Så jeg bladde litt igjennom lokomotivene på jernbane.net for å få inspirasjon. Og da falt det på CargoNet sitt CD66 lok. Ser også benevnelsen EMD Class 66 blir brukt om dette. Jeg kan jo ingenting om tog så det er fullt mulig jeg bruke feilt navn her…

Men uansett, her er første forsøk:

Lokomotivet er 6 stud bredt (pluss bittelitt som stikker ut på sidene) og 48 stud langt.
Hadde ikke de rette delene for taket. Må tenke meg litt om hvordan jeg skal gjøre det der. Vil helst lage det av slopes da det i virkeligheten er mer kantete.

Mangler en del andre detaljer rundt omkring. Får se om jeg finner noen bedre vindu og bruke også. Hadde ikke noe bedre for hånden…

Lokomotivet drives av to PF-M motorer som driver hver sin boggi. Selv om lokomotivet er langt så går det fint igjennom svingene. Får se om jeg får testet kraften på det etterhvert…

Masse tips til forbedringer mottas med stor takk :slight_smile:

Noen linker til originalen:
en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66
jernbane.net/upload4/6640104(1.jpg
jernbane.net/upload4/cd401_transport_1.jpg

Er det ingen som har tips til forbedringer for en newbee som meg?

Iallefall, her er en bitteliten oppdatering, nå med bittelitt flere detaljer. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal beholde 6wide-skalaen eller om jeg skal gå opp til 8 wide og få med enda fler detaljer…

Loket er ganske langt og smalt.
Er fortsatt ikke fornøyd med taket. Og jeg har bare bygget med deler jeg hadde tilgjengelig og derfor er deler av taket svart. Har lyst å redesigne hele taket, men har ikke funnet noen god løsning enda. Har veldig lite plass tilgjengelig inni toget da det er to PF-M motorer der samt batterikassen og IR-mottakeren. Er litt plass akkurat i fører-kupeen i begge endene. Om jeg går opp til 8 wide blir det plass til å gjøre mye mer “krumspring” med taket og andre ting…

Da prøver du med 8 studs, så gleder vi oss til resultatet. :slight_smile:

Fikk nå til ett lite “krumspring” med taket selv på 6 wide. Det er ikke særlig solid, men funker. Har også lagt til ett par andre små detaljer.

Taket er som dere ser laget av 1x2 tiles som er vinklet litt ved hjelp av en lang 1x plate som igjen er festet på en slik 1x2 hinge brick. Måtte løfte hele taket 1 plate for å få plass til det, men da ble kantene litt mer solide også.
Dersom ingen har noen tips til forbedringer så tror jeg at jeg sier meg ferdig med dette…

Taket har blitt mye bedre :slight_smile: Tror kanskje jeg ville minsket “sjakkbrettet” med svart og gul med å ha ha plates/tiles snot (så man ser kun den ene siden av plates/tiles…at de stikker innover i toget og ser bare den ene kanten (at de er satt på høykant). Frontruta bør kanskje skiftes med to mindre trans clear panel (hvis det lar seg løses…).