Elektroniske skilt og LEGO stedsnavn

Sitter å holder på å lage noen elektroniske skilt som kan brukes i for eksempel en togstasjon. Og er nå på jakt etter navn på gater, bydeler, byer, steder, tettsteder og lignende som kan være togstasjoner langs en slik LEGO toglinje eller trikkelinje.

Disse har kommet frem til nå:

  • Klossdalen
  • Småtinget
  • Brikkestad
  • Knoppstad
  • Brikknes
  • Snotvik
  • Slopedal
  • Tile

Noen som har fler gode navn? Må kanskje passe på at det ikke blir for mye Kloss-, Brikke-, Knopp- i kombinasjon med -stad, -nes, -vik, -dal og lignende :slight_smile:

Hva med Studden? Stud betyr vel ‘knott’? Hvis ikke har vi jo Plata, men det blir kanskje litt teit?

Byggerud? Høres ut som både bygging og rydding, eventuelt spørsmålet “Bygger’u?”

Gode forslag Sniffanolia!

I tillegg har vi
Znapstad, Wedgevik og Galidoria.
Legoland og Fabuland er jo selvsagt utlandet. Litt usikker på om Galidoria kanskje er ett land det også?

[attachment=0]Skilt-Tog01.jpg[/attachment]

Slik ser første side ut på den toginfotavla jeg har. Etter en liten pause kommer neste bilde og da flyttes alle navn ett hakk opp og det øverste kommer inn i bunnen med en ny tid osv. Har 24 bilder nå som ruller over. Har lagt inn “ny tid” på en av dem også :slight_smile:
Burde kanskje hatt en “Kansellert” også?

Disse bildene har jeg lagt inn på en liten digital nøkkelring bilderamme. Størrelsen på det LCD panelet er 1.5" eller 25x25mm. Hele nøkkelringsaken er 40x55mm og er ca 11mm tykk. Skal være plass til ca 50 bilder. Lades via USB kabel. Koster 65 kr fra TheFreeShipingShop.

Har allerede forsøkt å demontere den for å se om man kan gjøre den enda mindre ved å fjerne kapslingen. Bakdelen er skrudd på plass. Selve LCD-panelet ligger i en tynn plastramme som har en liten hvit diode for bakbelysning helt nederst så for at man skal se noe på displayet må det ha bakgrunnsbelysning. Man kan fjerne den dioden og sitte igjen med ett LCD panel som er ca 1mm tykkt ca 26mm bredt og omtrent 40mm høyt inkludert kabelen som kommer inn i bunnen. Med litt modifikasjon av den plastrammen så passer den inn på 4 studs bredde og er ca en tile tykk.

Kommer med mere bilder etterhvert som modifikasjonene av denne går frem og at jeg får den inn i ett LEGO-scenario.

Ser ikke helt linken mellom LEGO og stedsnavnet Znapstad…men det er jo et fint stedsnavn uansett. Galidoria høres ut som et land, kanskje dette heller er flydestinasjon? Men nå kan man jo reise på charterferie med tog.

Det der var en knall idè :smiley:
Spørs jo hva batteritiden er, kanskje det kan bli nødvendig å ha lagt fram strøm til den.

brickset.com/browse/themes/?theme=Znap
brickset.com/browse/themes/?theme=Galidor

LEGO Znap: bricklink.com/catalogList.as … String=152
Var ett flott gammelt land med riddere og slikt jeg tenkte på når jeg skreiv navnet Galidoria :slight_smile:
Men det kan vel gå noen tog til utlandet også? Så kanskje Legoland og Fabuland burde ha noen avganger de også?

(oh, matija var ute før meg med Znap forklaring)

Ok, har ikke vært borti de settene der. Takk for info.

Forresten, hva med Legoredo? Western-settene på 1990-tallet inkluderte blant annet Fort Legoredo.

Fra Friends: Heartlake
HP: Galtvort eller Hogwarts

Heartlake! Selvsagt :slight_smile:
Men Galtvort eller Hogwars er litt for lite LEGO-ish og for mye Harry Potter-ish.

Den lille fotoramma har ca 3.5t batteritid fra den er fullt oppladet. Men den går omtrent evig om den er koblet til strøm hele tiden via USB kabelen. Og den lader selvsagt batteriet mens den er koblet til USB porten og spiller av samtidig. Eneste som er dumt er at om man kobler den fra USB porten og kobler til igjen så fortsetter den ikke å spille men kommer opp med en meny som spør om man vil koble til med USB eller ikke. Det finnes ingen innstilling for å fjerne det heller.
Men det burde ikke være noe problem på utstillinger og slikt.

Siden denne tråden endte opp med å handle om det skiltet også så endret jeg tittelen.

Her er hva jeg har kommet frem til nå ved å kombinere den lille digitale fotoramma med LEGO.
Først helt umodifisert, så passet den inn sidelengs inn i mellom karmene på en 1x6x5 panel.
Glemte å snu bildet på skjermen 90 grader før jeg lastet det opp.

Det var veldig enkelt å modifisere det. Man fjerner de 4 skruene på baksiden av plastdekselet. Og de to skruene som holder printkortet fast inni. Så trenger man sort sprittusj for å fargelegge den hvite plastramma som er rundt selve LCD panelet. Voilá! Den passer rett inn i mellom 4 studs bred åpning uten å gjøre noe som helst mere. Høyden på det området som vises er 3 brikker + 1 plate. Helt nederst har jeg brukt en 1x4x1 panel for å skjule der flatkabelen går inn i skjermen.

Flere bilder av blant annet baksiden kan sees her:

Wow, det så skikkelig tøft ut :slight_smile:

Superkult!!! Kan jo fint brukes som reklameboards også!

Schtili, bra jobba. Kanskje ha skjermen en kloss høyere? Det så ørlite lavt ut, men
det er jo bare en bagatell.

Dette kan jo brukes til så mangt. Kan ha reklamer gående der også ala sånne clear channel
greier. :smiley:

Takker.
Vel, dette ble bygget bare for å vise hvordan den kan bygges inn og for å vise størrelsen relativ i forhold til minifigs og Friends figuren. Om det er en infotavle som skal vise togavganger bør den vel henge så høyt at selv om det står noen foran så kan de lengre bak se hele skjermen?
Og ja, den kan godt brukes som digital reklameplakat også.

Enheten har plass til mer enn 50 bilder viser det seg. Hvor mange det er plass til avhenger av hvor mye farger og detaljer det er på bildet. Ser ut til at når det ikke er noen bilder på den er det 324kB av totalt 1024kB med plass som opptas av programmet (som ikke kan fjernes). Resten kan man putte bilder på. Bildene som er på bilderamma er 128x128 pixel stort i 24bit Windows Bitmap format.

Bruk en Apple USB lader. Den gir 5 v ut, og rammen vil ikke tro den er tilkoblet en pc.

Hva med Brikkeby ?