Ekspert hjelp til hengsler på en skrå side.

Hei

Driver å tegner i LDD og trenger å få satt noen hengsler på skrå av type 1x2 Hinge top og Base
foreløbi testes dette på en 1/4 del av en sirkel hvor denne delen ser ut som bilde under.
[attachment=0]Hengseltest.JPEG[/attachment]

Har prøvd å plassere 2 flate 1x2 hengsler for å så ha en 1x8 eller 10 i mellom disse. Men det ser ut til at den er litt for kort til at den går over den siste knoppen på hengselet. Planen var å sette de førstnevnte hengslene på disse for å åpne en stor dør på modelen.

Har kun startet med fronten på modelen.
Har også vurdert å se om jeg har delene jeg har tegnet her for å se om jeg kan finne løsning i real bricks. :smiley:
Andre forslag er også velkommen.

Her er en illustrasjon fra MLcad på hvordan jeg hadde tenkt det.
[attachment=0]Hengseltes2.JPEG[/attachment]

Men det ser ikke ut til at løsningen passer helt sammen.

Det var ikke så enkelt for meg å bygge med disse klossene, men kanskje du får no ide ut av dette?
Her er alle Brick, Modified Facet 2 x 2 med på å skape døren.

Takker for tipset men jeg fant ut av hva problemet var når jeg prøvde å bygge noe basert på tegningen med klosser. Det
viste seg at den delen som till slutt skal sitte på toppen her passet ikke helt inn i det som var basis på tegningen.
Når disse var flyttet til rigtig posisjon kunne jeg tilslutt sette en 1x10 over på hengsel platene på tegningen. For så å sette de andre på 1x10.
Men om dette blir endelig løsning når resten kommer sammen får tiden vise.

[attachment=0]Hengseltest21.jpg[/attachment]

Her er hva jeg endte opp med selv om det var vanskelig å få det til å klikke sammen i LDD når klossen ville koble seg til andre klosser enn dit jeg ville.

Så var det å fortsette… Møtte nye utfordringer fra LDD. :frowning:
Når jeg setter to av disse sammen med en 1x6 kloss og en 1x6 plate og så vil ha en 1x8 plate på der igjen for å holde de sammen slik at det blir en halv oval sirkel. Da vil ikke LDD at jeg skal plassere den der. Prøvde å gå via MlLCad ,men da jeg importerer modelen igjen i LDD. Tar LDD bort de flate hengslene og da er jeg like langt.

Det kan se ut som om hengslene i LDD sitter litt feil slik at den ikke godkjenner å sette en kloss ved siden av. Men riktig nok til at LDD godkjener at de sitter på klossen under

Jeg har testet dette litt løst med klosser og kan ikke se at det er noe spenn eller forskyvning i klossene. Det var ett problem tidligere når jeg laget den fra tegning. Endte opp med å flytte de en kloss lengre ut.

Dette blir mange egen kommentarer på egen tråd.

Etter å ha tittet litt på tip om LDD, prøvde jeg å ta ut hengslene og justere de litt for å så sette de inn igjen.
Det så ut til å hjelpe. Det var kun snakk om en verdi opp eller ned i fra 45. Nå godtok LDD at jeg plasserte en plate ved siden av.
Man så også at det ikke lenger var noen synbar stripe i mellom klosene.
Man lærer stadig noe nytt. :slight_smile:

Har ingen input å komme med, men setter pris på at du deler prosessenog utfordringene dine. Lærer litt:)

Dette blir som hakk i platen.
For når man løser ett problem så oppstår det igjen på neste etasje med deler. Nå er det etasjen over hengslene som ikke vil tilate å sette en kloss i hjørne mot hjørne på andre siden av hengseet. Dette går fint med klosser men ikke med den virutuellle kopien i LDD. Selv om eg ruker trikset med å ta ut hengselet og justre litt på vinkelen noen verdier opp eller ned så virker det ikke denne gang.

Tror det er noe bug med 1x2 hengsel plater modelen i LDD. Får se hva Lego sier om det. Antagelig skjer det vel ikke noe før neste kloss oppdatering til LDD.

Hvis noen har lyst å prøve kan jeg sende filen.