Egne modular buildings

Etter langvarig fasinasjon for modulære bygninger (men uten at jeg har tatt meg råd til å kjøpe noen), så har jeg satt i gang ett prosjekt som går på å bygge guttungens City-sett om til modulære bygninger. Jeg har ikke noe mål om å bruke de brikkene som er i settet, men det skal være gjenkjennelige elementer fra settene og (stort sett) samme fargepalett.

Første sett ut er akkurat ferdigbygget, med utgangspunkt i Police Headquarter [setimg]7744[/setimg]

Begynte med å bygge to hele etasjer i hele dybden med bare 5 knopper ledig i front. Fant ut at det brøt med standarden, og var heller ikke helt fornøyd. Så da var det bare å rive og starte på nytt. Mer fornøyd med resultatet nå, selv om det ikke kan måle seg helt mot de originale bygningene. Har selvsagt stjålet noen ideer her og der, eller latt meg bli inspirert. Særlig på taket er mange av de originale elementene til stede. Utkikstårnet er bare litt modifisert i form av at dør er satt inn, ellers er antenner, lyskastere og kamera de originale. Helikopterdekket er lagt til.
[attachment=2]IMG_4410 (800x600).jpg[/attachment]
Etter å ha satset på bygging av borger tidligere, og bestilt deretter fra Bricklink, sitter jeg med mye veggelementer i Dark og Light Bluish Gray. Det bærer bygget preg av, særlig sidene og bak.
[attachment=1]IMG_4415 (800x600).jpg[/attachment]
Første etasje er forbeholdt garasjen og trapp. Har ikke spesielt mye tiles, noe som selvsagt merkes. Har en del underveis nå fra Bricklink, så det blir vel ordning etterhvert.
[attachment=0]IMG_4416 (800x600).jpg[/attachment]

Flere bilder i neste innlegg ettersom jeg ikke får til å legge til flere i dette.

Andre etasje inneholder kontorlandskap, sjefens kontor med våpenrom innenfor og avhørsrom som er basert på det originale. Avhørseksperten er også på plass. Fornøyd med løsningen med trapp utenfor bygget.
[attachment=1]IMG_4418 (800x600).jpg[/attachment]
Tredje etasje inneholder de originale fengselcellene. Måtte flytte på mekanismen som skyter ut veggene (det er fortsatt mulig å rømme, selv om det er noe høyt oppe). Dermed ble det lite plass til toalettene. Det løste jeg ved å flytte ut det ene til fangenes benyttelse under oppsyn av en vakt. Det andre er flyttet ut i gangen til politifolkenes disposisjon.
[attachment=0]IMG_4431 (800x600).jpg[/attachment]

Og det er bare å konkludere med at det går fort unna på både brikker, plater og tiles når man bygger disse. Er i gang med neste prosjekt, og planen er i utgangspunktet å gjøre om 6-7 forskjellige bygninger til modulære, men vet ikke om jeg har nok av alt til det pr i dag. Har gjort en del bestillinger som er underveis, men lite brikker og plater, mest tiles og spesialklosser. Får se hvor langt jeg kommer utover høsten :smiley:

Veldig kul politistasjon, gleder meg til å se hvordan de andre modulhusene dine blir!

Veldig stililg!
Dette gjør jo faktisk bygget om til noe som passer mer inn i en storby, enn slik når stasjonen står helt alene.

Nice!!! masse snadder, våpen lager, kontor til bad cop, trapper og celler

Steinar

Artig at du lager modul hus bygg ut av city set.
Mange fine detaljer der.
Er litt fan av modul hus selv men har ikke laget noe enda. Har ett liggende i LDD.

Kult prosjekt og dette bygget ble jo kjempebra. Eneste jeg ville hatt var vindu ut mot gata også i toppetasjen, men dette er kanskje ett element som du mener må være tak for å stå i stil med modulærbyggene?

Uansett hvordan du nå gjør det så er jo dette ett prefekt eksempel på hva jeg mener LEGO settene er til: først bygge settene og så modifisere eller bygge om men samtidig la seg inspirere av andre sett/modeller og bygge sine egne MOC’s :slight_smile:

Stå på, jeg gleder meg til fortsettelsen…

Takk for fine tilbakemeldinger. I forhold til vindu på taket så er det absolutt ett poeng. Skal ikke se bort fra at jeg føyer det til etterhvert, men må nok tenke litt på hvordan jeg eventuelt skal gjøre det.

Neste prosjekt er såvidt påbegynt. En hjørnebygning, så det er noen utfordringer der jeg ikke har noen erfaring med. Har lent meg veldig mye til løsninger i eksisterende modulbygg i førsteetasjen, men det er jo beste måten å lære på :smiley:

Artig moc, likte spesielt detaljene (våpenrom, avhørsrom, oppheng for håndjern) i 2. etasje. :slight_smile:

Bygning nummer 2 er stort sett ferdig. Har ikke gjort noe med hagen på baksiden, og mulig jeg legger tiles på gulvene i andre og tredje etasje senere. Utgangspunktet er [set=7641]City Corner[/set] [setimg]7641[/setimg]

Da måtte det jo naturlig nok bli en hjørnebygning. Førsteetasjen er veldig lik Cafe Corner sin førsteetasje, men har vel likevel sin egen identitet. Har holdt meg til rødt og lys grått, som i originalen, og samme type vindu er brukt.
[attachment=2]IMG_4440 (1024x768).jpg[/attachment]

Busstoppet hører da selvsagt med, og er uendret i forhold til originalen. Ellers så kan det midtre vinduet åpnes for å trille sykler inn til reparasjon.
[attachment=1]IMG_4444 (768x1024).jpg[/attachment]

Taket er helt likt det som var. Ellers har jeg plassert en sykkel i ett utstillingsvindu og selvsagt brukt gatenummerene som fulgte med settet.
[attachment=0]IMG_4449 (768x1024).jpg[/attachment]

På gateplan er sykkel/skateboard-forretningen. Har gjort plass til ett lite verksted til venstre på bildet, ellers er det naturlig nok utstilling av produkter. Og under trappa til høyre som leder til pizzaplassen befinner toalettet seg.
[attachment=2]IMG_4462 (1024x768).jpg[/attachment]

I andreetasjen er det ett kjøkken som bl.a. inneholder den ganske store pizzaovnen som fulgte med settet. Også plass til noen bord her.
[attachment=1]IMG_4463 (1024x768) (800x600).jpg[/attachment]

Øverst er det uteservering samt en disk med kasse, telefon og en PC om det blir lange vakter uten gjester…
[attachment=0]IMG_4469 (1024x768).jpg[/attachment]

Jevnt over ganske fornøyd med bygningen, dog med ett par små unntak. Ikke helt fornøyd med fargene på hjørneinngangen, og usikker på buen over den andre inngangen. Men jeg gir det litt tid og ser hva jeg synes senere.

Er nesten ferdig med tredje bygning, mest bare små detaljer igjen. Regner med at den blir helt ferdig til helgen.

Har bygget en del, men ikke fått postet så mye, så her kommer et par bygninger til. Første er med utgangspunkt i Construction Site [setimg]7633[/setimg]. Er jo en ganske grå og trist bygning, så har føyd til litt andre farger i tillegg til at den selvsagt er mye større. Har også brukt bygningsheisen ved å sette den rett inn i bygningen og bygge rundt den slik at den blir heis i bygningen. Fungerer ganske greit.

Av detaljer fra den originale bygningen har jeg brukt dør og vinduer, skiltet, den hvite buen og samme takstilen. Dog med litt modifikasjoner der også, det ble seende mye bedre ut.
[attachment=2]IMG_4476 (1024x768).jpg[/attachment]

Baksiden er som vanlig ganske grå. Ett par små verandaer er det plass for, og heishuset strekker seg helt bakover. Jeg hadde ikke lyst til at det skulle stjele så mye plass inne i bygningen.
[attachment=1]IMG_4478 (1024x768).jpg[/attachment]

I første etasje er det butikk, naturlig nok i denne bygningen. Ikke helt fornøyd med inventaret, kommer nok til å prøve meg mer frem etterhvert.
[attachment=0]IMG_4480 (1024x768).jpg[/attachment]

Andre etasje er til boligformål, godt fornøyd med møbleringen her.

[attachment=2]IMG_4485 (1024x768).jpg[/attachment]

Har ikke møblert tredjeetasjoen ennå, så den hopper jeg kjapt over

[attachment=1]IMG_4487 (1024x768).jpg[/attachment]

På taket befinner det seg ett heishus, men adgang opp dit via en luke.

[attachment=0]IMG_4488 (1024x768).jpg[/attachment]

Så til den bygningen jeg så langt er mest fornøyd med (holder på med en som potensielt kan bli bedre). Grunnen til at den blir så bra er nok mye fordi utgangspunktet er bra, nemlig Museum Break-in [setimg]60008[/setimg]. Gjorde bare ett par små modifikasjoner på det utstikkende taket som i utgangspunktet gikk utenfor platen. Føyde til en etasje og bygget om på taket, så var det gjort.

[attachment=2]IMG_4491 (1024x768).jpg[/attachment]

Klatreplantene som i utgangspunktet var bak har jeg flyttet til baksiden slik at det fortsatt er mulig for tyvene å klatre opp på taket

[attachment=1]IMG_4499 (1024x768).jpg[/attachment]

Takvinduene kan fortsatt løftes slik at de kan bryte seg inn i museet ovenfra.

[attachment=0]IMG_4496 (1024x768).jpg[/attachment]

Første etajse meg litt gjenstander og resepsjon.

[attachment=2]IMG_4501 (1024x768) (800x600).jpg[/attachment]

Andre etasje med maleri og våpen.

[attachment=1]IMG_4507 (1024x768).jpg[/attachment]

Ulovlig adgang via fremsiden er også mulig

[attachment=0]IMG_4510 (1024x768).jpg[/attachment]

Veldig imponert over byggingen din! Kan du fortelle meg litt om prosessen din fra ingenting til ferdig bygg? Planleggingen, utførelsen, hvordan du løser det med brikkene osv.?

Takk, først og fremst :slight_smile:

Det ligger lite konkret planlegging bak byggingen, det går mye etter innfallsmetoden. Jeg fikser ikke å bruke LDD tross noen forsøk, så det er ingenting som er gjort der i forkant. Det som har vært av planlegging er at jeg har sett mye på instruksjonene til LEGO sine Modular Buildings samt at jeg har trålet nettet etter bilder av andre sine bygninger for å hente inspirasjon.

Så bestilte jeg en liten haug med brikker jeg trodde jeg kunne få bruk for fra Bricklink (tror jeg gjorde 8-9 bestillinger, alle innenfor tollgrensen). I tillegg hadde jeg forholdsvis masse Dark bluish grey og Light bluish grey paneler og brikker, noe som absolutt har vært en fordel. Det går mye av det på sidene og bak.

Med ett slikt utgangspunkt så legger det begrensninger på hva jeg kan bruke av brikker til å bygge siden det må være noe jeg har. Samtidig så utfordrer det jo kreativiteten, så jeg liker å gjøre det på den måten. Bakdelen er at jeg har bestilt brikker som jeg ikke nødvendigvis får bruk for, men generelt har jeg heldigvis truffet ganske godt.

I og med at jeg bygger om City-bygninger så pålegger jeg meg selv å bruke mest mulig av de brikkene som er i de bygningene samt gjenkjennelige elementer og naturlig nok fargene som hører til (selv om jeg har tatt meg litt friheter). Det samme gjelder vinduer og dører, noe som er med på å bestemme hvordan bygningen konstrueres.

Dermed så kan man vel si at veien blir til mens man går, en måte å bygge på som jeg alltid har likt. Det som skjer av planlegging da er gjerne i hodet underveis i byggingen, eller mellom byggeøktene. Det blir gjerne slik at om jeg har fullført en etasje en dag så svirrer tankene på kveldene rundt hvordan jeg skal fortsette. For noen av bygnigene har jeg tenkt litt i forkant hvordan jeg skal løse ting.

Når det gjelder en bygning som museumet så planla jeg det meste på forhånd ved å se på instruksjonene og tenke på hvordan jeg kunne tilpasse den MB-standarden ettersom originalen stakk utenfor på sidene. Det har vært den desidert kjappeste bygningen å bygge, men det hjalp jo godt på at den også er den minste så langt :smiley:

Har en stort sett ferdigbygd bygning som ikke er basert på City-bygninger, den første rene MOCen. Og er nesten ferdig med det som har vært den største utfordringen så langt, en bensinstasjon. Bilder følger kanskje senere i dag, eller i løpet av uken.

Vet ikke om du ble så mye klokere. I og med at det er så lite konkret planlegging, så er det vanskelig å gi en god forklaring. Den er vel omtrent like rotete som prosessen frem til ferdig bygning :slight_smile:

Foreløbig siste bygning er Service Station [setimg]7993[/setimg]

Det var mye tenking hvordan jeg skulle løse dette, og jeg var inne på tanken å ha den strukket over to plater x 48 studs, men fant ut at det ville bli litt for voldsomt. Så jeg endte opp med å velge en løsning hvor man kjører gjennom bygningen. Gir jo litt utfordringer i en bylayout, men ikke verre enn at det bør få greit. Er ellers veldig fornøyd med utseende på den, synes den tar seg godt ut. Dog skal det sies at det er ikke så alt for mye som minner om den opprinnelige, men det er det jo for så vidt ikke på så mange av de andre byggene heller.

[attachment=2]Front 1 (768x1024).jpg[/attachment]

[attachment=1]Front 2 (1024x768).jpg[/attachment]

En mer innholdsrik bakside enn hva jeg ellers har lagd, men det var nødvendig for å få på plass i alle fall en del av de elementene som er på originalen.

[attachment=0]Bakside (1024x768).jpg[/attachment]

Ett bilde som viser litt mer av førsteetasjen med pumper på ene innkjøringen og vaskehall på den andre. En ørliten butikk på ene siden og en trapp opp på den andre.

[attachment=1]Første etasje (1024x768).jpg[/attachment]

Guttungen og jeg var fort enige om hvem som skulle eie stasjonen. Og også ha kontor i annenetasje samt bo i tredje etasje (som ikke er ferdig innredet ennå).

[attachment=0]Andre etasje (1024x768).jpg[/attachment]