E-Bay og Bud på Lego

Jeg har i det siste sett etter litt basis for Monorail Lego og hadde funnet en del på E-Bay.
Men desverre mistet jeg 2 av 3. De 2 som jeg mistet var det mest esensielle. Tog og en samling skinner.

Under bud på toget så var jeg vinner helt frem til tiden gikk ut (så det ut til). Oppdaterte skjermbildet stadig. Og så tikket melidng inn på mobilen
GOT Away… på akuratt toget. Skinner mistet jeg før jeg fikk sjangs til å gjøre noe. Tiden gikk ut mens jeg sov.
Hvordan kan et bud være vinner helt til slutt men så tape ? Så at budet var 2 dollar mer enn det jeg hadde som maksbud.

Regner med at noen kom i mellom i det jeg oppdaterte i siste sekund.
Det jeg satt igjen med var en del stolper. Kjekt å ha til annen bygging også.

Har andre vært borti det samme ?

Jeg er ikke erfaren ebay-bruker, men siden jeg leser masse Legoforumprat har jeg lest en del om det… og jeg lurer på om ikke dette er det som kalles sniping. Det er et eller annet der med bud i siste sekund.

Du får google det og se om det beskriver det du opplevde.

Mange som klager over såkalt sniping ja… hva slags priser går div monorail for på eBay sammenlignet med Bricklink?
Ga nylig etter og kjøpte meg et monorail sett fra Bricklink, tenkte at det sikkert ikke ble så mye billigere senere så jeg kunne like gjerne hoppe i det…

Toget som var kun motor+vognplater + bogier + batteri kasse og lys og noen klosser gikk for 102$
En haug med skinner og ett sett med penser og også her noen trans blå klosser og trans gule slanger gikk for 153,50$

Har sett at de ofte raser av gårde mot slutten. Holdt på å miste stolpene også men fikk lagt inn bud i siste liten
30 stolper av div slag gikk rundt 5-600 et sted.

Har ett par andre i kikkerten men har nå gått til Bricklink og kjøpt noe av delene. Kom på under det jeg hadde fått for en av pakkene på e-bay.
¨
Har også gjort flausen med å by på en ting og oppdage at selger ikke sender til norge. Hadde en som var sur men ville sende men det løste seg til slutt at noen bøy over meg. Selv da var han sur.
Jeg er rimelig fersk på e-bay.

Sniping, ja.

Mye av problemet her er vel at du ikke har lagt inn høyt nok maksbud; om noen var i stand til å by over seg har de jo i praksis lagt mer penger på borde enn du var villig til.

Er nok noe av årsaken til det. Men var ikke kjent med sniping før nå. Kan hende jeg er litt føre var neste gang. Man lærer jo litt for hver gang.
Har kun handlet noen store 1/4 runde kuppel klosser og en Milenium Falcon der tidligere.

Det høres ikke ut som et godt kjøp i så fall, motoren får du for 20 USD på bricklink, bogiene for 8-9, vognplatene for 3-4, og da kan du dele opp bestillingene så du kommer under 200 kroners-grensa.

Denne er litt verre å bedømme, har du link til auksjonen? Generelt sett kan man regne med å måtte betale minst 10 euro for lange rette monorail-skinner (og nå ser det ut til at prisen har økt også, de fleste ligger rundt 15 euro nå), så om du får tak i dem billigere enn det er det verdt det.

Her er motor + m.m
http://www.ebay.com/itm/390872790856?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Her er samlingen med skinner
http://www.ebay.com/itm/351104052396?ssPageName=STRK:MEDWX:IT&_trksid=p3984.m1435.l2649

Har handlet mesteparten på Bricklink men mangler nå penser og rette. På Bricklink går rette fra ca 115 og oppover. Dyreste er vel 3-400 pr stk.
Har ikke sjekker penser. Stolper har jeg fått tak i.

har selv blitt utsatt en del for sniping på eBay. Da bruker folk enten en egen app på telefonen eller et program på PCen som hamrer inn bud når det bare er sekunder igjen av auksjonen. Kan være sinnsykt irriternde å tape en auksjon med $1 pga noe sånt, men det er helt legitimt. I enkelte tilfeller kan man spare noen kroner på denne formen for budgivning, da man som oftest unngår en del av budkrigen mot slutten av en auksjon. På den andre siden har jeg funnet ut at det er like greit å legge inn et maksbud som gjenspeiler det man faktisk er villig til å betale. Havner man i budkrig er det ofte lett å hive inn bud som ligger over det man egentlig hadde tenkt seg. Og med maksbud vinner man ofte over sniperne også, dersom det ligger høyt nok.

Jeg vil si 102.50 USD for den der er et elendig kjøp, du får de delene langt billigere på Bricklink.

Tror jeg drister meg til å påstå at den der er et dårlig kjøp også, om enn ikke fullt så dårlig som toget.

Prisene vil jo gå opp når folk byr. Men det er vel også snakk om hvor mye man er villig til å gi for å få tak i det
Hva vil du si er ok pris for brukt 6990 monorail set komplett. Uten eske.

Under 2000: http://www.bricklink.com/search.asp?q=6990

Har handlet endel på auksjon opp igjennom årene på Ebay og bruker autobid funksjonen hvis det er noe jeg virkelig må ha, og så man bare følge med i siste sekund. Greit å ha rask linje… Og så legge maks bid høyt…
En annen ting når det gjelder frakt:
Mange oppgir at de ikke sender utenlands, men det fleste gjør det bare man spør FØRST :slight_smile:, før man byr. Ellers så blir de gretne. :mrgreen:

Jeg gjorde det på en jeg hadde lagt inn bud på men han sendte ikke, men han var I tillegg hjelpsom siden budrunden gikk mot slutten og jeg fant ikke hvor man angret bud. I mot setning til han andre jeg tabbet meg ut på men han ville sende hvis jeg vant budet. Men lærte den leksa :wink:.

Ufint eller ei, så ser jeg ingen grunn til å måtte betale mer enn nødvendig når jeg er med på en auksjon. Derfor ser jeg ingen grunn til å legge inn mitt maksbud før 2-3 sekunder før slutten av auksjonen, for alt annet gjør at enten jeg eller noen andre må betale mer.

Å kjenne til at det finnes noe som heter sniping hjelper. Fikk tak i monorailen.
Det kom en nye inn i siste liten her og, men jeg var forbredt. Håper ikke det var noen andre her.

Det er vel dette som kalles sniping og det er jo lov det. Likevel er det ikke mye som sier at denne strategien er så veldig mye bedre enn å legge maksbud på forhånd. Du risikerer å miste objektet du byr på fordi noen andre har høyere maksbud fra før samt at du eventuelt må holde deg våken på tidspunktet auksjonen slutter (med mindre du bruker en sniper-applikasjon til å by for deg). Du er også sårbar for dårlig internettforbindelse og konkurrerer mot andre snipers dersom det er et populært objekt. Men ser man at det er få eller ingen bud på et objekt, kan det lønne seg å legge inn bud helt mot slutten selvsagt.

Her lå dette objektet rolig lenge antagelig fordi det hadde en god pris. Det beveget seg litt i natt til i dag mellom de to som har bydd til nå.
Jeg la inn et bud i dag tidlig og det lå rolig frem til de siste sekundene. Jeg passet på når tiden gikk ut. Hadde den gått over mitt maksbud hadde jeg nok latt den gå.
Hadde ett annet alternativ hvis jeg hadde mistet denne.

Har du faktisk et maksbud og ikke hadde tenkt å gå over det, så risikerer du ikke noe mer med sniping enn du ville gjort uten. Det å legge maksbud på forhånd kan føre til at du (hvis du vinner den) må betale mer enn om du ikke hadde gjort det, pga ikke-snipers som kommer til å øke prisen underveis ved å konkurere mot deg og evt. andre som har lagt inn maksbud (jeg har ingen fakta eller studier på det, bare ren logikk). Andre snipers konkurerer du mot uansett. Evt. dårlig nettforbindelse (og det at du evt. må holde deg våken) er de eneste ulempene jeg kan se.

Gyldige poenger for så vidt, men du har ikke kontroll på om den som har det høyeste budet også har et høyt maksbud. Det finner du fort ut ved å legge inn ditt eget maksbud som evt ikke er høyt nok og så heller bruke kreftene på en annen auksjon som du kanskje har større sjanse til å vinne? Begge metoder til sitt bruk. Maksbud for auksjoner du MÅ ha, sniping for de du tåler å miste en del av.