Dyrt besøk i Legoland

Hei folkens

Føler at jeg muligens trenger litt moralsk støtte her. Reiser i morgen hjem etter en uke her i Lalandia, Billund og har selvfølgelig vært i Legoland. Var først en tur med familien tidligere i uka, og et vellykket besøk endte selvfølgelig i verdens største Legobutikk på vei ut av Legoland. I tillegg til et dusin med nøkkelringer, sparebøsser, Ninjago spinnere, Creationary, og mye annet Lego stuff, fikk far også med seg:

10197 - Fire Brigade
10199 - Winter Toy Shop
10216 - Winter Village Bakery
21002 - Empire State Building

Toy Shop og Village Bakery var det faktisk kona som ønsket til juleutstillingen hjemme - som erstatning for pepperkakehus. Kunne jeg si nei…? :slight_smile:

Så ble det slik at en kompis av meg kom på besøk mens vi var her nede, og han angret på at han ikke fikk kjøpt Lego under et besøk i Berlin tidligere i år. Det endte derfor med at vi stilte oss opp ved inngangen kl 19:25, for å komme gratis i inn kl 19:30. Det resulterte i at følgende esker ble med hjem til hytta:

10211 - Grand Emporium
10218 - Pet Shop

Hvis jeg legger til at jeg for ikke lenge siden kjøpte både Tower Bridge og Mindstorms, så begynner det å bli litt penger ut av det. Er det jeg som har 40-års krise eller er jeg rett og slett litt syk…? Noen gode råd for en som har bitte litt ”second thoughts”?

Arild

Ingenting å angre på her, du har gjort et røverkjøp! Se på dette som en investering, om et år eller to hadde du sikkert kjøpt alle settene uansett, og da ville du måttet betale mer for det (porto, kanskje tollgebyr, prisøkning etc.). Ta et eksempel: Cafe Corner ligger nå på ca. 4000 kroner på Bricklink, for rundt et år siden var det mulig å få det for 2500,-. Alt unntatt moms og frakt, så klart. Jeg har akkurat bestilt meg Pet Shop fra S@H selv, og det kom på NOK 1750 med frakt. Tipper du ga DKK 1399,- for det i Billund, altså fikk du det rundt 275 kroner billigere enn meg.

Føles det bedre nå? :sunglasses:

Jeg er helt enig med Raggsokk - Du har absolutt Ikke noe som helst å angre på :slight_smile:
Er du først infisert av LEGO-viruset er det ikke noen vei tilbake. Du kunne vært “fornuftig” nå bare for å gi etter senere og betale mye mer for disse settene. Tro meg, jeg har vært gjennom dette noen ganger og hatt min dose av bitter anger for at jeg var “fornuftig” og holdt igjen mens jeg ennå kunne kjøpt et sett til en fornuftig pris.

Har også vært i Legoland i dag og ble “litt” Lego med på vei ut gitt :wink: Du har min fulle “moralske” støtte på at det er et “must” å ta med “noe” ut av et sånt sted…har absolutt ingenting med noe 40-årskrise å gjøre :laughing:

Hvordan er utvalget i butikken der nå?

Butikken er blitt utvidet i størrelse før årets sesong og bedre plass selvfølgelig. De har hyllene godt fylt med standardsett og en egen avdeling med exclucive sett som er godt fylt med de aller fleste (hva jeg fort kunne se manglet de kun Maersk toget som de vistnok ikke skulle ha i hyllene i år). Pick a brick veggen er skuffende etter min mening, det er kun noen få standardfarger med kun standard klosser (retttet mest mot barn og ikke oss AFOL).

Var også der i sist uke, og ble skuffet over pick a brick utvalget. Og særlig etter å ha vært i Legoland Tyskland, hvor utvalget var mye mer spennende !

Har også hørt mye godt om pick a brick i Tyskland, selv var jeg innom Lego Store butikken i København dagen før Legolandbesøk og de hadde et mye mer spennende utvalg i pick a brick veggen sin. Bla noe tiles osv.

Hei,

Som AFOL må man ikke glemme hobby verdenens iboende regler:

-Det er meningsløst (altså: redder ikke liv, kan forsakes for andre aktiviteter uten at noen lider nød, etc, etc)
-Det tar mye tid
-Det er dyrt

God bygging;-)
Bård

Takk for gode og støttene kommentarer. Det er vel bare å innse at Lego viruset ikke er lett å bli kvitt. Må jo legge til at jeg har lurt på om et medlem i Brikkelauget også hjelper på samvittigheten… :wink:
Uansett, det fine er at nå blir det i alle fall lettere å gi kona et svar når hun maser om ønskeliste til jul…

Butikken i Legoland er stor og den Exclusive delen er jo veldig bra. Er enig i at Pick a Brick seksjonen i Legoland var skuffende dårlig, og jeg forventet egentlig mer Technics og tilleggsutstyr til bl.a. Mindstorms. Derimot mener jeg å huske at det nye Maersk toget var utstilt…

Har ennå ikke fått tid til å bygge noen av min innkjøpte mesterverk, men måtte åpne 21002 Empire State Building for å se hva esken inneholdt. Ble litt skuffet da jeg oppdaget at brikken var matt beige - helt lik farge som Tower Bridge. Ut i fra bildet på esken ser det ut som om brikkene er blankpolert beige (du ser bl.a. at deler av arkitetkttegningen speiler seg i bygningen) og har et litt eksklusivt preg over seg.

Som relativt ny i gamet, så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med eskene. Normalt har jeg kastet eskene, da jeg synes de tar uforholdsmessig mye plass. Hva pleier dere å gjøre? Jeg vet at for verdiens skyld, så skal man helst ikke hverken ta på, åpne eller puste på hverken eske eller brikker, men jeg er ikke der. For meg er Lego til for å bygges og lekes med!

Arild

For ikke å snakke om alle de merkelige drømmene om natten man kan risikere å bli hjemsøkt av! Alle omgivelser, bygninger, kjøretøyer, trær, åser, innsjøer, med mer…alt, unntatt mennesker og dyr, er av LEGO. Og uansett hvor man egentlig var på vei i drømmeland ender man opp i en gedigen park hvor alt er av LEGO eventuelt i tre-etasjers lektøysbutikker hvor alt er bare så innmari billig. Man kan bli gal av slikt. (Ikke alle drømmene mine handler om LEGO altså!)

Selv har jeg ikke vært i Legoland siden 1994, men jeg orker ikke (les: tør ikke) finne ut hvor mye penger jeg har svidd av på LEGO i diverse andre butikker de siste tre årene.

Smid dem ud, da du ikke har plads til alle de efterfølgende æsker, som du anskaffer de næste 50 år!
Jeg har for længst gjort mig af med mine.
Jeg gemmer kun klodserne og byggevejledningerne.

Nå er det mange år siden jeg var i Legoland (var der i 2007), men både i Tyskland og i Danmark solgte de Mindstorm deler på en helt egen butikk. Var vel ett sånn “treningssenter” hvor man kunne sitte å bygge roboter og programmere NXT’er der. Noen andre som har sett de utsalgsstedene i seinere tid?

Her er det vel forskjellig svar alt etter som hva folk bryr seg om. Noen tenker langt frem i tid og at de kanskje skal selge LEGO og da er det klart at du får mer igjen om du også har esken i tillegg til brikkene og byggeanvisningen. I så tilfelle så skjærer du den forsiktig opp i limingen med en tapetkniv. Bretter dem pent sammen og legger dem ett tørt og mørkt sted.
Selv har jeg ingen planer om å selge noe LEGO, jeg kjøper den jo inn for eget bruk. Så de tomme eskene mine går rett i søppla. Ikke holder jeg settene adskilt heller. Etter første bygging blir de fleste tatt i fra hverandre og inngår i den store samlingen og registrert. Men byggeanvisningene tar jeg vare på.

Skal selv til LEGOLAND om 3 uker, kan jeg forvente Emerald Night der?? og det samme med den nye VW bussen som kommer?? (denne var kanskje litt for optimistisk :smiley: )

Ellers hva kan jeg forvente av priser på PAB der nede??

MVH Brick2DaBone som har glemt passordet her på brikkelauget :stuck_out_tongue:

Jeg kjøper også Lego for å bygge den, men har også et “samle-gen” som gjør at jeg tar vare på eskene. Jeg gjør som F0NIX skriver, åpner de forsiktig i endene og flatpakker dem. Byggetegningene tar jeg også godt vare på selvfølgelig. En grunn er at jeg liker følelsen av å ha esken, tar de frem i blandt og ser på dem. Grunn nr to er når man ser på prisene på bricklink f.eks hvor mye eskene har og si for verdien. Ikke at jeg har tenkt å selge Legoen min, men jeg kommer jo ikke til å leve evig, og hvis man skal gi det videre til noen andre eller selge det så er det mye finere når man har eskene.

Jeg er også ganske fersk (desember 2010). Jeg kaster alt av embalasje. Lego er, som du sier, til å bygge med. Det er det kreative potensialet i Lego som er attraktivt.

Må si meg enig her altså, Lego skal bygges og lekes med :stuck_out_tongue:
Beholder eskene selv, da som nevnt ovenfor er de litt kule å se på en gang i blant! :stuck_out_tongue:

Artig med Lego, men det er ikke like lett å leke med det, som det var når man var mindre!

Lyden av Lego-lightsabers som slår mot hverandre med en 22-åring som prøver å lage lyder funker bare ikke altså :stuck_out_tongue:

Jeg sender emballasje til gjenvinning, men har et uåpnet eksemplar av jubileumssettet 5522 (med mindre noen har solgt det bak min rygg…), den esken er såpass spesiell at den akter jeg å teipe pent sammen igjen etter åpning.

Mindstorms/Teknikk avdelingen stengte dem i Billund for 2 år siden (mener jeg det var). Det var veldig greit sted å bygge før. Husker også at de var snill mot meg og fant frem diverse strikk som jeg manglet som jeg fikk uten kostnad. Nå er samme sted bygget med Nintendo-rom (eller er det deler av akvariet Atlantis som tok over??). Hmm, var det ikke mangel på fokus som skapte problemer for Lego for ikke mange år siden…

Siden jeg har 3 småtasser nå, har jeg vært i Legoland de siste 4 år :ugeek: . Husker spesielt første gang da pengene føk - Legoland hotel, mange sett og det jeg synes var en gullgruve - 3 palle-kasser fylt med poser fra ulike sett som man kunne fylle en mellomstor lego plasteske til en svært god pris. Utrolig gøy å grave i de kassene og finne alt mulig av smådeler man ikke hadde lengre - eller tenkte man kunne få bruk for. Tror guttungen ble litt skremt av å se far grave… Dette er det jeg savnet mest med Legoland årene etter- en skikkelig ‘Factory Outlet’. Jeg drar jo ikke på Legoland for å kjøpe klær :wink:

Da jeg var der i midten av mai var det plenty med Emerald Night der. I fjor lot de utvalget forfalle ganske mye fra forsommer til ettersommer, men med den nye butikken er det kanskje lov å håpe på betydelig forbedring. PAB koster DKK 700 pr kg.