Drømmeprosjekt?

Er det noe du alltid har drømt om å bygge, som du ikke har nok tid og penger til?
Jeg har så innmari lyst til å bygge DKM Blücher, båten som ble senket i Drøbaksundet under den andre verdenskrig.
I tillegg til den har jeg drømt om å bygge “Schwere Gustav”, verdens største jernbanekanon! (bilde)

Konsentrasjonsleiren Auschwitz I hadde også vært et interressant prosjekt. Smile
Stort sett andre verdenskrig det går i… Razz
PS: Innlegg nr. 1 0 0 0 i Generelt!!! Very Happy Very Happy

Det første som slår meg er at du trolig trenger å ha brukbar dekning på visakortet om du skal ta på deg noen av de prosjektene Wink

Daws, I drenge!*
Konsentrasjonsleir er allerede bygget i Lego.
Brickshelf flyter over av militære ting. Det strider mot Lego sine voldsfrie ideer.
Æ har tre drømmeprosjekter:
Marienkirche i Danzig, i minifig-målestokk (med plass til 25000), har begynt å samle klosser, har tegninger og bilder. Men æ må nok vente nokre år tel, før æ sett’ i gang.
Det andre er: Potala-palasset.
Med bittelittegrann realisme ser vi her bort fra målestokken.
Det tredje er:
Resten av Danzig.
Nu vel, kanskje man nøyer sæ med Langgasse. Og Krantor.
Imens bygger vi Katharina-palasset, Heddal stavkyrkje, rådhuset og kirke i Glückstadt, et bibliotek etter frie ideer, dito teatersal, “Den sorte diamant”…
Kanskje blir det tel noko stort en gang. Muligens t.o.m i moduler?? Embarassed
*Og piger.
Og “Ti små negerbarn”: en Lego-scene for kvært vers.
Med isbjørnhilsen
Michael

Michael wrote:
Brickshelf flyter over av militære ting. Det strider mot Lego sine voldsfrie ideer.
Har du sett en LEGO-katalog fra etter 1980?

Morn Du!
1980?
Hadde dem Lego sååå lenge?
Hilsen
Micha.

Drømmeprosjektet mitt var tidligere Nidarosdomen, men ettersom aj-ml er langt nærmere å få realisert det, så føles det litt poengløst å prøve å få det til selv… :wink:
Men Trondheim flyter forsåvidt formerlig over av bygg det hadde vært kult å bygge i Lego, Realfagsbygget på Gløshaugen f.eks, eller Studentersamfundet.

torerik wrote:
Michael wrote:
Brickshelf flyter over av militære ting. Det strider mot Lego sine voldsfrie ideer.
Har du sett en LEGO-katalog fra etter 1980?
Godt spurt! Rundt 1980 hadde LEGO flott utvalg romlego og bylego. Det mest voldelige på den tiden var vel den flotte gule ridderborgen. Hvis ikke man regner Politi som voldelig.... Jeg for min del hater den nye voldslegoen. BIONICLE og desslike er bare dritt, IMNSHO.
guge wrote:
Godt spurt! Rundt 1980 hadde LEGO flott utvalg romlego og bylego. Det mest voldelige på den tiden var vel den flotte gule ridderborgen. Hvis ikke man regner Politi som voldelig.... Politi er helt klart voldelig, men kanskje ikke for et barn i normal LEGO-alder. Både Space og Castle (og flere senere serier) har potensiale som voldelige i et barns lek, for eksempel med tanke på sine veldefinerte våpen. Dog, dette berører egentlig selve fundmentet med leketøyet LEGO: Det kan være akkurat det du vil det skal være. Når det er sagt er jeg glad ikke LEGO har produkter av f.eks. militær art, slik vel en av de store klonene har.
guge skrev:
Jeg for min del hater den nye voldslegoen. BIONICLE og desslike er bare dritt, IMNSHO. Hehe, "voldslegoen" Wink Hvilke andre serier mener du faller inn i denne kategorien?
torerik wrote:
Både Space og Castle (og flere senere serier) har potensiale som voldelige i et barns lek, for eksempel med tanke på sine veldefinerte våpen. Dog, dette berører egentlig selve fundmentet med leketøyet LEGO: Det kan være akkurat det du vil det skal være. Når det er sagt er jeg glad ikke LEGO har produkter av f.eks. militær art, slik vel en av de store klonene har. Jeg er ikke enig i at den første Space-serien (ca. 1980) var voldelig. Det var ingenting der som var utformet som våpen. Med mindre du regner den svarte over-skulder-kameradingsen. Det var også en liten grå dings som figurene kunne holde i hånda, som muligens kunne forstås som et håndvåpen. Selvfølgelig lekte vi Star Wars Episode IV med det hele tiden, men en ting er barns lek, en annen ting er et gigantkonserns markedsføring. Og jeg er enig med deg i at det er bra at LEGO ikke har militærleketøy. Men vent et øyeblikk....
torerik wrote:
guge skrev:
Jeg for min del hater den nye voldslegoen. BIONICLE og desslike er bare dritt, IMNSHO. Hehe, "voldslegoen" Wink Hvilke andre serier mener du faller inn i denne kategorien? Gå til http://exoforce.lego.com/en-US/default.aspx og sjekk Exoforce. Er ikke det militært? Det er riktignok ikke humvees og kamo-bukser, men helt klart beregnet på lek etter mønsteret aggressiv konfrontasjons lek med maskinell voldskapasitet. Aqua-Raiders. Vel, de sloss ikke mot mennesker, bare monstre. Jeg går utifra at det kan være et forsonende trekk. Avatar (http://www.lego.com/eng/avatar/default.aspx). Her er det kamp mot "the fire nation", som en gang var fredelige - men nå er de blitt slemme. Menneskelignende figurer på begge sider. Vikings, sloss bare mot monstre. Problemet er kanskje at de ikke gjør noe annet. Alpha Team, slåss mot den onde Ogel (LEGO stavet baklengs). Og det er jo klart at LEGO er godt, derfor må de som staver det baklengs være onde. Uansett hva de gjør på fabrikken (ligner mest på en borg) i isødet. Problemet er forsåvidt ikke at det går an å leke aggressive leker med disse settene, men at de støtter så lite annet. Designen av modellene er preget av en slags brutalitetsestetikk. Jeg tror ungene først og fremst lærer av disse produktene at styrke og voldskapasitet er den beste kilde til trygghet. Samarbeid (om annet enn vold), handel, konstruksjon (av annet enn våpen) ser ikke ut til å være kjerneverdier. Derfor likte jeg bedre LEGO'en fra ca. 1980. Det var mye større utvalg av rent sivile sett. Slikt som bilverksted, gatekjøkken, busstasjon, o.s.v. Du kunne selvsagt leke aggressivt med dette også, men det fantes også andre muligheter. I min barndom hendte det rett som det var at skurkene i LEGO-byen min brukte en stjålet lastebil til å kjøre rett igjennom gatekjøkkenet, men det hendte også at noen bare kjøpte ei pølse. Har du noen gang sett en HAKATAKENAKAKUKA legge fra seg det elektriske, roterende, frysetørke-sverdet sitt og be om ei pølse med løk og agurkmix? Trodde ikke det. For noen år siden diskuterte jeg LEGO med en 9-åring. Han syntes LEGO er kjedelig. Jeg forklarte ham hvordan LEGO var ca 1980 og viste ham noen bilder fra peeron, og han sa at de modellene så mye artigere ut en den typiske BIONICLE greia han pleide å få på bursdager.

Drømmeprosjekt ville kanskje vært hele Trondheim sentrum i temmelig heftig skala :stuck_out_tongue_winking_eye:
…Bionicle… ruller rundt i latter
Alle de nye virkelig sære greiene fra Lego er som sure oppgulp i mine øyne…

guge wrote:
Jeg er ikke enig i at den første Space-serien (ca. 1980) var voldelig. Det var ingenting der som var utformet som våpen. Jeg snakket ikke kun om den første. Antar du er enig i at Castle kan anses som voldelig, i minst like stor grad som mange av de nåværende seriene du nevner.
guge wrote:
Selvfølgelig lekte vi Star Wars Episode IV med det hele tiden, men en ting er barns lek, en annen ting er et gigantkonserns markedsføring. Jeg ser at du heller ikke nevner Star Wars når du oppsummerer voldelige serier. I seg selv er vel Star Wars langt mer voldelig og innehar en langt større voldsestetikk enn mange av de andre.
guge wrote:
Exoforce [..] Aqua-Raiders [..] Avatar [..] Alpha Team
Jeg er enig i det du sier - mange av disse seriene har et fokus på voldelig strid mellom to eller flere fraksjoner. Men Castle (både gammelt og nytt), med for eksempel sine sverd, økser og spydskytende katapultvogner, kan anses som minst like voldelig som mye av det du nevner.
guge skrev:
Problemet er forsåvidt ikke at det går an å leke aggressive leker med disse settene, men at de støtter så lite annet. [..] Jeg tror ungene først og fremst lærer av disse produktene at styrke og voldskapasitet er den beste kilde til trygghet. Samarbeid (om annet enn vold), handel, konstruksjon (av annet enn våpen) ser ikke ut til å være kjerneverdier. Skjønner hva du mener med lekbarhet, og er for så vidt enig; poenget er ikke hva som er mulig, men hva produktet legger opp til - og det er helt klart betenkelig at/hvis LEGO produserer leketøy som er vanskelig å benytte uten at leken preges av vold. På den annen side, hvordan et barn bruker et gitt sett vil trolig variere sterkt uavhengig av hvor voldelig settet er - noe som også understreker at mentalitet i stor grad former lek, ikke bare omvendt. Det er mulig å overdrive betydningen av voldselementer når man vurderer hvor linjen bør trekkes. Selv husker jeg forresten godt de mange LEGO-figurene som bokstavelig talt mistet hodet av å ligge på jernbaneskinnene.
guge skrev:
Derfor likte jeg bedre LEGO'en fra ca. 1980. Det var mye større utvalg av rent sivile sett. Slikt som bilverksted, gatekjøkken, busstasjon, o.s.v. Enig. Dagens utvalg i City er jo hovedsakelig rettet enten mot konstruksjon eller action-pregede tema som brann- og politiarbeid. Hvor er bolighusene, bensinstasjonene, personbilene og butikkene?

Når jeg var liten drømte jeg om at en dag skulle jeg få nok LEGO klosser og tid nok til å lage en LEGO-modell av Tromsdalskirka (Ishavskatedralen).
Nå har jeg gjort det og ett par bygg til… (Fokus Kino og Polaria)
Nå er mitt drømmeprosjket å lage en replika av “Verdens teatret” bygget her i Tromsø som er den gamle kinosalen. Men kommer da til å kun ta det utvendige og også kun fronten av bygget. Den bakerste delen hvor selve salen er er bare en stor rektangulær bygning uten noe spesiell design eller utseende.
Innvendig er denne salen fullspekket med riktig gamle malerier som er malt rett på veggen av en av byens kunstnere på den tiden bygget ble satt opp.