Dollar/Euro

Vet ikke om andre har opplevd det samme, men et par ganger har jeg opplevd å handle deler på Bricklink og handlet etter prisene som er oppgitt i dollar og så vært nødt til å betale med Euro. Det er forsåvidt ikke noe problem før det viser seg at det på 400 norske kroner i dollar plutselig blir til 480 norske kroner når prisene er regnet om til Euro. Jeg bestemte meg rett og slett for å betale beløpet i dollar og hørte ikke noe mer. Selv om det står i butikkens statutter at kunder i Europa må betale i Euro har de vel ikke lov til å bruke statiske omregningsmodeller for valuta? Pass på neste gang du handler! Twisted Evil

Jeg har også opplevd det samme, og det fører til en ganske betydelig økning i kostnaden.
Bricklink selgere plikter å oppgi prisene sine i dollar, og svingninger i kursene burde være selgers utgift. Jeg nedprioriterer konsekvent selgere som forlanger betaling i euro, siden det stort sett alltid blir billigere å betale i dollar.
Jeg synes også at å bruke en fast kurs og kreve betalingen i en annen valuta er en tvilsom praksis. Det fører jo til at de i butikkene sine oppgir en annen pris på klossene enn den man blir avkrevd når man skal betale.

Jeg tror rett og slett at det er ulovlig!

Har vært borti det samme selv. De begrunner det med at de kjøper sine varer i Euro, og ikke ønsker at varen skal tape sin verdi pga svingninger i dollarkurs. Det er vel ikke så mye vi får gjort noe med, bortsett fra boikott, som det ble skrevet her…
Det viktigste er å være klar over den eventuelle merkostnaden dette medfører, og ta en kjapp runde på kalkulatoren før man kjøper. Men det gir helt klart et misvisende bilde dersom man sorterer varer etter pris.
Tror også at når de omtaler “kjøpere fra Europa”, så mener de land som har innført Euro. Jeg har selv henvendt meg til butikker og bedt om å få betale i USD, da vi ikke har Euro i Norge. Det har gått bra Smile

Så lenge det står på splash-sida at det skal gjøres og man vet det på forhånd er det ikke ulovlig, selv om det ikke er fint.
Og det stemmer, Norge er ikke i Europa (mtp. Euro) Smile

Selv om det står på splash-siden bør det ike være lovlig. Tror forbrukerrådet ville reagert ganske kraftig om det hadde vært et norsk firma som drev praksisen sin slik. Problemet her er at de har en pris for noen, mens de har en helt annen pris for andre for samme varen uten at det er en plausibel grunn for det.
Jeg betalte som sagt beløpet i dollar, selv om det sto at de som bodde i Norge skulle betale beløpet i Euro, og fikk likevel gjennomført handelen. Så sånn sett gikk det bra denne gangen. Moralen får være at man er oppmerksom på dette ved kjøp på Bricklink!

Mange butikker som opererer med en valutakurs høyere enn den normale gjør det fordi prisen inkluderer VAT til europeiske land.
Min erfaring er at vi her til lands vanligvis slipper å betale i Euro fordi vi ikke er med i EU. Heldigvis.

Hmm. om man går inn på en butikk i BL og det står at selgeren vil ha betaling kun i Euro ,vel det er ingen som tvinger deg til å kjøpe. og han har sagt fra om det FØR kjøpet ble inngått. i den situasjonen må man bare spise sure epler og prøve å smile. Noe annet er når man handler og krysser av for dollar eller at det ikke står noenting om at betaling skal være i Euro.
Da klager man. så enkelt. har fått opphevet kjøp ved å hensvise til at det ikke var nevnt kun euro eller at jeg hadde krysset på Dollar .
Opplevde en gang at en selger forsøkte seg med en frekkis. 48usd =48Euro etter hans beregninger . han fikk prøve seg på nytt Cool

Som sagt, det er ganske vanlig å beregne 1 USD = 1 Euro på Bricklink fordi ordre innen EU inkluderer VAT - ikke fordi selger tror det er en forsvarlig kurs i seg selv.

torerik wrote:
Som sagt, det er ganske vanlig å beregne 1 USD = 1 Euro på Bricklink fordi ordre innen EU inkluderer VAT - ikke fordi selger tror det er en forsvarlig kurs i seg selv.
Det der var vel litt naivt? En selger som opererer med en valutakurs som inkluderer VAT, men som lar være å presisere at det er grunnen til valg av kurs??? Nei, den tror jeg ikke på! I beste fall tenker selgeren at noen skal tro det, ja. tveit

enig Tveit. om det koster eks 80usd du må betale 25%i VAT( det er moms eller noe lignende ikke sant?) som tilsvarer 20usd er korrekt pris 100usd X med den rette valutafaktoren mellom euro og Dollar.
for tiden er den ca 0,7EUR=1USD altså ca 100usd X 0,7 = ca 70euro
med den vanlige raten de har på BL som ligger mellom 0,8 og 0,9 blir det jo 10 -20 euro dyrere. det er ganske mye det.
Jeg syns det er like kjipt av selgere å gjøre slikt som om de legger ut lego med en veldi lav pris og så beregner seg pakkeavgift eller andre påslag på beølpet. dette vil jo også gjøre at deres lego kommer langt opp på listene.
Bjørn

tveit wrote:
Det der var vel litt naivt? En selger som opererer med en valutakurs som inkluderer VAT, men som lar være å presisere at det er grunnen til valg av kurs??? Nei, den tror jeg ikke på! I beste fall tenker selgeren at noen skal tro det, ja. Hva er det du ikke tror på? Så og si alle butikkene jeg har sett som opererer med samme sum i dollar og euro har oppgitt dette som en begrunnelse på sidene sine. Det er riktig nok ikke ekstremt mange, men det er min erfaring. Mange oppgir også en kurs som er lavere enn 1:1, men likevel høyere enn reell vekslingskurs på grunn av avgifter. Så lenge det opplyses på forhånd er det greit nok, synes jeg. Man kan jo bare la være å handle der. En annen erfaring jeg har er dessuten at de fleste godtar betaling i dollar fra Norge. Vi er ikke med i EU, og skal derfor ikke betale VAT på varene uansett.
Madsen skrev:
Jeg syns det er like kjipt av selgere å gjøre slikt som om de legger ut lego med en veldi lav pris og så beregner seg pakkeavgift eller andre påslag på beølpet. dette vil jo også gjøre at deres lego kommer langt opp på listene. Nja, (en liten) pakkeavgift kan jeg se potensielle poeng med fra butikkens side. Den vil relativt sett gjøre små ordre dyrere enn store, og gagner dermed de som kjøper mye. Butikken får flere større ordre, og blir mer effektiv. De(n) som driver Bricklink-butikk her inne kan kanskje kommentere på det?
torerik wrote:
Hva er det du ikke tror på? Så og si alle butikkene jeg har sett som opererer med samme sum i dollar og euro har oppgitt dette som en begrunnelse på sidene sine. Det er riktig nok ikke ekstremt mange, men det er min erfaring.
Så langt har jeg ikke registrert noen som har sagt at VAT er inkludert i en dollar til euro vekslekurs, samtidig som jeg har registrert mange som forlanger en ufordelaktig kurs for kjøperen. De jeg har sett kommenterer VAT har henvist til at dette legges til kjøpesummen, ikke vekslekursen. At noen derimot har problemer med selv å dekke paypal sine avgifter, eller er lite fornøyd med stadig lavere dollarkurs generelt, har jeg sett ofte. Det jeg ikke tror noe på er at fortjenesten ved stiv dollar-euro kurs går til å betale inn VAT til den repektive stat, med mindre dette er presisert (men det har jeg jo allerede pekt på at jeg har til gode å se). Dette med EU er forsåvid en annen vittig sak. Norge er ikke med i EU, nei, men vi er med i europa. Jeg kan bekrefte at det 'finnes noen' som forlanger en ufordelaktig vekslekurs for kjøper, og euro innen europa, og ikke ser noen grunn for å gjøre unntak. (Men, ja, selvsagt, disse behøver man jo ikke kjøpe noe hos...) tveit

Da har vi ulike erfaringer. Som sagt er ikke mine så veldig mange, så det kan hende jeg bare har vært heldig. Jeg sier ikke at noen som helst nødvendigvis betaler forskjellene i VAT eller at det er en riktig måte å gjøre det på, bare at jeg har sett mange argumentere med det.
Poenget med at Norge ikke er en del av EU svekkes selvsagt vesentlig når VAT ikke er en faktor for vekslingskursen - som sagt skal vi ikke betale VAT til EU. Når selger krever betaling i euro som fast prinsipp uavhengig av VAT blir det langt mindre relevant.
Jeg har egentlig forståelse for at selgere i Europa ikke ønsker å lide under svak dollarkurs. Det de egentlig burde gjøre er jo å øke prisene, men det er kanskje tungvint…