Dokumentar på TV?

God aften! :slight_smile: var det noen som fikk med seg en dokumentar på TV om LEGO tidligere i dag, lørdag? Min svigerfar nevnte det, og mente det var nirken, men jeg finner ikke det på sendeskjemaet demses fra i dag.
Så noen det? Var visst innefra fabrikkene og forskningsgruppe etc…

kan jo ha vært en gammel how do they do it episode på discovery da.

http://www.youtube.com/watch?v=5uqyJ_6vb78

f.eks.?

Programmet gikk så vidt jeg vet på NRK2.

vet du når da? er ikke noe som tyder på at dette gikk verken lørdagen eller søndagen og ikke på fredagen heller =(

Som trådstarter sier var det på lørdag, vil anta at det var omkring 16-17. Fikk kun en melding om det selv, så jeg vet ikke hva det var.

Sakser fra NRK sine sider

NRK2, lørdag 22.5.2010 kl. 17.30 KriseknuserneDokumentarserie i ti deler. (1:10) Krisen har rammet den danske økonomien, med nedbemanning og konkurser som følge. Men flere selskaper har faktisk blomstret og gått med overskudd. I denne serien møter vi kriseknuserne.

Beklageligvis fant jeg ikke sendingen på web-tv hos dem. Kanskje den kommer over helgen?

Etter et lite søk fant jeg sendingen hos DR2. Det program 1 som ble sendt 12/10

http://www.dr.dk/dr2/kriseknuserne

Einar

Fantastisk! Tusen takk, da vet jeg i hvert fall hva jeg skal se etter! :slight_smile:

Og på DR sine sider, på høyresiden, kan du velge et tidligere program og se det. Velg nr 1, det er om LEGO. Enjoy!

Følg med på National Geographic Channel 17.mars klokken 22.30

[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/eiker86/Misc/natgeochannel1703_2230.png[/bsurl]
(Screendump NatGeoTV.com/no)

Tekst fra “Megafabrikker”

[i]"National Geographic Channel sender en helt ny sesong av den populære serien “Megafabrikker”, som gir et unikt innblikk i noen av verdens største virksomheter. Vi er stolte av å kunne åpne sesongen med et besøk i Danmarks egen Megafabrikk - LEGO, og presenterer et program som går tettere på virksomheten enn noen gang før.

I episoden LEGO får seerne verden over mulighet til å komme bak kulissene på fabrikken i Billund og følge den lille brikkens lange og til tider utfordrende reise; fra idéutvikling til det ferdige produktet. Det er imponerende å se at de enkle, rektangulære modulene er mer kompleks enn de ser ut til, og hva er det som ligger bak denne suksessen? Til tross for den stadig voksende konkurransen er LEGO fortsatt en av de mest populære leker som finnes - og hvert år benytter barn i hele verden 5 milliarder timer med å bygge LEGO.

I Megafabrikker: LEGO får seerne møte teamene bak byggeklossen, i alt fra analyse- og utviklingsteamene, til ingeniører som konstruerer former som kan koste opp til 200.000 Euro stykket. Politistasjonen er en av Legos mest berømte byggesett og vi blir med når settet skal re-designes og oppdateres, noe som gjøres hvert tredje år.

Ordet “Lego” fant grunnleggeren, Ole Kirk Christiansen, på da han i 1932 tok de første to bokstavene i de to ordene “leg godt” og satt de sammen. Det han ikke viste var at ordet på latin betydde “jeg setter sammen”. Siden 1949 har Lego-fabrikken i Billund laget godt og vel 440 milliarder legoklosser, og LEGO ble kåret til “Århundrets leketøy”. Da er man ikke lengre i tvil - LEGO er en megafabrikk!

Episoden Megafabrikker: LEGO vises på National Geographic Channel den 17.mars kl.22:30."[/i]

Denne fra National Geographic vil jeg se! En kollega på jobben hadde sett den, og var svært begeistret.
Noen som vet om denne er å finne på nett?

finnes desverre ikke på nett
men reprise går disse dagene:
Lørdag den 26/3 kl. 19.30
Søndag den 8/5 kl. 00.30 og kl.13.00
Tirsdag den 24/5 17.30

Her ligger 6 små videoklipp på nettet:
google.no/search?q=megafabri … d=0CF4QqwQ

Har tatt det opp, så ser på det senere