Div om lego shop at home

Hei, jeg er nylig blitt bitt av legobasillen igjen etter å ha “hjulpet” eldstegutten på 3 med å bygge diverse City-sett siste tiden. Nå har jeg etterhvert fått øynene opp for modulhusene og har kjøpt de som fortsatt er tilgjengelige fra Lego. Jeg har også planer om å kjøpe det nye Ghostbusterssettet. Bytter lego promo-gavene hver måned? Nå har flere Robin’s Mini Fortrex og kan godt vente til vi er i mars før neste bestilling.

Det bor jo en samler i meg også, hvordan håndheves begrensningen på 1 sett pr kunde? Ser at på US-sidene er maks typisk 5 for sett det er 1 av i Norge? Er det Legos policy at man ikke skal kjøpe for “investering”? Jeg kunne f. eks tenke meg å ha to brick bank, en bygget og en uåpnet i tilfelle den skulle gjøre en kule over noen år. Jeg ser også at man får kjøpt de hos feks brikkebutikken, gjerne til en hundrelapp eller mer, er dette nettopp pga begrensningen til lego?

Takker for svar.

Velkommen i gjengen (de som er bitt av legobasillen). Desverre finnes det ingen kur mot denne basillen. Men du kan lindre smertene ved å kjøpe mer LEGO :smiley:

Angående begrensninger på antall sett pr kunde har jeg aldri sett på noen sider. Mulig det er en begrensning på enkelte sett. Men hvordan (og i det minste hvorfor) skal de begrense dette? Er jo bar å lage en ny ordre dagen etter… eventuelt registrere deg med kona eller barna sitt navn og kjøpe flere sett…Du kan jo tilogmed kjøpe på andre butikker uten at de kan sjekke det…
Men angående det å kjøpe sett bare for investeringens sin del så er det nok ikke så lukrativt som avisene skal ha det til. Men om du har råd og plass så er det jo bare å kjøpe og la ligge på lager. Du kan jo være heldig og at akkurat det settet du har liggende på lager stiger voldsomt i verdi etter at det er gått ut av produksjon. Men er jo ingen garanti for det. Det vil nok helt sikkert stige i verdi, men hvor mye er jo umulig å si noe om på forhånd. På den annen side så er det vel mest sannsynlig at modulhusene vil stige mye i verdi i forhold til for eksempel ett City sett…

Selv har jeg nå fått 10-15 sett som ligger uåpnet. Men med unntak av ett par så er de uåpnet kun på grunn av at jeg ikke har hatt tid eller plass til å bygge dem opp. De to som jeg har planlagt å ligge uåpnet er ikke så mye fordi jeg har planlagt å selge dem i fremtiden. Men mere på grunn av nostalgien. Kan være moro å se på de settene om 20-30 år frem i tid :slight_smile:

Jeg bor i leilighet og har som mange andre begrenset med plass så noe storstilt “investering” blir det uansett ikke snakk om for min del. Jeg tenker vel helst å hatt to av f.eks modulhusene og kanskje finansiere fremtidige sett med en eventuell økning i pris på de som går ut av produksjon. I tillegg har man jo flere barn og dobbelt opp kan rettferdiggjøres slik også :slight_smile:

Hva gjelder begrensning tenker jeg på denne frasen: “If your request exceeds this limit, we will have to change your order quantity to 1 to ensure availability for other LEGO customers.” Jeg har lest om folk som er blitt “banned”, men vet ikke om det da er snakk om forsøk på å bestille 50 sett eller ei.

Enig med Fonix i det meste. Min tanke er at jo dyrere et sett er i utgangspunktet jo mer stiger det i verdi, også basert på tilgjengelighet i utgangspunktet. Også sett i tema med svært begrenset levetid (Lord of the rings, Pirates of the caribbean, Indiana Jones) viser seg å være ettertraktet i ettertid. Alle de uåpnede modulhusene jeg har har jeg egentlig tenkt å bygge på sikt men tiden vil vise hva som faktisk skjer med dem mtp hvor mye de blir verdt og hva jeg setter av av plass.

Kjøper du to like modulhus, bygger det ene og selger det andre en stund etter det er gått ut av handel vil det andre settet du selger ofte kunne finansiere seg selv og det settet du bygget.

Begrensningen til Lego /S@H tror jeg nok er for at diverse investorer og spekulanter ikke skal støvsuge markedet. Men det er ikke noe problem å kjøpe fler av samme sett. Jeg kjøpte 3 GhostBusters HQ, 2 BrickBank og 3 GB ECTO-1 biler med noen dagers mellomrom i januar uten at det var et problem.

Hei og velkommen.

Har sett at Lego har begrenset noe. Antar at det kan ha noe med hvis de regner med stor etterspørsel og vil da bremse de som kjøper mange av ett sett slik at andre får også.
Men som Fonix skriver kan man jo legge inn en ny ordre senere.

Som oftest er det ny promo hver måned. Sjelden at en promo varer mer enn en måned, men enkelte har kortere periode. Hvis du skal handle fra S@H så kan det lønne seg å vente til neste måned, tror det er 2x VIP poeng mellom 7-22 mars. Det tilsvarer en ekstra rabatt på 5% i tillegg til at det kommer et nytt promosett.

Takk for svar, da tar jeg tiden frem til 7 mars for å bestemme meg for hvilke sett som skal kjøpes inn, det blir en del frem og tilbake for meg :slight_smile:

I dag bestilte jeg meg en Slave I og en Pet Shop (til), i hver sin ordre. Det likte ikke Lego noe særlig og kansellerte begge to. Er det ikke kosher å bestille i to separate for å få 2x promo eller er det denne én pr husholdning som er utfordringen tror dere?

Jøss, virker veldig merkelig å kansellere begge ordrene (såfremt det er første Slave 1 du kjøper). Jeg ville ringt og snakket med dem for å finne ut av det. Promoene legges jo til automatisk, det er jo noe LEGO må holde styr på hvis de ønsker 1 per husholdning så det må vel være en per husholdning av Pet Shop som er årsaken?