Display minifigs

Hvilke rammer fra IKEA er det som egner seg best til oppbevaring/display av minifigs igjen? Mener jeg har sett noe om det i en eller annen tråd her tidligere…

Ribba er vel den meste populære:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00078051/

Man får også kjøpt akrylplater og prints, men koster litt:
https://www.facebook.com/LaserFramez/photos?ref=page_internal

Jeg forsøkte meg på å modde et par RIBBA-rammer og det fungerte for så vidt greit. Det er flere måter å lage innmat på og det finnes utførlige veiledninger på dette på interwebben om du googler litt. Etter å ha hatt figurene i rammen en stund gikk jeg bort fra den av den enkle grunn at det er veldig knotete om man trenger å ta ut /ommøblere en eller flere figurer innimellom. Holder i skrivende stund på å lage en brick-built display-ramme med plass til et sted mellom 2-300 figurer i stedet, kan poste bilde av dette senere.

Er det noen som har modifisert en slik ramme og som skal til PKH? Kunne vært spennende å sett hvordan det ble seende ut.

…om noen har et helt display med alle minifigs de kan ta med, hadde jo det også vært bra;)

harald-

Jeg har tenkt en del på å bygge selv, riktignok ikke med plass til så mange, men gleder meg likevel til å se hvordan du har løst det og om det er noe inspirasjon å hente der :smiley:

Takk ja, der var de vet du!

Ser den ja - man bør vel helst ha komplette serier/bestemt seg for hva som skal være i de rammene før man fyller dem om det er IKEA’s rammer man går for. Det hadde vært veldig interessant å se noen bilder av det displayet du bygger! Har tidligere sett noen bilder av slike små “rom” bygget av LEGObrikker, og det er kan hende det kuleste alternativet jeg har sett til nå - men også litt dyrt kanskje?

Gjermund

Det er jo helt avhengig av om du ønsker glass foran eller ikke. Personlig har jeg sansen for denne løsningen:
beafunmum.com/2015/07/lego-mini- … -solution/
Den kan også gjøres inni en RIBBA ramme, men jeg ville ha brukt mindre losser og andre vei, så det ble plass til litt flere. Bruker man det som en delvis utstilling, delvis bruk, kan man jo lage den uten glass foran. Det blir jo da støv etterhvert, men det gjør det på all lego :smiley:

Her er en enkel, raskere variant med RIBBA - ingen liming, bare trykke inn plates inn i mellomrommene på en Baseplate:
brickknight.com/lego/success … bba-frame/
Trykker duu på linken han har til IKEA Hacks, ser du varianter med bare 6 stk. Men de kan bli fine små bilder hvis man ønsker litt variasjon.

Alternativet må være en skyggeramme/3D ramme der du kan ta ut glasset, men jeg har ikke funnet noen som egner seg i Norge.

Min drøm i framtiden er å bygge slik Cecilie gjorde :slight_smile: kopiere hennes idė :slight_smile:

Fikk omsider tid til å ta bilder av løsningen min. Holder i skrivende stund på å finne ut av et system å organisere figurene i. Foreløpig en kombo av good guys/bad guys og farge. Konstruksjonen har plass til ca 220 figurer. Sett bort fra mengden DBG plates som gikk med, er ikke denne all verdens klosse-intensiv (hvis det er et brukbart norsk ord). Mengden klosser kan helt klart minimeres hvis man tynner ut den nederste delen litt, men det er gøy å gjøre litt ut av det enn bare å lage et kjedelig “stativ”.

Edit: og ja, den vil støve litt ned etter hvert, men jeg er den taktile typen som liker å leke litt med figurene og kanskje putte de sammen med settet sitt, ta et par bilder osv. Bak glass blir for utilgjengelig for meg, selv om jeg etter hvert kanskje bør beskytte de dyreste figurene mot ivrige barnehender. :slight_smile:

Veldig stilig! :slight_smile: