Discussion about everything and nothing!

Questions or suggestions or just want to share someting? Use this thread :slight_smile:

Vi håpet på 80 deltagende utstillere i år…BAM - der kom påmelding nummer 80 inn!

Fra seks land har vi nå 80 påmeldte fra 15 til 83 år!

Når jeg så på kopi av svaret mitt på registrering av modell merket jeg at jeg har oversett at vi skulle oppgi høyde. Modellen er pakket ned, så jeg er ikke helt sikker, og har ikke en gang tenkt på det tidligere. Så det blir bare gjetting, men antar at den nok er en meter (og kanskje vel det) på det høyeste. Om det har noen betydning.

…og nå kommer jeg sikkert til å spekulere lenge på hvor høy den egentlig er :smiley:

Hehehe :stuck_out_tongue:

Det holder med informasjonen du ga her :slight_smile:
Ikke sikkert vi har behov for høyde, men kan være greit å vite det når man setter opp - om en modell er helt flat eller en meter høy :slight_smile:

sikkert en dum spørsmål men la gå. har nå gjort ferdig en modell som er basert på en byggesett frå kina (wish) der det blir brukt mikroblokk, en direkte oversettelse frå mikroblokk til lego gjør at man får en modell som ikkje stemmer med utgangspunktet. for å få til proporsjonene riktig avhengig av størrelsens utgangspunkt (så nerme som det er mulig å få til) så blir ein tvunget til å prøve og feile til man får proporsjonene så likt som mikroblokk figuren. det eg lurer på er om modellen går under kategorien som instruksjons bygd?

I det tilfellet vil jeg nok si ja. Det betyr absolutt ikke at vi ikke vil at du skal stille den ut - bare at du ikke kan melde den på konkurransene :slight_smile:

takker for svar :sunglasses: nå unngår eg ihvertfall feilregistrering på mit første år :smiley:

Hjertelig velkommen, vi gleder oss til å se deg! Og modellen :slight_smile:

En modell som ikke er LEGO?

Jeg jobber for tiden med en skråkabelbro tiltenkt tog. Jeg har en ide i hodet som jeg prøver ut, og håper at den blir sterk nok for å kjøre tog på. Planen er at den får dobbelspor. Hvis det er intressant skulle den, hvis alt går bra vil si, kunne være en del av en felleslayout. Enklest vore da nok om et bord kunne være lavere en naboborden, og broen gå der imellom. Lengden blir ca 180 cm. Hvis det fortsatt er intressant, fler spørsmål:

  • Bredde mellom dobbelspor, er det 16 studs mellom sporens sentrumpunkter som er standard? Er det lov at ha mindre avstand inni sin modul hvis endepunktene følger standard? Er flex track lov?
  • Hvor tunge tåg kjøres det vanligvis?
  • Når er siste frist for å finne ut om broen faktisk holder for tog? :slight_smile:

Hvis det blir for vanskelig og for mye usikkerhet kan jeg ta med broen som en separat MOC, muligens med tog. Jeg borde tillegge at jeg er nybegynner som brobygger :slight_smile:

Kult! :smiley:

Felleslayouten vil bli bygd opp på scenelementer på 1 x 2 meter. Disse kan justeres i høyde, men jeg vet ikke hva høydeforskjellen er. Jeg skal etterhvert oppover og telle over bord og scenelementer, skal prøve å huske å ta mål… Og vi kan uansett gjøre justeringer onsite, vi kan ha planker og kiler for å justere høyden på bordet som senkes.

Ja, bredde mellom senter er 16 studs.
Du gjør hva du vil på ditt “område”, men det er altså veldig gunstig å avslutte så det passer med baseplate hvor det går to spor ( 4 studs - spor - 8 studs - spor - 4 studs ). Denne justeringen på bredde kan jo gjøres før/etter selve brua.

Tyngde på tog? Vet ikke…noen som skal ha med tog som vet ca. vekt? :smiley:

Tja, om den ikke holder tog kan den jo uansett være en del av layouten :slight_smile:

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men i den siste modellen jeg har bygget (Dovregubben) veier lokomotivet ca. 1 kg og hver vogn ca 750 gram. Men det sprer seg over ca. 2 meter da.

16 er standard, som Harald sa lenger opp. Du kan vurdere å gå ned til 12, men husk at bredden på togene som kjøres kan være bredere enn Legos 6-7 bredde.

Har ikke mulighet til å veie mine, akkurat nå. Men vanligvis er ikke togene veldig tunge per lengdeenhet, to rekker av sammenkoblete technic bricks holder typisk et spenn på 32-48 studs mellom pillarer. Blir spenennde hvordan det evt oversettes til kabler, men hvis du får til kabler på hvert skinnesegment med litt bjelker under burde det holde. Hvis broa tåler en halvkilo på hvert skinnesegment, er du mer en innafor på vekt, hvertfall. Som Henrik sier, vekta sprer seg godt utover.

Hei, tenker dere å ha en by-layout i år også?
Har i utgangspunktet ingen bygg å vise fram (kan prøve å fikse dette før PKH), men kan godt stille med en del MOC-biler for å pryde gatene.

Ja! Det blir by-layout, vet du, og vi vil veldig gjerne ha MOC-biler i gatene! Det er det alltid behov for :slight_smile:

Så flott da! Antar det lureste blir å registrere alle som én MOC?

Jeg aner ikke, men synes det høres ut som en fengende samling. Kanskje ha en gate/kvartal e.l.
Kanskje folk tar noen ekstra runder og studerer bygg og biler hver for seg og et totalbilde. Legger gjerne merke til flere detaljer for hver gang man sveiper over.

Hmm… nå kicker jeg på en ide om å samarbeide om hver enkelt scene i en utstilling. F.eks ett eller to kvartal med masse små scener tror jeg har potensiale til å tiltrekke seg mye oppmerksomhet som en enhet. Skal ruge på ideen til senere PKHs

Skulle noko sitte med moc-ambulanser så har eg eit ein veldig fin plassering, Litt etter passering og veioppsett så kan det dekke 9 veiplater.

Hvis du tenker at noe skal være med i konkurransene (og altså ikke har vært vist på PKH før) så ville jeg fokusert på en modell eller to og plassert dem et sted hvor det går an å få forklart for folk at det er disse modellene det er snakk om og ikke hele layouten. Det er samme utfordringen vi har hatt med GBC - det er vanskelig for folk å forstå at de stemmer på én modul og ikke hele sløyfa. Men har du ikke tenkt å ha dem med i konkurransene trenger du egentlig ikke å melde dem på - de trenger ikke være med i planleggingen for vår del, ettersom de ikke tar egen plass i lokalet.