Det er alltid moro når det kommer pakker fra Lego...

…Men liker det best når det kommer med Posten. Da går det stort sett uten problemer.
…denne gangen kom de med DHL, med sånt teit “Ufortollet” klistremerke på.
“Må ikke åpnes før DHL har tolldeklarert varene”…meg opp i et sted bak!

De klistremerkene handler om å få pakkene på bilen så fort som mulig, hvis du sjekker sporingen vil du sannsynligvis oppdage at pakken var fortollet før du fikk den.

Stemmer bra, Herman.
Men har fått faktura fra DHL på ting de har “beregnet” avgifter på tidligere som gjorde det vel, heller dyrt hvis jeg hadde akseptert mattekunnskapene dems (den gang var pakkens verdi på rundt 170 kroner på gamle 200-kroners grensa.) De hadde kommet til at pakkens verdi var over 400, så jeg fikk da krav om tolldeklareringsgebyr pluss MVA fra de. De gav seg fort når de fikk kopi av paypal og ordrebekreftelse riktignok.

Arbeidsgiver messig og sånt og, så foretrekker jeg Posten - hvorfor hjelpe en konkurrent :slight_smile:

Hva er konklusjonen her, kan jeg åpne de tre eskene jeg mottok fra Lego i dag (med DHL) selv om de har påført et slikt “ufortollet”-klistremerke?

dinside.no/935202/faatt-ufor … a-pakka-di

Strengt talt skal vi her vente på at DHL gir oss beskjed om at de har fått beskjed fra tollen om at alt er i orden.

… bare det at DHL har som regel at de aldri gir denne beskjeden til oss.

Så, med mindre du mistenker over all tvil at tollen ikke vil gi denne meldingen til DHL, så kan du med relativt god sikkerhet åpne den.

Men ja, tollvesenet kan teknisk sett be deg komme ned til dem med pakken, og da får du bot om den er åpnet.
Har aldri hørt om at det har skjedd noen gang. Og hvertfall ikke med leker og slikt.

Du har fått et sporingsnummer fra DHL.
Hvis du går inn på DHLs nettside, og limer/taster inn sporingsnummeret der vil det komme opp en egen linje som sier at varen er tollekspedert.
Hvis du skal følge reglene venter du til den linjen er på plass.