De gamle vet best - sies det da... Men grør de virkelig det?

Jeg kjøpt en lekker LEGO 8860 som jeg visste at ikke var komplett men det ordner jeg. 1980 var jo løsningene mye enklere enn i dag. Men det får da være grenser. Jeg har forbedret min 8860 betraktelig og er nesten ferdig. Jeg skal bare gire om to gir. Ellers mangler den bare to deler nå. Det var mange deler på motoren som manglet og flere av disse er desverre utgått. Så jeg konstruerte en boxer-sekser med nye sylindere og flere ting som gikk rundt inkludert vifte. Dette er mange deler som ikke fantes i 1980, men jeg har hatt mye trøbbel med seter, gir hjuloppheng og bakaksler som falt av. Dette kunne de med glans løst problemfritt i 1980 hvis de hadde brukt hue bedre. Det er kun bagateller, bakakselen fikset jeg med bare to små deler på hver side av bilen som fantes i 1980 og problemet løste seg supert. Angående hjuloppheng så var det bare tre helt normale deler som skulle til og ingen ting løsnet mer. Setene brukte jeg fire brikker til å feste i stedet for to og det sitter bra. Feste for stoloppheng - bare to vanlige deler og sånn kan jeg fortsette på flere ting… Og dette har gjort den til en bra bil.

Dette bildet viser hvor enkelt ting lar seg løse og akslene faller aldri mer av lenger.

Så vet virkelig de gamle best? Delene fantes i 1980…

[attachment=1]Screenshot_04_11_2016__15_11_png.png[/attachment]

Totalbilde med 6sylindret motor:

[attachment=0]Screenshot_04_11_2016__15_24.png[/attachment]

Hvilke 3 helt normale deler var det som løste problemet?

Det kommer an på hvilket problem du mener. Jeg hadde trøbbel med flere ting. Bildet over av akselen der la jeg til to grå brikker på akselen får å låse universalleddet i posisjon og dermed var det problemet løst og hjulene kan ikke falle av. Men det er et av flere eksempler på forbedringer som koster lite og betyr mye. Å fikse opp en eldre modell er gøy.

Du har jo bare skrevet om 2 problemer :slight_smile:
Det ene løste du med 2 deler og det andre 3.
Det med 2 deler har du bilde av så man ser hva du brukte, men det problemet du løste med 3 deler skjønner jeg ikke hvordan du løste :frowning:

Bakakslen kunne man forøvrig fikset med en kloss :slight_smile:

Nei, det hadde ikke løst problemet så godt selv om det hadde gått an, for jeg tenkte på det, for jeg hadde da bare låst universalleddet i akselen på den ene siden men nå jeg har jeg også strammet den utgående akselen mye mer. Det var grunnen til at jeg gikk for dette alternativet.

Det “problemet” med hjulene som falt av husker jeg når jeg bygde min bil for en hel masse år siden.
Jeg tror mitt problem var at det var for lite friksjon mellom hjulene og akslingene og at de gled av akslingene og ikke at akslingene skled ut av den universal-ledd saken. Synes å huske jeg måtte teste med mange forskjellige akslinger for å finne de med mest friksjon samt å sette en slik bøssing på utsiden for å øke friksjonen på akslingen.
Når jeg ser på denne saken nå i ettertid så mener jeg at kanskje det beste hadde vært å ha en technic brikke innerst med og en slik bøssing i mellom de to for å forhindre at akslingen sklir ut av det universal-leddet.

Men skal du nå først modernisere så kunne du jo brukt en slik aksling med en kant på ([part]32209[/part]) i tillegg til en ekstra technic brikke? Da hadde det vært umulig for akslingen å løsne :slight_smile:

Jeg hadde ikke det problemet men et problem som “er beslektet” med ditt problem. Hjulene gled ikke av akslen men akslene gled ut av universalleddet.

Et annet problm som jeg hadde med denne bilen var at stolene falt av hele tiden. Så det probletmet løste jeg med å lå stolen stå på fire røde klosser i stedet for to. Det betyr dobbelt så mye feste, og nå faller de ikke av.
Et ennet problem med stolene var at hele systemet med to stenger under til justering gikk av, altso de to sorte klossene i hver ende løsnet. Det fikset jeg med en brikke på ramma og en brikke som på den igjen som da satt både på de sorte stolfestene og ramma. Det gjorde jeg på alle fire punkter.
Det at hjulopphenget og fjærer gikk fra hverandre nederst løste jeg på samme måte - en kloss bakenfor og en kloss som lå over begge to. Da satt det.

De burde tenkt litt mer på slike svake ledd før de slapp løs modellen for salg i 1980. Det jeg gjør er ikke utvikling men forbedring. Utvikling kommer med årene men sånne løsninger som i denne tråden er forbedringer de kunne fikset hos LEGO så fort de så problemet hos kundene. (egentlig før)