Databaseprogram for å holde rede på LEGO samlingen

Etter turen i Legoland Deutchland og Billund så har jeg fått ENDA mer LEGO å sortere og registrere…
Til nå har jeg brukt Lugnet sine sider: http://guide.lugnet.com/set/mlist.cgi?m=1983
Men Lugnet har ikke mulighet for å registerer PaB deler eller andre løse deler man kjøper/har.
Har også testet ett program som heter BrickTrack, men det var så tungvindt å bruke og lite oversiktlig. Den versjonen jeg testet så måtte man taste inn hver enkelt del fra sett, den plukket ikke info fra peeron eller lignende sider. Men det er helt sikkert endret på nå.
Ser at Peeron har noe slikt også, men har ikke testet den.
Noen som har andre å anbefale?
Eller hva bruker dere, om dere bruker noe i det hele tatt…?

Jeg bruker Peeron, funker fjell. (som vi sier i barteland Laughing )

F0NIX wrote:
Etter turen i Legoland Deutchland og Billund så har jeg fått ENDA mer LEGO å sortere og registrere...
Det var jammen bra at du ikke fylte opp en kasse eller to fra bunnen av rotekassen i Billund!! Jeg må si jeg har respekt for dere som ønsker å registrere alle klossene. Den tanken tør jeg ikke tenke engang. Bingen her i huset har alt for mange klosser som ikke hører til noen sett. Hvis nå mengden var endelig, en gang for alle, det at den var tellbar, da kunne jeg gå med på at det kunne være bryet verdt. Men det fylles jo på hele tiden... tveit

Poenget er å holde tellinga tidlig i fasen FØR det kommer ut av kontroll Smile
Til nå har jeg bare to store kasser med “standard” LEGO (type 2x4, 2x3 osv) som jeg ikke har tallet på men har bare anslått det til å være rundt 20-25.000 brikker. Har en del annet i løsvekt også, men de har jeg tallet på og det er tellt og ligger på diverse tekst-filer. Men ønsker å ha en enkel database hvor jeg lett kan legge inn både hele sett med bare enkelte tastetrykk, men også legge inn enkeltdeler (når man kjøper fra PaB for eksempel).
Angående “en kasse LEGO” for 399,- i slike rotekasser så var det jo ett veldig fristende tilbud, og jeg var en av de første som ankom butikken og de rundt meg stupte til disse kassene og startet å rote rundt som noen sultne gribber Very Happy
Nei, det var ikke noen “intresante” deler der som gjorde at jeg giddet å stå å rote for å leite etter noe som jeg KANSJE kunne få bruk for. Da var det bedre å plukke sorterte løsdeler fra PaB og få det man hadde behov for. Men fant lite “tiles” både i Tyskland og i Billund, desverre… Eller ikke i de rette fargene…
Men det moret meg å se at de voksne instruerte ungene sine til hvilke poser de skulle plukke med seg og hvordan de skulle gjøre dette: finne de rette posene, åpne posene og tømme innholdet i eska og tomposen i søppelboksen ved siden av. Unger ned i 4-5 års alderen var med på dette Smile

Hei!
I haue!
Vel, dem som (kun) kan 0 og 1, bruker sjølsagt det gode, gamle datatrollet. Mange bruker excel, men access er klart bedre. Dyrere?
Men man må regne med en del tidsbruk, verdifull tid som bygginga har i manko!
Æ hadde ein gong i dei hine daga tenkt å rekonstruere sett utav de løse klossan. Det skal etter sigende være mulig vha lugnet og peeron. Fordi æ hadde løst tel å vite, om og hvilke sett æ hadde, som æ ikkje veit om.
Man tager alle løse klosser, antall, farge osv., så kan peeron spytte ut, hvilke sett man kunne lage utav dem.
Bare tellinga forekjem mæ…ein, to, mange.
SÅ må man regne med nokre tellefeil. Og så snart man er ferdig med en sort kloss, dukker nøyaktige denne sorten opp i ein heilt annan kasse.
Dessuten blir det for få, uansett.
Utelte hilsener
Michael

Oh man! Da må man ungelaus og ha mye fritid ass!

Unnskyld at jeg gjenoppliver denne gamle tråden…

Jeg har opprettet egne dokumenter i Word for dette. Ett av dokumentene tar for seg de settene jeg allerede har, pris per stykk, antall deler, antall minifigurer / dyr, hvor jeg har kjøpt dem / hvem jeg fikk dem fra osv. Ett annet dokument bruker jeg til vareopptelling etter diverse handleturer hos Outland, jeg teller hver bidige kloss for å finne ut hvor mange jeg har kjøpt av hver type. Det tar utrolig lang tid, men det funker i hvertfall.

Vel, siden jeg var trådstarter så kan jeg jo kanskje oppdatere dere på hva jeg endte opp med å gjøre.

Siden jeg var godt i gang på lugnet.com med alle settene så fortsatte jeg likegreit på peeron.com også. Og noen år seinere kom Brickset og der har man også ett lite kommentarfelt hvor jeg har skrevet inn pris og kjøpsdato på alle sett som er kjøpt etter at jeg startet å registere i Brickset. Så nå registerer jeg alle nye sett jeg kjøper på alle de tre stedene.

Løsdeler startet jeg med på Peeron.com men etter at jeg mistet all data der to ganger så giddet jeg ikke det mere med løsdelene. Så da gikk jeg til helt reine tekstfiler skrevet i samme formatet som den eksporten man får fra peeron.com. Og det er en fil for hvert kjøp. Den inneholder også info om pris pr del, selger, om det er en del av PaB eller Lugbulk eventuelt Bricklink-kjøp, frakt, vekt og annen info jeg måtte ha om de brikkene (ny, brukt osv).
Tror nå at jeg har alt registert, men litt avvik er det nok helt sikkert. Men har ikke summert sammen alle de løsdelene så jeg vet ikke det eksakte antallet brikker lengre. Har bare ett annslag.

Grunnen til at jeg ville ha system på dette er ovenfor forsikringsselskapet men også for å ha en viss kontroll med hva jeg egentlig har av deler og sett.

Jeg har organisert alle løsdeler i et Excel regneark, der jeg fører inn hva jeg har og hva jeg evt. ønsker meg. Dette er i hovedsak gruppert med faner etter hovedgruppene til BrickLink (men med noen “feiltilpasninger” som har passet meg best).

http://www.infolink.no/uploads/lego-oversikt-23.xls (6,4MB)

Alt jeg har kjøpt i sett er stort sett samlet i settene, så dette gir meg en grei nok oversikt over løsdelene.

BrickStore dekker mitt behov. Direkte import av ordre fra BrickLink. Håndterer deler og sett om hverandre. Spesielt kjekt er det at man kan splitte ut et sett i sine respektive deler - noe som skjer fra tid til annen. I tillegg kan man eksportere ønskelister til BrickLink for utvidelse av beholdningen.

BrickStore er koblet til BrickLinks katalog.

Lastes ned her:
brickforge.de/software/brickstore

:slight_smile:
-Erik

Bruker også BrickStore og kan anbefale denne =)

Skulle gjerne hatt en app på mobilen som kan identifisere elementet og legge det rett inn i BrickStore.

—og kjapt sjekke hva jeg allerede har hjemme. :blush:

-Erik

Nå har www.brickset.com utvidet sitt system for registrering av sett. De kaller det ACM (Advanced Collection Manager).

Om du ikke har laget deg konto der så må du først registrere deg (det er gratis) og så logge deg på. Deretter går du til denne siden: brickset.com/mysets/acm/ og konfigurerer opp ACM til ditt behov. For eksempel kan det være kjekt å sette currency (valuta) til NOK om du handler mest i Norske kroner. Den bruker da alle disse innstillingene for hele systemet. Dette kan du selvsagt endre i ettertid også.

Om du nå fra “My Sets” fliken klikker på linken “View the sets you own” så får du opp listen med alle settene som du har registrert. Nå får du opp ett nytt icon under feltet “I own”, iconet til venstre er notat feltet som har vært der tidligere og iconet til høyre er ACM. Klikk på dette og du ser da ACM-data som du har lagt inn på det aktuelle settet. Klikk på rediger iconet til høyre nå for å legge inn nye data/redigere data.

Det er også mulig å eksportere all ACM-data seinere til CSV-fil som du kan redigere manuelt for så å importere den inn i ACM igjen.

Nå mangler det bare en mulighet for å registrere løsbrikker der så har man ett fantastisk online databasesystem for hele LEGO samlingen :slight_smile: