Dårlige erfaringer fra BrickLink?

Heisann!

Jeg har akkurat startet å bruke BrickLink (som er en fantastisk side forresten) for å handle diverse lego. Foreløpig har det blitt 4 små handler, 3 av disse har gått strålende og både jeg og selger har vært veldig fornøyde. Men.

Jeg bestilte noen BURPS og LURPS hos en italiensk forhandler rett før nyttår, det kom aldri noe regning på bestillingen så jeg sendte mail til selger etter nesten 2 uker og sa at om det ikke kom regning ila helgen så kunne han trekke bestillingen. Jeg kunne se at han hadde vært innom BrickLink mange ganger etter bestillingen min ble foretatt, men det kom altså ingen faktura, er det ikke 3 dager ihht. BrickLink mon tro…
Etter å ha purret så kom da fakturaen, den ble betalt samme dag via paypal.
Så begynte problemene…Han hadde plutselig ikke inne de jeg hadde bestilt nye, men sendte meg mail om jeg ville ha brukte istedefor. Etter litt mailing att og fram så forklarte jeg at det var bare å sende det han hadde og eventuelt tilbakebetale mellomlegget. Dette ble gjort, og 7-8 uker etter jeg først bestilte kom delen i posten.

Jeg sjekket at alt så greit ut og la igjen en nøytral respons på han som selger med kommentar: “Correct parts arrived.”

Så får jeg denne mailen:

Hva skjer egentlig? Er det vanlig å få negativ feedback som hevn for at man legger igjen en nøytral feedback, som i tillegg er vel fortjent?!
Må man egentlig bruke disse funksjonene i det hele tatt eller kan jeg bare la være? Jeg fikk en mail fra en annen jeg handlet hos og han ville gjerne ha feedback fra meg som kjøper så jeg tenkte det var normalt jeg.

Huff, ikke lett å være ny lego-shopper på nett gitt :S

-Xh

Jeg har handlet mye på BrickLink, men har ikke kommet opp i denne type problemer. Dog har erfarte jeg at det var mange som slurver med både antall og hva man mottok sammenliknet med det man bestilte.

Når det gjelder respons på BrickLink så har jeg en policy hvor jeg lar selgeren får rette opp i evt feil som er er gjort, enten tilbakebetale penger eller sende de manglende varene. Gjør de det, får de positiv respons.

I følge din beskrivelse synes jeg det ikke var noe galt å gi en nøytral respons. Du var vel heller snill :wink:
Personlig mener jeg service er en viktig faktor, og det at selgeren reponderer på den måten viser jo at han er usaklig. Sørg for at du aldri handler av vedkommende igjen.

Det finnes mange flinke og seriøse selgere på BrickLink. Ikke gi opp. Selv har jeg veldig god erfaring med følgende selgere:

  • Byggeklodsen (Danmark)
  • Thorz BrikTopia (USA)
  • ChromeBricks (Tyskland)

Det finnes også norske butikker, bl.a. HELGE’s sets & bricks hvor man som Brikkelaug medlem får 10% rabatt

Lykke til

Han er lagt til i min “svarteliste” ja, blir ikke mer handling der.
Jeg bare syntes det er trist hvis jeg ender opp med en negativ feedback på grunn av dette, han truer jo faktisk med å hevne seg fordi jeg gav nøytral :open_mouth:
Huff, får se hva som skjer videre.

Nå skal det nevnes at jeg har handlet andre plasser også og kan veldig gjerne anbefale disse to:

*Case of Bricks - Tyskland
*Bricks etc - Ungarn

Det er nesten litt moro for med disse to så har det vært det stikk motsatte.
Lynrask behandling, prima lego og noe jeg syntes er veldig viktig - kjempegod kommunikasjon!

Uansett greit å få litt tips om andre selgere som folk har god erfaring med, blir nok en del mer handling på BrickLink så fort kona glemmer forrige bestilling :wink:

-Xh

Noen Bricklink butikker er så bra at man blir reint bortskjemt med så mye info og god og kjapp behandling, så når man kommer over en nybegynner så blir man straks mer utålmodig bare etter en uke. Men man må jo faktisk huske at mange av disse er privatpersoner som driver å selger ting. Ikke alltid like lett å få tid til dette mens man har andre gjøremål som familie og jobb på dagtid.

Men uansett bør man ikke få slik behandling som du -Xh- fikk av den nevnte kjøperen. Og iallefall ikke bruke trussler om negativ feedback når du både var kjapp til å betale og forsøkte å holde kommunikasjon med ham.

Har selv ikke opplevd noe lignende, det eneste negative jeg har opplevd er to nybegynnere som ikke viste helt hvordan dette fungerte og derfor hadde litt problemer og det tok litt ekstra tid. Men de var begge veldig hyggelige og skrev tidlig om at de var ny på dette og trengte litt ekstra tid til å få handelen gjennomført. Og da syns jeg det er greit, spesielt når de hadde så vanvittig lave priser på det jeg skulle ha :smiley:

Byggeklodsen, Thorz BrikTopia har jeg også hatt gode erfaringer med.
Men vil også nevne Wichtel10000 som har ett veldig bra utvalg og gode priser. Og får også kjapp respons og mye info underveis om ordregangen.
Troy’s Toy Kingdom har også utmerket service og mye info underveis og kjapp respons. Godt utvalg av lavt prisede deler.
Og må ikke glemme Helge heller, utmerket service og lave priser på deler.

Må si at jeg er veldig fornøyd med alle handlene jeg har gjort så langt. Har jo også fulgt rådene fra andre om å undersøke selgerens tilbakemeldinger FØR man gjør handelen. Ett enkelt lite spørsmål til en selger du er litt usikker på gir deg jo en pekepinne på responstid for eksempel.

Jeg har handlet mye på BrickLink, og heldigvis er ikke de råtne eplene i flertall. Men det finnes noen av dem. Jeg anbefaler for eksempel å holde seg LANGT unna den belgiske selgeren “brasletty” - han er et eget fenomen, det skjønner du kjapt hvis du går inn på chatten og nevner navnet hans. Det er dessverre altfor vanlig å hevne seg på negativ (eller nøytral) feedback med å svare med samme mynt - slik er det jo ikke meningen at det skal være, men en del selgere bruker den fremgangsmåten. Mitt tips er nettopp å bruke chatten, der finner du oftest hjelpsomme folk som har mye erfaring med BL, og de vil kunne gi deg råd og vink om hva du bør gjøre når det oppstår problemer - og du får hjelpen øyeblikkelig, du slipper å vente på svar på et forum. Men som du sier: Det er en fantastisk side. Og pengene flyr fort :slight_smile:

Du kan prøve å sende korrespondanse til BrickLink Admin og be om å få den negative fjernet. Hevnbasert negative feedback er ikke akseptert…

-Erik

I BrickLink er det nesten bare positive mennesker som vil gjør ryddige kjøp og salg, men det finnes dessverre noen få som ikke er det. De er få, men kjedelige å treffe på. Jeg syns man skal gi admin tilbakemelding på uønsket “hevnbasert” feedback. BrickLink har en enorm høy grad av redelige selgere og kjøpere og ved å gi tilbakemelding på uønsket adferd så forblir det et slikt sted.

Tiltross for mange ordre har jeg ikke møtt noen som ikke har sendt meg det jeg har bestilt. Jeg har møtt noen som har vært ekstrem sen med forsendelse, men de er få. Jeg sjekker feedback`en til selgeren. Er det veldig mye negativ feedback kan det indikere at man kan få utfordringer. Viktig å huske at alle kan gjøre en feil, glemme å sende noe i første forsendelse eller har feil i lagerbeholdningen (det har hendt meg flere ganger), men så har de ettersendt det eller spurt pent om at jeg ikke får de delene (de trekker det selvfølgelig fra på invoice) og gir da alltid positiv feedback.

Jeg er ikke veldig kresen på selgere som regel, så lenge kommunikasjonen er god så gjør det meg ikke så mye med forsinkelser, feil ved levering eller lignende. Det pleier alltid å ordne seg.
Nevnte selger har nå gitt meg nøytral feedback som lyder: " paid immediately but I will not comment on his vote".
Det får stå for han sin regning og jeg gidder ikke styre med det, for å være helt ærlig så klarer jeg ikke heeeeelt å tolke det han prøver å skrive heller…

-Xh

Jeg ville tatt det opp med admin (mener å huske det var noen få dagers klagefrist!).

Fikk levert en pakke fra BRIKTIVITY under LEGOworld. Upåklagelig kommunikasjon, levering og kvalitet på brikker:)

Edit: Åsså Helge ja. Glimrende service og kvalitet der også - å atpåtil rabatt til Brikkelauget medlemmer samt null tullgrense:D

Har noen års erfaring med BL. Jeg har stort sett bare møtt hyggelige selgere. Noen finner på egne gebyrer, gir rar feedback osv., men de er et fåtall. Problemet for slike selgere er at man ikke kommer tilbake til dem. Jeg har selv gitt negativ feedback til en slik selger, men endret dette i etterkant etter at selger kom på at dette ville se dårlig ut. Vi er jo alle tjent med at vi får de klossene vi har bestilt og til avtalt pris. Lykke til!
Baard

Slettet

han italienske fyren hørtes ut som en idiotidk type jeg ikke vil kjøpe hos '-.-

jeg har bare gjort noen får bestillinger og er kjempefornøyd :slight_smile:
manglet 2 deler på den ene bestillingen, men da sa jeg bare hvilke deler som mangler, så fikk jeg svar om at han beklaget og hadde sendt dem samme dag, fikk dem kort tid etter, han fikk alikevell full score fra meg :wink:
i en annen bestilling var det masse deler til overs til og med, kjempefornøyd

Rar generalisering.

En av mine gode bl selgere er fra Roma. Aldri no tull.

Slettet

Det er alltid noen som vil lure deg når du ferierer på typiske turiststeder. Kan ikke si jeg synes Italia er spesielt mye verre enn mange andre steder. Men alle må gjøre hva de føler for, så klart.

“Spesial price for you my friend”… Den har man hørt mye i utlandet du…

Det sklei litt ut her i forhold til tema ser jeg, så jeg har prøvd å slette innleggene mine.
PHPBB tillater jo ikke at man fjerner hele innlegget så om noen føler kallet er det fritt fram.