Dagbladet: "Gammel lego kan være skadelig"

https://www.dagbladet.no/nyheter/forskere-gammel-lego-kan-vaere-skadelig/69411627 :unamused:
Ingen grunn til panikk: bare gi din gamle LEGO til meg - jeg tar risikoen! :smiley:

Gammellegoen er bare farlig hvis man TYGGER på den …

Problemet er bromerte flammehemmere, og løses enklest ved å bleke Lego med hydrogenperoksid.

Det er skrevet om emnet på andre Rlug forum og det fremheves at når man går i dybden på rapporten/artikkelen, så er det klare svakheter på datagrunnlaget og det er tatt utgangspunkt (slik jeg leser det) at generelt plastikk i leketøy fra den perioden (spesielt de med gul og rød farge pga å få til innfarging i de fargene krevde mer “gift”) og uten at det er gjort grundige nok spesifikke tester på alle de forskjellige leketøysfabrikantene. Det som gjør LEGO klossen i overtall er at folk beholder LEGOklosser over generasjoner, mens andre plastikkleker fra den tidsperioden ofte har blitt kastet/blitt ødelagt i årenes løp.

Så folkens…slutt å tygge gamle klosser (spesielt de gule og røde) :laughing:

Antagelig basert i den samme artikkelen, men ser ut til utpeke Lego som den store stygge før
artikkelen rettet søkelyset mot all eldre plast leketøy.

Man kan jo lure på hvor mye man skal tygge på klossene før det er skadelig.
Er det nok med det enkelte gjør. bruker tenna for å dele klosser ?
De fleste her gjør vel ikke slikt :smiley:

Originalartikkelen her:
pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/acs.est.7b04685

Det er flere enn Lego som er synderen, og leser man artikkelen så kan man finne at dette er et ikke problem for AFOLs. Lego sin egen advarsel om at smålego ikke skal brukes av barn under 3 år samt introduksjonen av brick separator for noen år siden vil nærmest eliminere denne hasarden. Forsøket baserte seg på å sjekke hvor mye klossen avga metaller etter 2 timer i magesyreliknende bad. Les selv:-)

Det har jeg gjort MYE