Collectible Minifigures Series 15

Releasedato er vel i morgen og butikker får vel ikke sette dem ut før det.

Lego Brand Store har hatt disse ute i hvert fall siden forrige. Men i Norge har jeg ikke sett disse noe sted

Nå er de tilgjengelig i S@H også, var ikke det tidligere i kveld. Så jeg tipper de blir satt ut i hyllene i morgen.
Det pleier stå et klistremerke på esken om at de ikke skal settes ut før en viss dato.

Mmm. kanskje datoen er 1 feb? Nettopp borte å sjekka i butikken nå, ingen der dessverre :confused:

De hadde fått inn Series 15 på Kozmoz Strømmen i går. Og fikk akkurat beskjed om at det er pakke til meg med Series 15 på butikken og :slight_smile:

Min eske med serie 15 er mottatt, klemt på og sortert :smiley:

Akkurat samme mengde av alle som i review’en av denne kolleksjonen, men det var vel å forvente. Jeg har en svakhet for dyrene i dennne serien (MereteN synes jeg er sprø som har passert 100 uåpnede poser med friends dyr. Fatter ikke hvorfor.) Tror derfor jeg satser på flere bønder og dyrepassere hvis jeg kjøper noen løse poser.

De er ganske lette å klemme seg til denne gangen, dersom noen av dere ønsker å gjøre det. Noen triks er det i disse også, da man tross alt skal klare å kjenne igjennom posene. Her er mine triks til denne serien:

Farmer - Bonden - kjenn etter høygaffelen og hatten. Grisen kan man også prøve å kjenne etter, men høygaffelen er mye lettere å kjenne igjen gjennom posen.

Astronaut - kjenn etter de typiske Lego oksygenflaskene. Disse er lette på kjenne igjen gjennom posen. Vil du være helt sikker, kjenn etter flagget også. Men oksygenflaskene er lettest.

Grim Knight - ond ridder - Fjæren på hjelmen og det trekantede skjoldet er enklest. Man kjenner skulderputene ganske tydelig også, men kulen meg pigger er vanskeligere, da den er “myk” lego.

Clumsy Guy - Let etter en av krykkene! Veldig enkle å kjenne gjennom pakken.

Tribal woman - Babyen er hul på baksiden, så den i seg selv er ikke alltid så lett å være sikker på. Dobbeltsjekk ved å lete etter de typiske indianerfjærene eller klipsen for å feste på ryggen for å være sikker.

Winged Battle Warrior - Vingene. De kan av og til være litt vanskelig å skille fra ballerinaen dersom de ligger oppå hverandre inni posen, så let etter spydet eller en 1x1 tile med clips på toppen for å være sikker.

Satyr - Let etter en bar, som er fløyta. Dobbeltsjekk om beina går kraftig inn nederst for geiteklover, da det er en bar i Astronaut også.

Animal Ranger - Du finner lett nettet, som står ut i som en bue. Ikke klem for hardt når du finner denne! Hvis du i iveren klemmer hardt nederst på nettet, kan du gi staven ut fra nettet en overivrig trykk, og det kan bli merke.

Janitor - Vaktmester - Let etter bar with stop ring. Moppen kan kjennes ut som en hårsveis, men går litt inn og så ut igjen ved nærmere undersøkelse.

Ballerina - Let etter skjørtet. Ovalt og flatt med ruglete overflate. Følg med på at det går hele veien rundt, for vingene til Gullkrigeren (Winged Battle warrior) har noe av samme ruglete overflate. Hvis du er usikker, er det best å utelukke Winged Battle Warrior, da det er begrenset med deler til ballerinaen.

Winged Mech Warrior - Flere har brystplate, men kjenn etter de såkalte “vingene”. De er korte, litt struktur, og har en klips i den ene enden. Sverdet er rimelig flatt, så det er ikke alltid så lett å kjenne gjennom posen.

Kendo Master - tydelige “Ninjago” sverd, som kjennes ganske flate ut i pakken. Finn håndtaket og kjenn etter om det er ganske så firkantet skille mellom sverdbladet og håndtaket. Hjelmen kan være vanskelig å skille fra de andre hjelmene i serien gjennom posen, så jeg anbefaler å kjenne godt etter på sverdet. Det er spesielt håndtaket du kjenner det på, ellers lar det seg blande med sverdet til Winged Mech warrior.

Shark Suit Guy - en av de enkleste. Haihodet går rett over i en tydelig hale, og kjenner du etter tenner i munnen på haien, er denne veldig grei.

Wrestling Champion - Pokalen. Hårsveisen er for vanskelig å distingvere fra andre ting i serien, men pokalens runde form med håndtak er lett å kjenne gjennom posen.

Jewel Thief - Kjenn etter “roperten”. Du kan av og til kjenne kroken også, men roperten er enklest. For å være sikker, kan du se om du kjenner diamanten. De små delene kan lett skille ut figurerer nettopp fordi de er små.

The Queen - Skjørtet! Det nye skjørtet er veldig greit å få tak i på grunn av form og størrelse. Det er flatt foran og går i bue ut bak.

Hmmm, det er med andre ord tre komplette serier? Har det vært slik på de siste seriene?

Ja, jeg har fått det de siste seriene. Fra serie 12 tror jeg. Jeg har tre komplette, og nøyaktig samme antall som i reviewen på Eurobricks, altså:
3 Farmers
4 Astronauts
4 Grim Knights
5 Clumsy Guys
3 Tribal Women
4 Winged Battle Warriors
4 Satyrs
3 Animal Rangers
4 Janitors
3 Ballerinas
3 Winged Mech Warriors
5 Kendo Masters
5 Shark Suit Guys
4 Wrestling Champions
3 Jewel Thieves
3 Queens

Husker ikke helt sikkert, men den listen ser veldig kjent ut i forhold til hva jeg fikk i boksen min og.

Eneste serien jeg kan huske å ha hørt om forskjell i antallet figurer i en boks er serie 3, der var det bare to fiskere i de første boksene som dukket opp, men senere kom det bokser med fire fiskere. Ref artikkel på Brickset.

Jeg ser det er gode sjangser for å sikre meg de to jeg vil ha. Astronauten og Kendo-mesteren.

Serie 10 hadde bare 2 komplette sett i en boks á 60 figurer. Glad for at de ikke fortsatte med den fordelingen…

Jeg har gått i gjennom 3 forskjellige bokser og alle har stemt etter hva guiden jeg fulgte har skrevet om antallet i hver boks.
Serie 5 og 15 + Simpson 2.

Har glemt å hente min jeg :stuck_out_tongue:
Diggerhan med krykker og haien.

Synes denne serien er veldig bra! Eneste figuren som jeg ikke har helt sansen for er “Winged Mech Warrior”

Var noen av figurene når man så bilder man tenkte tja til, men på se dem selv syntes var bedre.
.

Noen med hele bokser som mot all formodning har notert ned rekkefølgen på figurene i boksen?

Min teori er at figurene ligger på samme sted i alle boksene, så lenge en vet plasseringen til figuren en vil ha går det jo på null komma niks å finne de når en kommer over en ny eske :wink:
(Så lenge folk bare har tatt figurer fra fronten eller bare i en eller to av radene, kan en benytte trikset med hell)

Den teorien kan jeg avkrefte, jobbet meg gjennom 2 bokser og figurene lå ikke samme sted.

Takk for svar!

Mmm mulig de har forandra på det i de siste seriene, har testa det en gang med hell, men kan jo ha vært tilfeldig så klart :astonished:

Var det en tendens til at en rekke på 20 inneholdt mange av de samme figurene da? Feks at alle de tre bøndene lå bland de 20 i en rekke og ingen i de to andre?

Ser ut til at det blir verre og verre å finne snarveier til å skille figurene :confused:

Da jeg følte meg igjennom min egen boks med serie 15 så var det mange av figurene som det lå en eller flere av samme ved siden av.