COG

Noen som kan forklare meg denne:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1606200
Står at han bruker en streng til å henge opp modellen i. Men sier ikke noe om hvor han har festet strengen. Det er jo ikke vilkårlig hvor strengen festes? Er det vel?
Kan tenke meg at strengen må fests på toppen av modellen ett sted. og om man da tenker seg at man tegner en strek nedover vidre fra der hvor strengen er festet fra to forskjellige steder så er det kryssningspunktet mellom disse to som gir COG punktet?
Er jeg helt på jordet nå eller?
Står akkurat å skal fortsette med mitt “O-store-truck-prosjekt” og har tenkt litt på stabiliteten. Og disse bildene som jeg ga link til over forklarer (forsøker iallefall) hvordan man kan finne dette COG punktet.
PS! COG = Center of Gravity

Det skal være helt vilkårlig hvor du fester strengen. COG kommer uansett rett under den (på den usynlige streken nedover, som du også nevnte).
Kult triks Smile

jo, det er vilkårlig, så lenge de to punktene er forskjellige. prinsippet er at en tenkt linje som viderefører snorens retning alltid vil gå gjennom tyngdepunktet. har man da to slike linjer, kan man se det eneste punktet hvor begge linjene befinner seg, nemlig der de krysser.
som det står på siden; objektet ditt må være symmetrisk i en dimensjon for at dette skal fungere.

Vilkårlig så lenge man holder seg på samme side av balanselinja mellom øvre og nedre del? Eller har det heller ikke noe å si?
Men uansett så er det vel lettere å finne COG om man tar to punkt som lager to streker som krysser hverandre så nært opp mot 90 grader som mulig?
Dette med COG er jo viktig å finne på roboter. Er det noen av dere som har prøvd å gjøre noe ut av dette litt mer teknisk, for eksempel med slik fotografering, eller har dere bare sjekket stabiliteten på modellen i praksis og heller endre på modellen om den er veldig ustabil?