Cecilies vinterlandsby

I høst hadde jeg en visjon. En visjon om at jeg skulle lage et liten vinterlandsby som skulle pryde det lille utstillingsområde jeg har, i steden for det tradisjonelle pepperkakehuset jeg har laget de siste årene. Utstillingen skulle bestå av LEGOs egne vinterbygninger (toy shop, bakery), minst én bygning i samme stil som jeg skulle lage, PF-motorisert holiday train som gikk rundt, en tunnell til toget som skulle ha en islagt foss med en islagt bekk fram til skjøytebanen som fulgte med i bakery-settet og en selvlaget togstasjon. I tillegg til dette ønsket jeg at det skulle være en liten skog ved siden av landsbyen der det fantes en liten hytte, og kanskje et lite skianlegg (hadde til og med noen planer om en motorisert stolheis…). En liten stund gikk det hele ganske bra. Jeg fikk låne en haug hvite baseplater av Matija (takk! :slight_smile:) Jeg fikk stappet PF-delene ned i den bakerste vogna på holiday train:

Jeg fikk laget et postkontor som til og med fikk endel stemmer i Eurobricks winter village konkurranse:

En julenisse-slede med brikkebygd Rudolf:

En spark jeg ble veldig fornøyd med:

Postkontoret hadde også en interiør jeg jobbet mye med:

Jeg fikk også laget tunnellen min med fossen (har ingen individuelle bilder av denne), før jeg ble innhentet av livets harde realiteter. Det var nå kun én uke igjen til jul, og det var mye som manglet, og mye annet som måtte ordnes før jul. Men jeg holdt motet opp, jeg kunne jo gjøre det ferdig i romjula, da hadde jeg jo fri! Var ikke så farlig om det ikke var ferdig til julaften liksom… Så ble jeg syk i romjula. Orket ikke bygge noen ting. Orket bare å ligge i senga og lese bok. Når jeg endelig var på beina igjen satte jeg såklart igang med å bygge togstasjonen med en gang, men nå var det for sent å bestille flere brikker på bricklink (jeg eier jo ikke evnen til å planlegge hva slags brikker jeg trenger…), så denne måtte bli til med det jeg hadde. Jeg ble kun moderat fornøyd med fasaden:

Men ganske tilfreds med interiøret:

Men nå var det vel blitt nyttår, og forsøket mitt på å sette bygningene slik jeg hadde sett det hele for meg i hodet (det er bedre plass i hodet mitt enn i stua mi…) gikk ikke så bra. Jeg kunne ha fått ting til å ta så lite plass som jeg hadde sett for meg, men da ble det veldig krampaktig trangt og ikke mulig å få sett ordentlig på bygningene der de stod. Ønsket om en liten skog med hytte gikk dermed fullstendig fløyten (jeg hadde på dette tidspunkt forlengst forlatt idéen om skianlegg, det var verken plass eller tid, så dette får bli en annen gang). Jeg hadde også håpet å få togskinnene lagt litt pent med illusjonen av snø mellom svillene, men mangelen på hvite plates/tiles og overskuddsenergi (sykdom gjør noe med kroppen…) gjorde at jeg nøyde meg med å feste dem til hvite baseplater. Jeg hadde også planer om å lage noen småveier mellom bygningene som skulle se ut som om de var måkt, men også dette gikk fløyten da jeg måtte tilbake på jobb på nyåret og ikke lenger hadde noe lyst til å jobbe med en vinterlandsby med juledekorasjoner… I steden fikk jeg bare alt dandert sånn passelig rundt omkring. I dag har jeg endelig fått tatt bilder av det hele, så nå er det vel ikke så lenge før jeg tar alt fra hverandre og begynner på noe nytt… For å avslutte en lang historie, her er noen bilder av landsbyen:

Jaja, det ble mye tekst og bilder i en post gitt… Alt i alt, så har jeg lært mye av hele denne prosessen, både om planlegging og byggeteknikker (og om hvor mye plass ting egentlig tar! :stuck_out_tongue:), så neste år skal alt bli bedre! :smiley: Alle bildene er forøvrig linker til det respektive bildet i flickr-strømmen min, hvor det også fins bilder i flere vinkler enn jeg har inkludert her, skulle du være ekstra nysgjerrig.

Jeg syntes du kom bra i mål til slutt. Spesielt likte jeg postkontoret ditt. Det stod ikke tilbake for Lego’s egne sett, så jeg kan godt forstå positive tilbakemeldinger på EB og jeg slutter meg til dem. Min juleutstilling kom bare på planstadiet i hodet mitt, så all ære til deg som fikk det gjennomført: Bare synd du ble syk i jula da. Og det med jobben er ofte en bremsekloss, som de fleste sikkert har følt på kroppen. Hadde det ikke vært for jobben, så hadde det vært mye tid til Legobygging. :smiley: Vi får støtte det som Gatas Parlament sang i kveld på Melodi Grand Prix: “jobbe mindre og tjene mer!” Det hadde vært noe!!

Dette er jo flotters cecilie :slight_smile: du må jo virkelig glede deg til du får større plass og får bygd enda større :slight_smile:

Dette skapte julestemning! Flotte greier!

Vakkert! :smiley:

Jeg har tenkt i samme baner, men aldri klart å somle meg til å gjøre det.

Kult!

Postkontoret var veldig bra, både interiør og ekteriør.
Jeg likte fossen og sparken var jo genial.

Hvis du har baseplates nok, så ville nok jeg forsøkt å dekke all den åpne plassen med baseplates. Blir mer helhetlig da, men det er jo smak og behag.

Takk for hyggelige kommentarer alle sammen :slight_smile:

Heh, takk, det er vel bare det at når planene i hodet går så langt utover det som faktisk blir realisert, så er det ikke mulig å bli fornøyd med sitt eget verk :wink:

Ja, det hadde vært noe! Synd at fakta er at det er jobben som finansierer LEGOen :stuck_out_tongue:

Ja, jeg gleder meg helt sinnsykt! :smiley:

Godt at jeg kan spre litt forsinket julestemning :wink:

Det krever litt innsatsvilje :wink: Som fersk AFOL er jeg full av det :sunglasses:

Helt enig. Men hvite baseplater vokser ikke på trær :wink: Selv med den svære haugen jeg fikk av Matija ble det noen huller… Jeg kunne ha brukt noen andre farger og dekt dem med hvite plater, men jammen var jeg ikke tilnærmet tom for det også, etter å ha brukt så mange til å lage tak… Men neste år! ambisiøs

Neimen, der er Cecilie på fjellet, med ninja-sverd og allting :slight_smile:

Godt bygd, og bra utført, flott potskontor og kul spark :slight_smile:

Jeg må si jeg likte spesielt nissen og reinsdyret. Veldig kreativt :slight_smile:

Fy fader! Du får alt til å bli så koselig:)

Jeg må innom deg en gang å se på alt det du lager! Håper du ikke demonterer, men har alt oppe:)

Hyggelig at du syns det :slight_smile:

Med tanke på at det området du ser her er alt jeg har å stille ut på, så sier det seg selv at jeg ikke kan ha alt fremme :wink: Jeg demonterer for å få plass, og fordi jeg trenger brikkene til andre ting.

Ok, skjønner… -Kjøp deg svært hus! :wink:

Ja se der! Du fortsetter å overraske Cecilie! :slight_smile: Ikke at du ikke skulle gjøre det da, men med tanke på hvor høyt du har satt skalaen med dine andre byggverk, så skulle det bli vanskelig å overgå de, men det har du klart her - og virkelig bra!

Har allerede kommentert på Rudolf, men igjen - godt jobbet! :slight_smile:

Jah, kan jo ikke si annet enn at jeg gleder meg til neste jul å se hva Cecilie kommer opp med da :slight_smile:

Noen av de mange høydepunktene i denne kreasjonen var rudolf og sparken, for å nevne noen.