Cargonet/NSB El14 bygget for Spor 1/Gauge 1

I mitt prosjekt “legotog for spor 1” har jeg bygget Cargonet/NSB El14.

Den har innebygget kompressor og fjernstyrt pneumatikk for styring av tilhørende malmvogners bremser og bunnluker.

Prosjektet er ikke helt ferdig, og antagelig skal jeg totalt bygge om fremdriftsystemet. Tenker på å bytte ut legomotorene med motor fra en drill. Strømforsyningen til skinnene er også fra en drill.

Strømopptaket fra skinnene skjer ved at jeg har belagt hjulene med kobbertape. Tror det var fra stewmac.com, eller noe sånt.

Se lenke

brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=519423

[attachment=0]533573_10151338546530747_582585976_n.jpg[/attachment]
[attachment=1]23744_10151338545965747_1356353530_n.jpg[/attachment]

Togmodellene blir utrolig detaljrike når de blir så store som dette. Hadde vært morsomt å se en video av hvordan dette fungerer i en layout.

Har dessverre ingen layout til disse togene. Men det blir nok litt bygging etterhvert…og om flere ville bygge i denne skalaen hadde jeg blitt glad :wink:

Flotte tog. Svære er dem også.
Jeg forsøkte jo selv med å lage en CD66 fra CargoNet, men det er klart at siden jeg valgte en mye mindre skala (6-wide) så var jo ikke like greit for meg å få med så mye detaljer som du har gjort i dette med denne størrelsen.

Jeg lurer på hvilken skinner det er du bruker? Ser jo at det ikke er LEGO, men lurer jo på hvilke du bruker og hvilken size det er?
Er det mulig å lage LEGO skinner til de store togene dine i det hele tatt?

Hva er grunnen til at du vil bruke en motor fra en drill og ikke en LEGO-motor? Er LEGO-motorene for svak for de store togene?

Veldig fine modeller. Både denne og flytoget.

Spor 1, skala 1:32, sporvidde normalspor 45 mm.

Ja, det som ble kommentert om sporene her stemmer. Jeg bruker Märklin Spor 1, kjøper dem hos Amundsen Hobby nedenfor Carl Berners plass. Relativt dyre, og veldig flotte spor. Skala 1:32

Jeg har bygget litt rette spor av lego til denne skalaen. Jeg sager rett og slett over svillene og setter skinnene en kloss lenger fra hverandre. Men å lage kurver på denne måten tror jeg er omtrent umulig, siden forskjellen i lengde på innerskinne og ytterskinne forandrer seg i forhold til vanlig legosporvidde.

Og ja, jeg tenker på å bytte til motor fra drill, fordi jeg sliter med motorkraften i disse store togene. El 14 som jeg har bygget har 8 motorer. Det klarer trekke en del vogner, men ikke så raskt som jeg ønsker :slight_smile:

Det er mulig kravet til motorkraft går litt ned, når jeg etterhvert får bygget inn kulelager i malmvognene. Kulelager gjorde stor forskjell i B7-vognene mine…

Med de gamle skinnene (som ikke henger sammen i stiger på den måten dagens skinner gjør) er det mye enklere å bygge skinnegang med den sporvidden man ønsker. Svinger er fremdeles et like stort problem som før, men den gangen jeg prøvde meg på selvbygging av sporveksler i Lego brukte jeg varmt vann for å bøye til skinner til ønsket kurve, og sag for å tilpasse lengden.

(Jeg var seks år, og foreldrene mine kjøpte ferdige sporveksler fra Lego før jeg fikk et vellykket resultat.)

Akkurat, og du bruker da strømførende skinner og ikke batteri inne i toget da?

Hva med å bruke spor fra ME-models? De lager lange metallskinner som kan festes på LEGO plater eller brikker. Da kan du bestemme sporvidden selv. Og med litt forsiktig behandling tror jeg disse sikkert kan bøyes i store kurver.

Har ME lagt inn årene for godt? Jeg har aldri sett at de faktisk har hatt de berømmelige R56-svingene, når jeg sjekka for omtrent et halvt år sia hadde de bare rette i standard lengde, og nå har de bare 25 sett overgangssviller igjen. Siden virker fullstendig utdatert i både form (javascript-snøeffekt!) og innhold, siste oppdatering om svingene er fra august 2011 (“waiting for completion of the mold”). Merkelig at svingene tydligvis var ment å bli støpt mens de rette er frest (“Each rail is precision machined”), var det for ambisiøst å frese svinger? Er det noen her som faktisk har testet disse skinnene?

Jeg har kjøpt og testet noen rette skinner (de lange). Grei kvalitet, men presisjonen er for dårlig - primært i lengderetningen, men også dimensjonen på hull er litt liten. Konsekvensen er at du ikke kan feste skinnene til baseplater. Men, om du bare skal legge “sviller” (2 x 8 plater) under rett på et bord el.l. går det greit, bortsett fra at LEGO-knottene på svillene blir “skrellet” litt.

ME-models har lovt meg nye skinner når de får rettet opp i problemene. Det er over ett år siden, og det ser ikke ut som de har tenkt å holde det løftet… :frowning:

Har prøvd rette ME skinner, men synes Kirkeveien svarer til forventningene. Mine 9V motorer spinner på skinnene i tillegg. Kjøper heller flere 9V skinner selv om de er dyre, alternativt legger metallteip på plastikkskinnene.
Baard