Cafe Corner - erstatningselementer

Har så langt bygget tre av de utgåtte Modular Buildings (Green Grocer i fjor, og guttungen og jeg bygde både Fire Brigade og Grand Emporium i helgen etter at lugbulken var kommet i hus). Da gjenstår Town Hall og Cafe Corner, og muligens Marked Street, men synes egentlg ikke den ser så bra ut, så er usikker på om jeg kommer til å sette i gang med den.

Så vidt jeg kan se så er det tre elementer som er sykt dyre å skaffe (om jeg ikke har oversett noe). Første er det døren, men den tenker jeg kan erstattes med en enklere variant i en annen farge, har liggende en light bluish grey som fulgte med et City Harbour-sett. Vinduene i 2x3x4 kan så vidt jeg ser byttes greit ut med to stk 1x3x4 uten at det blir seende ugreit ut.

Så er det de hvite panelene på 1x2x3, og det er her jeg lurer litt. De kan jo skaffes med side support, men er det noen som har prøvd å bygge med dem? Har en mistanke om at det kan bli seende noe merkelig ut. Alternativet kan nok være å bytte dem ut med Brown som ikke er så ille pris på uten side support, og man får også tak i de vinduene som skal være over i samme farge.

Noen som har synspunkter på dette? Og er det noen deler jeg har oversett som det er gullpriser på i dag?

(Ser forresten også at 1x3 i dark orange som brukes i Town all er utgått fra B&P og er svindyre på bricklink, men vurderer å bytte med med 1x1 og 1x2)

De hvite 1x2x3 panelene kan vel helt fint byttes ut med 1x2x3-vinduer uten at det blir så ille. Veggene på de vinduene er bare marginalt tykkere enn veggene på panelene såvidt jeg kan se, så det burde funke tror jeg.

Det har jeg ikke tenkt på en gang, men selvsagt kan de jo det! Takk for godt tips :smiley:

Ser også at det er noen Dark Blue-brikker som er en ganske stiv pris på. Det gjelder 4 stk 1x5x6 pillars, men tenker at de kan greit byttes ut med tilsvarende i Dark Orange, det kan så vidt jeg klarer å bedømme passe greit inn fargemessig. Samme bytte på den ene Bow 1x8x2 og noen få detaljer rundt den døren den er over. Så er det et par slike Continious Bow i Dark Blue, men de er jo stort sett helt skjult og er helt uproblematisk å bytte i f.eks. Light Bluish Grey.

Totalt sett er det vel pillarene og den ene bowen som er de som vises best at de blir erstattet, men når man snakker om over 200 kroner for de fem brikkene så er det ikke noe jeg prioriterer i første omgang.

Du skriver:
Så vidt jeg kan se så er det tre elementer som er sykt dyre å skaffe (om jeg ikke har oversett noe). Første er det døren

Hvis det er døren til Cafe Corner du tenker på så kan jeg sende deg en gratis. Den er NEW.

73312 Black Door 1 x 4 x 5 Right with 6 Panes

Hvordan kommer du ut prismessig? Jeg er sugen på å prøve det samme, men som en nybegynner på bricklink så ser det ut som en stor jobb og bestille alt. Knotete side

Det er vanskelig å gi ett eksakt svar på det siden det er mange faktorer som spiller inn. Jeg går først gjennom samlingen og plukker ut det jeg har først. Så har jeg deltatt på LUGBULK de to siste gangene og fått en del elementer derigjennom før jeg til slutt har bestilt fra LEGO sin Bricks&Pieces, og fylt opp fra Bricklink med resterende.

Har gjort noen erstatninger på alle byggene også på noen av de dyreste delene, noe som har fått ned kostnadene noe. Vil uansett tro at du med ditt utgangspunkt sannsynligvis vil ende opp mellom 2 og 3.000. Et par tips:

-last ned Brickstock http://brickstock.patrickbrans.com/#download, det forenkler arbeidet med å holde oversikt over hva du har og hva du trenger. Her kan du også lage egne notater, noe som jeg i alle fall synes er nyttig, både for å notere om jeg har bare noe av antallet og om jeg skal erstatte med andre farger.
-du kan spare penger på å bortprioritere minifigurerne om du ikke absolutt vil ha dem
-du sparer penger på å bestille det som er mulig fra Bricks&Pieces (du finner det på hjemmesidene til LEGO, på de norske så klikker du der det står “manglende brikker” nederst på siden, så videre på “buy bricks” hvor du kan legge inn det aktuelle sett-nummeret og få opp alle brikkene som er tilgjengelig)
-prøv deg frem på Bricklink, det er ganske greit når man først har prøvd litt og blitt vant med systemet. Samtidig så blir det enklere etterhvert som du lærer deg betegnelsene de bruker på de forskjellige brikkene, og man skjønner logikken i grupperingene.
-vær oppmerksom på at det brukes forskjellige navn på noen av fargene på LEGO sine sider og på Bricklink sine. Du kan for eksempel titte på denne tråden http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/91641-bricklinklego-color-translation-table/
-fremfor alt: sett som ennå ikke er utgått vil uansett hvordan du vrir og vender på det være rimeligere å kjøpe ny enn å samle enkeltdeler til, så tanken din om å sikre deg sett som kanskje er på vei ut er fornuftig!

Det var det jeg kunne komme på av tips i farten. Lykke til :smiley: