Byggetips: kurvede tak og vegger

Tenkte jeg kunne starte ett emne om dette. Det er jo ikke så ofte man bygger buet vegg eller tak i LEGO, akkurat derfor vil jeg utforske dette området og har ett spesielt bygg i tankene her. Kommer nok til bake med hvilket bygg dette er etterhvert. Akkurat nå vil jeg ha tips og forslag til hvordan jeg skal bygge for å få en spesiell form på taket. Taket er i snitt fra siden som en halv parabel som på en måte starter først horisontalt og får en bøyning i starten som har en liten radius og hvor radiusen etterhvert øker oppover taket og blir til slutt en helt rett linje lengst opp på taket.

Av teknikker ser jeg det finnes flere for å lage jevne sirkler/kurver.
Teknikk 1: For eksempel vanlige 1x2 klosser med overlapp på hver rad, kan bøyes til en fin jevn kurve når radiusen er stor. Slik som terjesc har gjort på Samfundet.

Teknikk 2: 1x2 kloss + 1x1 rund + 1x2 kloss + 1x1 rund osv i hver rad og så en stud forskyvning i ei retning på neste rad over. Slik som Cecilie har gjort på taket på “Fabuland Teahouse”.

Teknikk 3: 1x3 kloss + 1x1 rund + 1x3 kloss + 1x1 rund osv i hver rad og så to stud forsyvning i raden over og under. Se dette bildet for eksempel: “Curved Wall

Teknikk 4: Bruke hengselbrikker/plater mellom rader med brikker. Her er vel minste bredde på raden 2 stud? Jeg har brukt denne teknikken på deler av “Diagonal Road” MOC’en (her er elementene 4 stud brede).

Teknikk 5: Brikkebygd tak. Starter først med plater og som etterhvert øker høyden mellom hver plate som etterhvert blir brikker. Men med denne teknikken blir jo buen ganske så taggete. Det kan dog fungere på store tak og vegger. Se for eksempel det grå taket på Diagonal Road bygget jeg lenket til ovenfor.

Noen som forslag til andre teknikker?

Utfordringen min er jo at kurven på det aktuelle taket er ganske skarp i starten og taket sett ovenfra er ikke rektangulært, men mere trapes formet på det ene taket og ett annet som er nærmest som to trekanter mot hverandre.
Foreløpig heller jeg mot teknikk nr 2 på det aktuelle taket, men er åpen for andre forslag.

En annen utfordring er at på innsiden/undersiden av det trapes-formede og buede taket skal jeg feste masse 2x2 plater i rader med 1 stud overlapp på hver rad (med knottene mot eller ifra taket). Det kan gjerne være litt mellomrom mellom disse platene. Noe de automatisk får i buen, men avtar oppover når taket blir mer flatt… men det er en utfordring jeg tar seinere. Mens jeg skriver dette har jeg allerede kommet på flere måter å fikse det på :slight_smile: