Bygårder

Hallois… Jeg driv å bygg en bygård akkurat nå, noen som har tips? Cool Og forresten, hvor får dere tak i sånne byggeprogrammer? Jeg vet kun om LEGO Digital Desiger Crying or Very sad Bilder kommer senere. Helsing fra Arkitekten

Det vanlige byggeprogrammet, som de fleste AFOLs bruker når de skal planlegge, er MLCad, som kan fåes gratis på ldraw.org
Det er dog ingen automatisk “låsing” av klosser i dette programmet. Men er pga dette også langt mer liberalt en LDD, og har en database over klosser som LDD bare kan se langt etter.

Tusen takk Very Happy Very Happy

Over til bygården, jeg er ennå ikke ferdig (må ha 5 innlegg for å legge ut link har jeg forstått det Crying or Very sad )

Bildene finner man på http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=315015 Wink Har ikke blitt ferdig…

Unskyld meg, det derre MLCad programmet… når jeg klikker på ikonet så står det invalid path(no Pat and/or P dir found)! Hvorfor får jeg ikke opp programmet ? Question Crying or Very sad Må ha hjelp fra dere! Crying or Very sad

Har du installert LDraw-library først og gitt MLCAD riktig lokasjon til det?

Kan jeg foreslå at du også reduserer størrelsen på bildene dine i Brickshelfgalleriet ditt? En bra størrelse er ca. 20-30% av det du har nå, laster opp og laster ned mye fortere og er generelt lettere å ha med å gjøre.
Tegneprogrammet MSPaint (som kommer forhåndsinnstallert) er helt greit til å krympe bilder. Du åpner et bilde, velger “Bilde”, så “Strekk/forskyv” og skriver inn ønsket antall prosent strekk både loddrett og vannrett. Husk at alle prosenter over 100 fører til at bildet blir strukket, mens alt under krymper det.

Gratis programvare:
Paint.net
Picasa
Gimp

Idea En ting til… jeg lå inn programmet på D-disken, må man legge inn på C-disken for at det skal fungere?

Arkitekten wrote:
Idea En ting til... jeg lå inn programmet på D-disken, må man legge inn på C-disken for at det skal fungere?
Nei. Men du har ikke svart på forrige spørsmål - har du installert LDraw?

Det står nå LDraw på der jeg har lagt det inn Question

Som Matija ga hint om, MLCad (som er programmet du bruker for å lage modeller på maskinen) må vite hvor filene som inneholder dataene om delene er. Dette finner programmet ikke ut av selv, så derfor står dette i manualen “Readme.txt”:

Kode:
Now run the program 'MLCad.exe' (e.g. double click on it). A dialog will be shown asking you for a Lego Base Path, this is the directory to which you installed the Ledit.exe and complete.exe in our example C:LDRAW. MLcad will not continue until the right path has been entered. If the right path has been entered MLCad will start up and show it's start screen. Now select the menu point: 'File/Scan Parts' from the MLCad menu. It will tell you that it found new parts and ask if you allow to save a new parts.lst file. Answere this dialog by pressing the YES button.
Med andre ord, når du starter opp MLCad, så spør den etter den mappa som inneholder LEdit.exe, og inneholder også mapper som heter "Parts", "P", "Models", "Bitmap" og noen andre. Det er denne mappa du skal velge når MLCad spør. Etter dette vil programmet opprette en database (som kan ta litt tid) over alle delene.

Takk for all hjelp Rolling Eyes ! Jeg fikk det til med litt hjelp fra slektninger… og fra dere Wink her på forumet. Men det var en god ide med å krympe bilder Very Happy Nå er det bare å venne seg til programmet.