Build the Change 2013 på Nord Norsk Vitensenter i Tromsø

Da har jeg fått en mail fra Mona Holmø ved Nord Norsk Vitensenter:

For meg selv er det usikkert om jeg kan delta da jeg har startet planlegging av flytting. Men det er fremdeles usikkert når det vil skje, det kan skje plutselig og det kan også hende at det ikke blir før nærmere sommeren. Hadde vært morro å være med i år som i fjor, men blir neppe å ta med meg så mye som i fjord.

Men ta kontakt med meg om det er andre her som er interessert, så kan jeg koordinere det videre med Mona.
Har sendt henne en mail og spurt om det er noe spesielt tema i år. I fjor var det arkitektur som var hovedtema her i Tromsø.

Kanskje vi kan ha litt Star Wars og Technic med i år? Andre ideer?

Er det noe sted det er bilder fra i fjor der oppe? :slight_smile:

flickr.com/photos/f0nix/sets … 716430421/

Regner med at jeg kan stille 3-5 dager.

Bystripe med alle de modulære husene (Lego skaffer oss Palace Cinema…) og Haunted House og Arkham Asylum. Bygningene er jo ganske tidløse - Gotham City anno 1940-tallet? Gamle biler fra julesettene og Indiana Jones.

Star Wars, angrep på Hoth Rebel Base? (Lego skaffer oss 5000 2x4 brikker type hvit). Med Millennium Falcon, noen X-wing og noen AT-AT’er…

Technic: utstilling av de største settene.

Jeg er en modul hus fan, det var de settene som fikk meg i gang med lego igjen :smiley:
Jeg har alle settene, også de ettertraktede CC og MARKED STREET, men også noen MOC av de nyeste.

-Jeg har 1 stk GG i iutvendig vinkelbygg, og et vanlig GG.
-1 stk PET SHOP som innvendig vinkel bygg, da som ICE-BAR.
-Jeg har også 1 stk speilvendt PETSHOP, da som et POSTHUS, og et vanligt PETSHOP.
-Også har jeg det “brune” huset i PETSHOP, som et utvendig hjørnehus, med 3 trapper og dører.
-og 1 stk av det “brune”, som innvendig vinkel og et vanlig brunt.
-Jeg har også 3 stk market street, 1 stk orginalt, og 2 stk i uorginale farger (sandgrønn og brun)
-også har jeg bygget et utvendig hjørne i modul str av det “hvite biblioteket” til harrypotter.

  • 1 stk dobbel FIRESTATION, med 3 etg og to porter/ biler
    -Jeg har også bygget 1 stk tog/ trikke station, med tunell og holdeplass under bygget,i samme stil som GE
    -har også 4-5 stk vanlige hus, i modul str i riktig stil.

Så har vi plass, kan vi lage en stor gate, he he.
Jeg holder til i Oslo, og har ikke bestemt meg for om jeg skal ta turen oppover ennå, og hvertfall ikke med alle byggene.

Jeg synes det hadde vært gøy å sett de sammen, i en riktig og stor LAYOUT, med tog og gater…
For jeg har ikke plass til å sette sammen de byggene jeg har engang, her i leiligheten min, enda mindre til å bygge sammen alle 5 togsettene og trikken jeg har laget selv.
Fruen har truet med at alt må demonteres nå, men jeg kvier meg litt, da alt er bygget for “frihånd” og vil da sansyneligvis aldri se dagens lys igjen.

TAKK til alle dere som legger ut bilder her inne, veldig mye flott og fine ting dere bygger. :smiley:

Da har jeg fått svar fra Mona på Vitensenteret om hva årets tema er:

“Tromsø sentrum - slik jeg vil ha det”

Med andre ord veldig vagt. Men hun sier videre:
“Siden det er så mye diskusjon om sentrum kontra kjøpesentrene synes vi det var et aktuelt tema i år.”

Jeg har tre modulhus; Grand Emporium (med to ekstra etasjer), Pet Shop og Town hall.
I tilegg har jeg “Haunted house” og “Vampyre Castle”. De to siste passer kanskje ikke inn i temaet?

Har fortsatt masse tog og togskinner.
Har også en del store Technic sett klare.

Av MOC’s har jeg VT, KGV14 og KGV16.

Noen fler som er med på dette? Trenger å vite om vi kan klare å skrape sammen noe og hva vi kan stille med. (Kun de som er interessert i å stille ut her i Tromsø trenger å svare).

Vi får trolig samme utstillingslokale i år som i fjor. Og siden vi med stor sannsynlighet ikker er så mange i år, så kan vi lage en litt mindre utstilling som er beregnet til å vises fra utsiden av det store vinduet. Da kan utstillingen stå der uten at vi er tilstede siden det rommet kan låses av.

kan stille med alle modulærhusene + Haunted House og Arkham
+en del technic
+monorail

Slik som sentrum utvikler seg så passer det bra med Haunted House…

Haunted House passer bra til temaet ja :slight_smile:
Kanskje jeg skal lage en MOC på det? Har allerede ideen klar, må bare se hvilke farger jeg har tilgjengelig. Hadde tenkt grå men tror jeg har lite av det. Men om jeg bruker mye vindu så trengs kanskje ikke så mye brikker…

Hmm… nå begynner tankene å renne her :smiley:

Her en sak i Nordlys fra “Build the Change” her i Tromsø:

nordlys.no/nyheter/article6568937.ece

Avisa iTromsø var også der, men har ikke sett noe i nettutgaven enda.

Og her er mine bilder fra eventet så langt:
flickr.com/photos/f0nix/sets … 071666342/

Mine bilder fra i dag:
flickr.com/photos/lego-andre … 591507405/

Koselig å se LEGO telefonkiosk designet mitt representert på arrangementet. Spesielt i år hvor det er 80 år siden Georg Fredrik Fasting Vant designkonkuransen med “Riks”.

Flott og se andre enn meg ta bilder, og er ser andre detaljer enn hva jeg gjør. Ikke har jeg noe bra linse til å få noen gode nærbilder heller.

Det var en interessant opplysning. Skal huske å nevne det neste gang noen kommenterer den telefonkiosken, for det er det mange som har gjort. Og jeg poengterer hver gang at det er du som står for designet og jeg bare har kopiert og modifisert den bittelitt :slight_smile:
Den er så genialt liten og enkel og likevel så lett gjenkjennelig. De fleste voksne kjenner den igjen med en gang.

Den er som mye annet drodlet frem i LDD…
Men hadde det ikke vært for Bygg Landet spørs det om den hadde blitt realisert i brikker.
Men jeg er meget glad for at jeg gjorde det. Og all honør til Pumich for de graverte brikkene.
Telefon logoen med den karakteristiske O er lett synlig…
Og gjør prikken over i…

Oppdatert med noen flere bilder i Flickr folderen:
flickr.com/photos/f0nix/sets … 603739446/

Her er en liten smakebit.

Ser at jeg nesten må ta bilde av resten av rommet også. Er jo mer enn bare dette som er utstilt :slight_smile:

Utstillingen blir stående til 7.april, så om dere har lyst å se denne bør dere gjøre det før den datoen.
Det er også åpent på kvelden 4.april for de over 18 (se egent tråd om dette). Men ellers i uka er det åpent mellom 11 og 16 for alle, og siden det er vanlig jobbuke vil ikke området for utstillingen vår være åpen for publikum. Men den kan sees fra utsiden igjennom vinduene inn til rommet.

Da har jeg oppdatert Flickr folderen min med noen nye bilder:
flickr.com/photos/f0nix/sets … 603739446/

Og her er noen bilder fra alle kreasjonene som de besøkende har laget:
flickr.com/photos/nordnorskv … 070352382/

Ser at de ikke har oppdatert den på noen dager. Mangler fra blant annet studentkvelden og voksenkvelden. Det kom mye folk til begge disse arrangementene og det var tydeligvis veldig populært.

Nå begynner dette evenementet å gå mot slutten. Siste dag er søndag 7.april og da plukker vi ned utstillingen vår og må uheldigvis sende de to Mindstorm EV3 enhetene tilbake.

Vi har fått testet dem mye og foreløpig ser det VELDIG lovende ut! :slight_smile:
Men er ett par minuser som jeg håper de fikser til den kommer ut. Se mer om dette i denne tråden.