Bryggen - Architecture skala

Hallo, folkens!

Dere vet hvordan det er: Når man blir for full av LEGO i hodet, ser man klosser over alt og begynner å lure på hvordan man kan bygge det ene og det andre. Sånn var det med meg og Bryggen i min hjemby Bergen. Noen av dere husker kanskje at jeg la ut noen WIP-bilder av et Architecture-prosjekt for et par år siden, men det ga jeg opp etter å ha oppdaget at de cirka 40 1x1 plates i dark green som jeg hadde planlagt å bruke etter å ha startet byggingen i MLCad, ikke fantes i noe sett…

Så meldte jeg meg på Eurobricks Event 2014 i Billund - og plutselig dukket det opp en konkurranse hvor arrangørene ville at man skulle bygge et kjent bygg eller landemerke i sitt land/lokalområde i Architecture-stil. Dere har jo allerede sett Cecilies bidrag: Holmenkollbakken - et praktverk! :slight_smile:

Jeg gravde fram prosjektet igjen, gjorde en del endringer for å unngå det mørkegrønne problemet (og nå ser det selvfølgelig ut til at de 1x1-platene dukker opp i et sett rett rundt hjørnet), bygde ferdig hele greia og bestilte klossene. Det er en og annen sjelden kloss i det ferdige produktet også, men ikke noe jeg ikke følte jeg kunne ta meg råd til - verst var det med 1x1 gjennomsiktige tiles, som jeg betalte en liten formue for hos Helge. For så å oppdage litt senere at de nå er fritt tilgjengelige i Trevi-fontenen… jaja. Min feil :slight_smile:

For å unngå at bygningene ble altfor like bygde jeg dem en etter en, fra venstre mot høyre, hovedsakelig med dette Wikipedia-bildet som referanse (og det har ført til at fargene ikke er 100% korrekte, for det bildet er tatt før de siste strøkene med maling). Jeg prøvde å plukke ut de mest gjenkjennelige detaljene fra hver bygning og tolke dem på mikroskala-nivå. Først bygde jeg alle fasadene, så jeg hadde den ikoniske husrekka klar, deretter fylte jeg ut bygningene til fire knotters dybde, og til slutt laget jeg en base. Og fikk Matija til å gravere en 1x8 tile for å få det hele til å passe mest mulig inn i LEGOs offisielle Architecture-serie.

Jeg bygger jo normalt ikke så smått som dette. Så det var en utfordring, men den var veldig underholdende, og jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet. Det gikk ikke spesielt bra i konkurransen, men jeg hadde det moro, og hadde nok godt av å bevege meg utenfor komfortsonen min til en forandring. Det kommer jeg nok til å gjøre oftere, jeg tror det er nødvendig for å bli en bedre LEGO-bygger.

Håper den faller i smak! Flere bilder finner dere på Flickr.

Her er det ferdige produktet sammen med Wikipedia-bildet jeg brukte som referanse.

Noen detaljer:

Og til slutt et lite presentasjons-ark jeg laget til konkurransen:

Veldig fint! Mange fine løsninger i liten skala! Og morsomt med en modell hvor man får et rikt utvalg av farger.

Den delen har jeg vært borti og betalt alt for mye for også… Til Litteraturhuset. Fint at den omsider blir tilgjengelig i større antall!

Imponert :open_mouth:

Veldig bra lagd !

Wow, dette var bra! Mange fine løsninger her!

Akkurat det har jeg veldig trua på :slight_smile:

Veldig bra gjengitte hus, og et av de mest fargerike bidragene i konkurransen! Man må virkelig innpå for å se alle detaljene.

Well played!

Flotte bygninger.

Steinar.

Enig!
Flott MOC
Og ikke minst bildetaking og presentasjon!
Baard

Nydelig :slight_smile: Og alle de små detaljene.

Utrolig bra L@go :slight_smile: Har vært der flere ganger og kjenner meg igjen.
Godt jobbet !!!

Veldig bra bygget :slight_smile: Detaljrikt som det du ellers bygger og nydelig presentasjon :smiley:

Veldig bra bygget og fint laget !. :smiley:

Hjertelig takk for tilbakemeldinger! Her poster man noen bilder og går på jobb i noen timer, og så kommer det en overveldende respons. Artig at dere liker det!

Kanskje jeg utvider med noen flere landemerker til neste PKH, da :slight_smile:

Veldig pent sett! Kule små detaljer og stilig presentasjonsark du hadde laget på slutten der. :slight_smile:

Veldig bra modell! :slight_smile:

Takk for alle bildene! Når man lager modell av noe som finnes i virkeligheten, var det veldig fint å få slike bilder for å se hvordan detaljer er tatt igjen i modellen! Spesielt på en slik modell hvor du har fått med så mange detaljer på så liten plass.

Prøver meg på et lite spørsmål…Vurderte du noen gang å lage vinduene på 2.etg og oppover på samme måte som du har gjort i 1. etg? Med trans-clear brikker istedet for vaskemaskin med trans-clear på? Når jeg ser på modellen, liker jeg godt de vinduene som er lagd med flere trans-clear plates. De gir en illusjon av rutete vinduer.

Nei, det vurderte jeg faktisk ikke - jeg var innom flere andre løsninger, men ikke den, av to grunner: a) jeg hadde lyst til å antyde fargen på vinduskarmene, og det får man bare ved å bruke gjennomsiktig tile på vaskemaskin/1x1 med knott på siden, og b) da ville jeg fått problemer med hus nummer 4, 6, 10, 12, 13 og 15 som har vinduer festet midt på en 1x2 technic brick med hull…

Vurderte også vaskemaskin liggende på rygg - det ville løst problem a), men jeg ville like fullt støtt på problem b). Totalt sett endte jeg på det jeg mente var den beste løsningen - de andre fungerer bedre hver for seg, men denne ser mest helhetlig ut.