Brikker til LEGO samlinga som ikke er laget av LEGO selv

Ja, hva mener folket om dette da?
Jeg spurte tidligere hva folk synes om å modifisere LEGO-brikkene. Og der var det jo mange forskjellige meninger.

Men hva med brikker og deler som ikke er laget av LEGO selv?
Så langt jeg vet er det kun HiTechnic som har fått lov til å lage ekte LEGO deler som det faktisk er stemplet LEGO på, og de har da altså fått lisens til å gjøre dette.
Men hva med andre produsenter? Brickforge er jo en av de. Men det er også andre som lager sensorer til NXT og RCX Mindstorm settene.

Noen nevnte tidligere Brickforge, personlig har jeg tidligere vært imot dette da jeg mener man bør holde seg til kun det LEGO har laget.
Men så er jeg plutselig litt delt når det kommer til NXT-sensorer. Der har jeg tidligere kun forholdt meg til HiTechnic sine sensorer som man kan få kjøpt på S@H. I dag dukket det opp en overraskelse i posten; nemlig en “bøye-sensor” til NXT brikken som jeg har handlet på Dexter Industries.
Tror nesten jeg personlig er kommet dit at jeg vil godta deler som passer inn sammen med LEGO men ikke er fra en produsent som er en konkurrent til LEGO. Tidligere nevnte Brickforge er jo en slik…

Er her altså ikke snakk om konkurrenter som MegaBlocks, Cobi og lignende som jo også lager deler som LEGO ikke lager, men de er likevel som rene konkurrenter å beregne.

Jeg har ikke noe prinsippielt imot slike produsenter som Brickforge. De leverer et supplement til LEGO som i noen tilfeller kan vise seg nyttig for entusiaster. Så lenge de holder høy kvalitet og ikke forsøker å plagiere originale deler, så syns jeg det er helt greit. Men nå har jeg aldri selv kjøpt noe fra disse produsentene da. Jeg har vel kanskje ikke hatt et behov som de dekker? Om jeg kommer til å gjøre det i framtida får vel tiden vise. Jeg vil jo helst benytte originale LEGO-deler så mye som mulig, men der det ikke går, og det faktisk fins et alternativ, så ser jeg nytten…

Når det gjelder NXT-sensorer, så har jeg i hvertfall ingen skrupler. Her ser jeg på det LEGO produserer som en grunnbasis, som man kan bygge ut slik man vil for å lage så kule roboter man bare makter :smiley:

jeg har ingenting imot disse så lenge de ikke kopierer Lego. jeg har handlet hoss Brickforge og må si at jeg ser ingen problemer med det jeg bruker ekte Lego deler så langt jeg kan, men det hender at jeg tyr til brickforge sine hvis jeg for eksempel skal lage en figur med armbeskyttere.

markus.

Har aldri hatt noen skrupler i forhold til å bruke deler fra BrickForge og BrickArms. Avgjørende for meg er at kvaliteten er helt på høyde med LEGO.

Synes det er uproblematisk å bruke deler som ikke Lego lager selv. Bens toghjul f.eks var jo eneste muligheten før Emerald night til å få tak i store toghjul. På en av mine modeller har dessuten hans små hjul vist seg å være de eneste som duger pg.a. akselavstanden mellom drivhjulene. Jeg må innrømme at da jeg bodde i Kambodsja og kjøpte Enlighten sin borg, så har de grå klossene gått inn i samlingen, og fordi de er litt mørkere enn Light gray blir det enda mer naturtro fjell e.l. med flere fargenyanser. Jeg kommer imidlertid ikke til å kjøpe flere slike sett.
Bård

Jeg er helt uten skrupler. Har kjøpt Bens toghjul og sensorer fra HiTechnic. Ellers klipper, sager, borer og limer jeg ettersom det passer. :slight_smile:

Jeg har ingen erfaring med de andre klosseprodusentene. Patentet er gått ut, så det er lovlig å produsere klosser. Mulig jeg banner i kjerka, men er kvaliteten bra, ser jeg ikke noe problem med å bruke klosser fra en annen leverandør. Dog ser jeg mer det etiske problemet med f.eks Enlighten som i stor grad lager direkte piratkopierer av LEGO sine sett. MegaBloks og Cobi designer vel sine egne sett.

LEGO driver forøvrig fortsatt en kamp i rettssystemet, men tapte nylig en sak som gikk på bruk av selve klossen som varemerke.

Hvis jeg hadde hatt litt bedre økonomi, hadde jeg kjøpt av Brickforge. Jeg ser det helt i orden å lage deler som LEGO mangler. Jeg har noen gamle, falske jeg kjøpte for flere år siden ( :imp: ), og jeg driver den dag i dag å plukker ut de brikkene og sorterer dem for seg selv. :frowning: