Brikkelaugets logo

Jeg spurte en del designere jeg kjenner… her kom første forslaget:

På en rød skjorte (f.eks) kunne det se ganske bra ut…

Jeg hadde likt noe mer “bricksk”. Razz Noe mer “LEGOisk” e.l. Hvis du ikke skjønner dritten av norsk, så tror jeg ikke at du skjønner at dette dreier seg om en LUG.
Også hadde jeg likt en mer kvadratisk logo, for å ha på div. hjemmesider o.l. Smile

Navnet er allerede gitt! Det er designet det er spørsmål om! Cool Uansett synes jeg vi bør avvente flere forslag fra designerne! Wink

Først angående navnet. Jeg synes det er helnorsk og at det bør være som det er. Vi trenger ikke ett internasjonalt navn. 1000-steine er ikke akkurat internasjonalt. Men de er kjent over hele verden likevel.
Angående designet: Det er litt vanskelig å lese den teksten. Jeg tror grunnen er at de hvite strekene er litt for tykke i forhold til det blå.
Og for å få litt mer “LEGO”-preg på designet kan jo små LEGO-knopper tegnes på toppen av alle bokstaver/ruter, for å illustrere at navnet er bygget med LEGO-biter.
Men ellers en bra LOGO. Bør kansje tenke ut hvordan dette enkelt kan lages i LEGO på utstillinger osv? Eventuelt endre designet slik at det er lettere å lage i virkelige LEGO-brikker?

Jeg mente ikke at navnet skulle endres, jeg mente at selve logoen skulle være mer “bricksk”.

F0NIX wrote:
Og for å få litt mer "LEGO"-preg på designet kan jo små LEGO-knopper tegnes på toppen av alle bokstaver/ruter, for å illustrere at navnet er bygget med LEGO-biter.
Akkurat hva jeg mente. Smile

Hei,
jeg fikk litt inspirasjon i går kveld og her er noen forslag til, si hva dere synes, det er selvfølgelig mulig å endre på font, farger, hva Ola/Kari holder, osv.
Tanken er at de skal kunne trykkes elns på sorte eller hvite t-skjorter, også funker de ganske bra i sort&hvitt eller grayscale.
Klikk på bildene for å se større versjoner:

Wow, Matija! Smile Det der var rett og slett NYDELIG! Very Happy
Jeg må si jeg liker nr. 1 best, mest på grunn av ostehøvelen. Laughing (som også er enkel å lage av en spade) Du kan få Brickengraver til å lage torsoen og teksten på brikkene. Hvis du hadde vært villig til å organisert et masseinnkjøp av slike, hadde jeg mer enn gjerne kjøpt en. Smile
For å være litt mer kritisk, så synes jeg at fargen på ryggsekken burde endres (da den ikke er produsert i blått), og at de gule 1x4-brikkene bør byttes ut med 2x4. Smile
Flott arbeid, Matija!

UniqueBuilder wrote:
Wow, Matija! Smile Det der var rett og slett NYDELIG! Very Happy Ok, bra, nå er det bare å vente på hva de andre 88 har å si Wink
UniqueBuilder wrote:
Jeg må si jeg liker nr. 1 best, mest på grunn av ostehøvelen. Laughing (som også er enkel å lage av en spade). Hysj! Bare vent, så ser du at akkurat den detaljen trolig blir forkasta Wink Og ja, det var akkurat en spade jeg brukte som utgangspunkt.
UniqueBuilder skrev:
Du kan få Brickengraver til å lage torsoen og teksten på brikkene. Hvis du hadde vært villig til å organisert et masseinnkjøp av slike, hadde jeg mer enn gjerne kjøpt en. Smile Hmja, det er også en mulighet. Vi får se om det blir nok interesserte for at det skulle lønne seg. Men jeg tenkte mer på at vi trenger t-skjorter (eller golf-skjorter, elns) for utstillingene. Og selv da må vi se om det finnes nok interesserte.
UniqueBuilder skrev:
For å være litt mer kritisk, så synes jeg at fargen på ryggsekken burde endres (da den ikke er produsert i blått), og at de gule 1x4-brikkene bør byttes ut med 2x4. Smile Den første versjonen bruker jo 2x4... dog ble en knott kuttet da jeg testa ostehøvelen Wink Ang. ryggsekken, vi kan gjerne bruke en brun en, evt. en helt annen farge eller type (som f.eks 30323 eller 30158).

Når dere snakker om “logo” mener dere da logoen på toppen av denne websiden eller en logo som man skal bli assosiert med på ett eventuelt treff/utstilling?
Som logo til en webside synes jeg første alternativ (med noen små modifikasjoner) hvor man ser navnet “Brikkelauget” skrevet i brikker på en rød bakgrunn.
Men som ett skilt eller kjennetegn som man kan klistre på en t-skjorte for eksempel så synes jeg den med ostehøvelen var perfekt.
Den viser jo nordmenn i ett “nøtteskall”: vi skruter av å ha oppfunnet ostehøvelen og skryter av å være føtt med ski på beina og går mye ute i naturen. Så da er jo den perfekt Smile
Men han burde hatt en skistav i hånda og ski på beina og gjerne en vikinghjelm på hodet. På den annen side kan det kansje bli for mye av det gode…

Hva med ett eksempel som dette?
(Trykk på bildene for å få en .BMP utgave)

Eller rett forfra:

Laget kjapt i MLCad og her er “kildekoden”.
Ikke tenkt at vi skal gå med denne laget i virkelig LEGO-brikker på brystet, men som printet logo bak på t-skjorte og på forumet. Og så kan man ha en slik LEGO-minifig på fronten som viser litt mere hvor vi kommer fra (Norge), med ostehøvel og alt Smile

Matija: Flott som motiv, men alt for detaljert som logo. Skrifttypen er dessuten overbrukt og ikke spesielt pen.
Ellers synes jeg logoer bestående av kun legoklosser også er litt oppbrukt og kjedelig…

Daws, I drenge og piger!
Æ synes hverken Matijars eller Øyvinds forslag er lette å lese. Ikkje den gamle, som er bygd i Legobrikker, heller.
Ikkje synes æ det er nødvendig med ostehøvler e.l. i tillegg. Men så går ikkje æ i 17.-Mai-tog og synes ikkje at Lego har noko med DET å gjøre.
Men at det burde være lett å lese og gjenkjenne, mener æ bestemt.
Hilsen
Michael

Skrifttype er det minste problemet, bare gi meg et konkret eksempel (evt. font-navn) på hva dere synes kunne vært bedre så prøver jeg det.
Her er et eksempel med Arial Black, litt færre detaljer (fjerna ostehøvelen, brukte røde armer) og med hvit fjelltopp i stedet:

Jeg synes “bildelogoen” er den typen logo vi kan ha på div. versjoner av klær - ikke minst fordi den er langt mer morsom og humoristisk enn bare ordet “Brikkelauget”. For en førsteproduksjon foreslår jeg å la være å trykke både på ryggen og fron da det gjør en del forskjell på trykkekosten. Vedtrykk på brystet liker jeg nok en “lommeversjon” da fullt magetrykk er så lite kompatibelt med min høyst kvinnelige front…
Ser ikke for meg at den er “life-size”, den må være noe større enn minifigurer/legobrikkene er i virkeligheten. Det er jo slik at både Byggepladen og andre jeg har sett med fan-t-skjorter har dratt opp størrelsen noe. Se feks. her:
fra Skæbæk i 2006.

Lego selv lager jo også en del slike skjorter med oversize minifigurer, her er et par eksempel som er på tilbud hos S@H nå:
Når det kommer til font liker jeg personlig kapitelversjonen av den første ganske godt, men hvis noen finner en mer “legoaktig” kom gjerne med konkrete forslag Wink
Det vil være kjempefint å ha t-skjorter av forskjellige versjonen til å bruke under LegoWorld, jeg skal sjekke ut litt om trykking etterhvert (er midt i slik sjekking på jobb, tenkte jeg kunne kombinere kunnskapen). Men da beveger vi oss over i diskusjonen om hva man har lyst på av stil… vi kan kanskje drøye den litt enda??? Så kan jeg komme tilbake med mer detaljer rundt det etterhvert Razz
aj-ml

Hmm, jeg har hatt et forslag til logo på papiret, men har ikke scannet det inn. Jeg får se om jeg kan finne det igjen eller tegne opp en ny versjon (har designet i huet).
Det er i bunn og grunn et rundt vikingskjold, delt i fire (hver del tiltenkt grafikk for å representere én grunnleggende del av LEGO), med knopper på rammen. Brikkelauget står på enten under eller oversiden, i rune-aktige typer.
Syntes den var flott når jeg først tegnet den, skal se om jeg kan finne den igjen.
Endring; de representerte kategoriene var: Minifiguren (eller bare hodet - den enkle smilien), en (rød) 2 x 4 kloss, en Mindstorms RCX (eller NXT?) og noen Technic-elementer (som gir, tannstang, stolper og vinkler).

Daws, I drenge og tøser!
Mon tro om ikke brugen av minfigurer i en logo vil sette Lego sine jurister i sving?
Det burde avklares i forveien, synes
Michael

Michael wrote:
Mon tro om ikke brugen av minfigurer i en logo vil sette Lego sine jurister i sving?
Jeg tror ikke det blir et problem, de fleste (alle?) LEGO-gruppene jeg vet om har enten klosser eller minifigurer i logoene sine... men du har rett, det er selvfølgelig best å sjekke med dem på forhånd (skal sende en mail med en gang).

Det er et godt spørsmål som Michael stiller - jeg kan ikke huske å ha sett noen klubblogoer som har noe genuint kjennbart som lego i sine logoer.
Lego har jo noen regler om fair play her. Står at trademarks kan brukes uoffisielt, men jeg tror klubblogoer er i gråsonen. Jeg venter spent på hva slags svar Matija får.

Freddie wrote:
jeg kan ikke huske å ha sett noen klubblogoer som har noe genuint kjennbart som lego i sine logoer.
Her er bare noen få eksempler (plutselig ble jeg enda mer glad at vi ikke heter ettellerannetLUG Smile)

Av de du viser her, Matija, er LOWLUG den desidert beste. SwissLUG.ch og 1000steine er ikke så verst. Ladrillitos og Byggepladen skiller seg ut negativt.