Brikkelauget og søkemotorer

Hei, noen spørsmål rundt Brikkelauget og synlighet for folk utenom foreningen (les: søkemotorer).

Ved søk på Brikkelauget på Google kommer følgende opp:
Brikkelauget
www.brikkelauget.no/ - Translate this page
30.11.11, LUGBULK 2012. Vi er igang med 2012-runden til billigløsklossbestillingen fra LEGO. Se følgende tråd i forumet for mer info ( Påmeldingsfristen for i år …

Dette kunne f.eks. vært gjort mer informativt veldig enkelt ved å legge til en litt annen title på siden i HTML. F.eks. “Brikkelauget - Norsk legoforening”
Samtidig kunne META-beskrivelse vært noe slikt: “Brikkelauget er en forening for voksne LEGO-entusiaster i alle aldre, og har vært aktiv siden 17.11.2005” som er litt mer informativt enn hva som i dag blir oppgitt på f.eks. Google.

Videre gir et søk som f.eks. “Lego, Norge” ingen indikasjon på at Brikkelauget eksisterer. Det finnes mange måter å få gjort noe med dette på:

  1. Skrive nyhetssaker når foreningen deltar på et eller annet event. Ikke i forumet, men som nyheter fra forsiden. En god ide i den sammenheng er å benytte seg av norsk i url-adressen ved hjelp av permalink. F.eks. en nyhetsartikkel kan ha følgende adresse: brikkelauget.no/nyheter/2012-02- … -trondheim.
  2. Gjøre tilsvarende grep med “About” siden. Oversette URL til norsk og identifisere og bake inn viktige nøkkelord (søkeord) i selve brødteksten.
  3. Få flere nettsider til å lenke til Brikkelauget, men en informativ tekst på lenken.

Det finnes flere slike smarte små ting man kan gjøre for å få siden høyere opp på søkemotorer. Det er helt sikkert en del man kan gjøre på forumdelen også, men dette har ikke jeg så veldig god kunnskap om desverre. En ting som dog er ganske opplagt er at en nettadresse som “http://brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=1&t=1862” gir et ganske mye dårligere inntrykk fra google enn en nettadresse som f.eks. “http://brikkelauget.no/diskusjon/generelt/modular-buildings”.
Vet ikke hvordan det rundt forumet kan løses rent teknisk, men ser en bort fra det, så er det nok flere ting som kan gjøres for å synliggjøre denne nettsiden mer.

Jeg må til slutt si at jeg synes alle som deltar og bidrar for Brikkelauget som forening gjør en utrolig god jobb, jeg bare følte jeg hadde noe å bidra med her som i alle fall i mitt hode høres ut som en god ide.

Hei,

takk for innspill! Enkelte av de grepene du nevner er relativt lett å implementere (meta+title), jeg skal se på saken når jeg får litt tid. Andre blir det litt mer jobb med. Endre URL-ene til foruminnlegg blir dessverre bortimot umulig å få til (i hvert fall uten ekstremt mye jobb).

Ser at den med URL-en til forumet er en vanskelig ting rent teknisk.

Andre ideer:

  • Legge til bilder til nyhetssakene og legge ved dele-funksjonalitet mot sosiale medier (Facebook, Twitter, Google+)
  • Forandre tittelen på forsiden fra å være bilde til å være en font (og dermed lesbar for søkemotorer). Man kan bruke Google sitt font-api til å bruke hvilken som helst font.
  • En kort beskrivende tekst på forsiden som sier tydelig hva dette er (bra for både besøkende og søkemotorer).
  • Endre HTML-lang til no:

Jeg fikk opp dette ved søk på lego norge, men det kan jo være hos meg fordi jeg er innlogga på google :wink:
LEGO - Wikipedia
no.wikipedia.org/wiki/LEGO
I Norge finnes det også en slik gruppe LEGO-tilhengere; Brikkelauget. Brikkelauget ble stiftet 17. november 2005 av en liten gruppe AFOLs, og får stadig flere …