Brickshelf død

So far ser det ut som at MOCpages er mest seriøs og trolig blir vinneren, men jeg skal nok vente litt mer før jeg velger noe.

Trist at Brickshelf legger ned. Synes det er litt sært at ikke andre får overta. Dukker vel opp et alternativ etterhvert.

Matija wrote:
En ting lurte jeg på... hvor mye plass er det på f.eks www.brikkelauget.no? Ville det evt. vært mulig å opprette et eget permanent galleri? Jeg kunne gjerne hjelpe med å sette det opp (evt. programmere from scratch).
brikkelauget.no har ikke noen egen serverplass. Det er kun en side på robotkompaniet.no. Forumet ligger på setbb.com og galleriet på brickshelf.com. Om noen har serverplass og vil sette opp et eget Brikkelauget-galleri, så gjør gjerne det. Evt kan vi avvente litt og se hva som tar over hullet etter Brickshelf.

Ser ut som jeg har mine ord i behold, Matija Wink Brickshelf is back up. Dessverre har jeg veldig liten tiltro til drifteren av denne siden for tiden etter måten alt dette er kommunisert på. Brickshelf vil fortsatt bli drevet som en gratisside men med mulighet for å betale å bli “gullmedlem”. Avgiften blir på 60$ i året.
Har et forslaget som går ut på at vi betaler for å Brikkelauget-siden vår der og har underkataloger for medlemmene liggende her. Synes det er for mye å betale 5$ i måneden for noe jeg ikke vet om jeg får.
Hva synes dere andre om det og det som har skjedd på Brickshelf den siste tiden?

BØNNA wrote:
Hva synes dere andre om det og det som har skjedd på Brickshelf den siste tiden?
Som deg har jeg veldig lite tro på ham, spesielt etter dette stuntet (og alt tyder på at dette faktisk bare var et stunt for å få folk til å bli villige til å betale). Penger er faktisk ikke et problem, men måten han gjør ting på definitivt er det. Jeg ER glad at BrickShelf er tilbake for å kunne browse andres MOCs, men om jeg fortsatt skal stole på ham til å lagre mine bilder i fremtida, dét må jeg tenke litt på. Det samme gjelder forsåvidt Brikkelaugets galleri, tror vi bør nok diskutere det litt og vurdere evt. noen som er mer pålitelig. MOCpages-Sean f.eks ser i det minste ut til å kommunisere med folk (noe som er VELDIG positivt og viktig), og i tillegg hører han på andres forslag og gjør stadig forbedringer.

For $60, eller ca 360 kroner i året får man jo glatt eget domene med masse plass til bilder…

Domene og plass er langt fra å være alt som trenges.

Hva mer trenger du? Det finnes massevis av gratis galleri-løsninger, om det er det du tenker på…

Først må man finne noe som tilfredstiller alle de behovene (evt. lage noe selv, noe som krever tid). Så må man ha hele tida noen som skal passe på at programmvaren er up to date, dytte sikkerhetshull med en gang de blir oppdaget, evt. administrere hele serveren i tillegg, osv. osv. Dette er noe jeg hadde drevet med i flere år og kan trygt si det ikke er bare-bare om man skal gjøre en ordentlig jobb.

Tja, Brickshelf flyter vel ikke akkurat over av funksjoner…
Uansett, de fleste slike gallerier har vel ganske enkle oppdateringssystemer, så det er nok ikke ekstremt vanskelig, stort sett bare å laste opp en fil eller peke en lenke. Verre å drive et forum, vil jeg tippe.
…og om det er veldig ille kan man jo bare lage en katalogstruktur og legge inn bildene manuelt. Krever mindre HTML-kode enn jeg har skrevet tekst i dette innlegget så langt.
For all del, det tar litt (mer eller mindre) tid med slike ting, og krever et visst kunnskapsnivå (men ikke verre enn at de aller fleste kan lære om de vil) - men nå påpekte jeg da også bare at man fint kan få det til den prisen, ikke at det nødvendigvis var bedre/lettere/mindre tidkrevende (men det kan være det).

Siste nytt (iølge meldingen fra Kevin Loch selv på Lugnet) var at mailboksen hans var blitt overfyllt av mail fra vanlige folk som ba på sine knær at han måtte fortsette denne tjenesten. Brickshelf er pr i dag oppe å kjører som før.
Det VIL komme en endring i snar fremtid hvor man må betale for å bruke denne tjenesten. Det synes jeg er helt greit. Har betalt inn noen dollar i året selv som takk for flott tjeneste. Eneste jeg savner på Brickshelf er mulighet for å legge inn egne kommentarer på bildene. Rating system og mulighet for at andre kan legge inn kommentarer på dine bilder hadde også vært morsomt å ha.
Håper Kevin fortsetter med å ha Brickshelf kjørende og jeg skal gjerne betale flere dollar i fremtdien for å kunne få inspirasjon til LEGO byggingen. Er litt enig med Michael at det har vært litt mye Bionicle i det siste på Brickshelf.