Brickset vs peeron vs lugnet vs ??

Hvilken av disse sidene er det egentlig som er “best” for registrering av sett?
Nå har jeg ikke brukt all verden av tid til å sette meg inn i de forskjellige sidene, men mitt intrykk er at de overlapper hverandre en del med både den ene og andre funksjonaliteten…?

Mulig jeg er veldig treig, men er unnskyldt da jeg er trønder…

Tja, jeg har lurt på det samme, så jeg har registrert på alle tre :slight_smile:

Peeron er jo grei for å se hvilke deler ett sett består av, og om du har en del du lurer på så kan du se hvilke andre sett som den delen finnes i. Eventuelt hvilke farger den finnes i. Peeron er også ganske grei fordi der har man linker fra den aktuelle delen til forskjellige BrickLink butikker.
Peeron er den eneste av disse tre som kan registrere enkelt-deler. For eksempel når du har vært på Pick-A-Brick utsalg ett sted, eller kjøpt løsdeler fra BrickLink…
Har ikke funnet ut om man kan dele sett lista med andre herfra.

På Lugnet har man mulighet for å legge til ett komentarfelt, der har jeg puttet inn prisen jeg betalte for settet og eventuelt hvor og når. Man har også mulighet til å lage ei privat liste og ei public liste som man kan dele med andre. Du har også en kolonne for “Want to buy” og en for “Want to sell” om man er interessert i slikt. “Try to build” funksjonen er også ganske morsom, der kan man se om man kan bygge ett sett man ikke har ut av de man har registrert. Det kommer da opp hvilke deler man mangler og hvilke deler man har men i feil farge osv.
Her er min liste: guide.lugnet.com/set/mlist.cgi?m=1983" onclick="window.open(this.href);return false;

Desverre så er Lugnet og Peeron blitt litt lite oppdatert i det siste. Brickset er nok den av disse tre som er best oppdatert.
Brickset har også mulighet til kommentarfelt. Her kan man også legge inn review av settet og lese andres review av det aktuelle settet. Brickset ser også være den siten som stadig vekk får nye funksjoner da personen som driver den siden er ganske aktiv.
Brickset har også en annen ting nemlig nyhetsside som han er ganske flink å oppdatere. Jeg syns også Brickset er enklere å lete igjennom om man er ute etter ett sett men ikke vet hva det heter men vet når sånn cirka det ble laget og hvordan det såg ut. For eksempel når du skal registrere alle dine gamle sett.
Her er min Brickset liste : brickset.com/search/?ownedBy=F0NIX" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke funnet andre tilsvarende sider, men hadde ett program en gang som het BrickTrak, men det var ikke noe særlig tess. Mulig det har blitt bedre nå, om det fortsatt finnes…

Jeg bruker Brickstore, det er veldig praktisk og det er enkelt å bruke til å holde oversikt over hva jeg har. Med det programmet kan man laste ned bricklink bestillinger, man kan se hvor mye en kloss du har har blitt solgt for og mye mer . Det er gratis for personlig bruk, men hvis man bruker det til en bricklink butikk må man betale $20