Bricks and pieces lagt ned?

Vet ikke om dette er helt kjøp og salg, men tidligere har det vært mulig å kjøpe enkelte deler som er i produksjon fra bricks and pieces. Nå er det bare missing / broken (gratis replacement) som er valgmuligheten der. Noen som har noe info?

De tok juleferie i dag, tilbake uti januar.

phew… :unamused:

imponerende godt informert, du er.


[size=85](kilde: lego.wikia.com)[/size]

:wink:

Nja, er vel heller tilfeldig.
Husker det var sånn i fjor også, det er visst noen pensjonister som subber rundt der og plukker.
De fortjener jo litt lang juleferie. :wink:
Så når jeg ringte på mandag for å høre om savnet pakke som var sendt 4/12 så spurte jeg om dette
samtidig. Da var B&P åpen om morgenen, men ble altså stengt ila dagen.
Den pakka vil jeg gjerne ha, var et pepperkakehus og noen PF kabler. Kablene er jo ikke så farlig.
De laget en ny ordre med det siste pepperkakehuset de hadde, og det ble sendt tirsdag morgen, fortsatt ukjent for posten det også…
Så værre er det ikke :smiley:

Æhm, er “Bricks and pieces” det samme som “pick a brick” på S@H? Hvis ja, hvorfor kalles det da “Bricks and pieces” når det egentlig offiselt heter “pick a brick”? :astonished:)

Nei, Pick a Brick er egen del av shoppen : shop.lego.com/en-NO/Pick-A-Brick-ByTheme
Pakkes og sendes i Tsjekkia (Kladno?) så vidt jeg vet.

Bricks and Pieces pakkes og sendes fra Billund og er en helt annen greie. Egentlig er det vel de
som står for utsending av feil i eskene og tillater salg også. Utvalget her er mye større og man søker
hovedsaklig på innhold i sett i motsetning til PaB hvor det er kategorier.
Det er unntak, noen elementer selger de ikke, typisk lisensierte.
Begge kan i grunnen slå opp elementer.

De kan faktisk ha identiske elementer til forskjellig pris :smiley:

Dette er to forskjellige ting. :slight_smile:
PAB er en del av lego store og velges via hovedmenyene. OK utvalg og priser, men…
B&P finner du under kundesupport (slik som byggeanvisningene for eldre sett) og har MYE større utvalg, litt andre priser, begrenset kvanta og kjøp gir ikke VIP-poeng…

Nei, det er to forskjellige tjenester.

Pick-a-brick har veldig begrenset utvalg, har aldri bestilt noe derfra selv.

Bricks & Pieces har veldig godt utvalg av deler som er i produksjon, med unntak av det meste av lisensierte deler og deler som er reservert for spesielle sett. Frakten er latterlig billig også, kr 23 uansett hvor mye du kjøper. Mva er også inkludert, så det blir ikke fortollingsgebyr etc. Det er en begrensning på max 200 stk av hvert element, så hvis man virkelig skal kjøpe store mengder så passer ikke Bricks & Pieces.

Tok lang tid før jeg skjønte at det var to forskjellige tjenester, men når jeg først fant utav det så har det blitt en god del bestillinger derfra, og nesten ingenting fra Bricklink.

Edit: Double ninja’d! :laughing:

Ok, tusen takk for svar, men her er det jo bare hvis det mangler deler i et sett eller noe(n) er ødelagt…:
wwwsecure.us.lego.com/nb-no/ser … ementparts

Så det er det større utvalget som gjør at man velger B&P fremfor PaB?

Prøv igjen i dagene framover, så er B&P plutselig tilbake! :wink:

Ja, blant annet Man kan fort komme godt utav det prismessig også sammenlignet med Bricklink siden frakten er lav og man slipper å tenke på mva grensen og fortollingsgebyr.

Til ikke-lisensierte minifigs så kan B&P være gull, bestilte f eks pirates “redcoat” torsoer og diverse til sjørøver konkurransen derfra, mye billigere enn å bestille fra Bricklink. Av og til kløner de til så man får kjøpt lisensierte figurer, kjøpte endel eksklusive figurer fra Helicarrier settet derfra før jul blant annet. :open_mouth:

Verdt å merke seg at noen elementer er billigere på B&P enn BaP også, merkelig nok.

Jeg leste nettopp en liknende tråd hos Brickset.com forum hvor noen svarer at innen februar så er de nok tilbake.
Det har vist vært tilfelle i fjor også.

Dette var interessant. Jacopyright nevnte dette for meg før jul, men siden det var stengt så tenkte jeg ikke noe mer på det. Tok en rask titt nå og hvis man søker på 10182 Cafe Corner så har de 267 brikker tilgjengelig for dette settet. Er det antallet unike brikker eller er det 267 av de totale 2044 brikkene som er i settet? Unike er nemlig 256, ifølge Bricklink.

Dette fører videre til mitt neste spørsmål. Kan jeg kjøpe alle delene til de første modulhusene herfra? Og det siste spørsmålet, hva er prisen? Når jeg valgte en del nå så fikk jeg ikke opp noen pris - det er vel kanskje derfor det er “stengt”.

Dette hørtes for godt ut til å være sant, så hva er haken?

Haken for de gamle settene er nok at de fleste delene ikke lenger er på reservedelslageret heller - de lar seg ikke bestille. :wink:

Du befinner deg nå i delen for “erstatning av ødelagte deler” e.l. og jeg syns å huske at hvis du legger utgåtte deler i handlekurven får du opp et varsel som sier “denne delen er ikke lenger tilgjengelig, men vi vil kontakte deg med forslag til alternativer” eller noe sånt…

Hvis du venter til B&P er fullt operativ (med deler du kan kjøpe) vil du når du f.eks søker opp delene til 10182 se at de fleste delene er “out of stock”. Men noen vil du nok kunne bestille, og da er det jo bare å sammenligne med Bricklink og PAB for å finne det beste alternativet…

Jeg er sikker på at du har nok annet å bygge på til B&P er tilbake fra ferie… :stuck_out_tongue:

På missing pieces så har de 267 forskjellige elementer i de forskjellige fargene, men du må må plusse på antallet per kloss.
256 unike elementer er 256 forskjellige støpeformer ifølge Bricklink (Disclaimer fra Bricklink; It is possible that the same part in the same color has several different codes)

Så fort Bricks & Pieces har åpnet kan du legge inn sett-nummeret der og se hvilke priser du får opp på de forskjellige elementene :slight_smile:
Husk å sammenligne med Pick-a-Brick på S@H-siden og Bricklink for å se hva som er billigst :slight_smile:

Høres ut som dette blir et langsiktig prosjekt :slight_smile: Ja, jeg har nok å bygge en god stund fremover :slight_smile: Bare sjekker mulighetene for å skaffe meg de eldste settene.

Takk for info. Tenkte ikke på det med flere farger. Hvis det er flere enn 11 like elementer med forskjellige farger så har de ikke alle brikkene. Men dette finner jeg ut når butikken åpner og prisene dukker opp igjen. Tror jeg får sette opp et Excel-ark med alle deler, priser, antall etc. Det gjør det lettere å se hva jeg har kjøpt og hva som trengs.

En siste ting. Hvordan er prisene på PaB på S@H sammenlignet med PaB i en Lego Brand Store? (løsvekt)

Til info har B&P flere deler inne enn de vil ut med faktisk :wink:

Jeg venta i månedsvis på at en del skulle dukke opp. Skjedde jo aldri, men en på eurobricks sa han hadde ringt inn og bestilt den samme delen så da gjorde jeg det :slight_smile: gikk som smurt det og tok med en annen del i samme slengen som også stod som utsolgt. Dette var dog deler som var i sett som selges nå, om du ringer inn med en liste på 50 deler fra de tidligste modulbyggene som ikke har vært solgt siden tviler jeg du er like heldig :confused:
Et annet aber er jo at du får prisen der og da på tlf, så rekker jo ikke akkurat sjekke rundt hva den koster andre steder…

Jeg lastet ned ett program som heter BrickStore. Her kan du laste inn sett og få automatisk opp hvilke brikker det inneholder, i farger og antall og alt som trengs. Så kan man notere selv i selve programmet. Har brukt det selv når jeg har bricklinket GG og Tower og Orthanc. Fungerer fint, og sparer deg for arbeidet med å legge inn alt av deler.

http://www.brickforge.de/software/brickstore/

Til info… :wink:
Kanskje de vil heve antallsbegrensningen fra de nåværende 200 stk når de gjenåpner? :smiley: