Bricklink samling

Hvordan setter man opp samlingen sin i BL?
Finner ingen tråder om det her :confused:
Er vel greit pga forsikring og sånt?

Andrew

Da er det vell bedre med denne sia her
http://brickset.com/

Det er tilsvarende tråder om forsikring og samlinger på samlerforum.no. Dvs. da med fokus på mynter.

Det varierer nok fra selskap til selskap, men trur noen har at samling er dekket opp til kr. 100.000. Evnt. bevis for dette blir vel sånn sett på samme måte som annet innbo og i utgangspunktet trur de vel på deg hvis du sier at du har den og den samlingen.

Jeg har ikke testet Bricklink for å registrere samlingen.

Jeg bruker Bricset (BS) til å dokumentere alle settene jeg har kjøpt opp igjennom tidene. Den er nok ikke hundre prosent korrekt for de eldste settene da jeg jo ikke husker absolutt alle settene jeg har hatt. Antar den er rundt 95% korrekt…
brickset.com/search/?ownedBy=F0NIX
Er ikke mulig å registrere enkeltdeler på BS, så der lager jeg bare ei tekstfil for hvert enkelt kjøp av løs LEGO. Der står det nøyaktig hvor, når og hva jeg har kjøpt med antall, farge, delenummer, pris osv. Handler jeg fra Bricklink så lagrer jeg bare hele ordren som en PDF. På denne måten har jeg dokumentasjon på alt jeg har av LEGO.

Har spurt forsikringselskapet mitt om hvordan jeg best kan dokumentere dette. De sa først at jeg burde ta bilder av det (det er noe de sier på generell basis på alle ting som skal forsikres). Men er jo ikke mulig å ta bilder av alle 200.000 brikkene :slight_smile: Så jeg viste denne BS linken til min forsikringsagent og han ble veldig overrasket over hvor detaljert det var. Han sa at det var den beste måten han hadde sett på hvordan man kunne dokumentere en slik samling og var mer enn nok dokumentasjon for forsikringsselskapet. Mynt samlere og frimerkesamlere bruker også databaser om kanskje ikke alltid like detaljert som BS.
Når jeg tar en eksport fra BS så får jeg jo med meg notater jeg har gjort i Advanced Collection Manager (ACM) samt pris jeg betalte pr enkelt sett og om jeg har instruksjoner osv.

Var (er?) en lignende funksjon på Peeron.com hvor jeg tidligere hadde registrert alle settene mine, der kunne man også registrere enkeltdelene. Men der hente det støtt og stadig at løsbrikkeregistreringa bare forsvant, så da gav jeg opp den siden. Ikke var det mulighet til å legge til noen egne notater eller egne priser der heller. Var vel noe link i mellom Peeron.com og lugnet.com også. Men er jo ikke noe poeng å registrere i masse forskjellige databaser.

http://rebrickable.com/ gir deg muligheten til å registrere både sett og enkeltbrikker. Jeg har ingen erfaring med siden, men tenkte jeg skulle prøve den. Jeg har i dag de fleste settene mine registrert på brickset.com, men det er mulig å kopiere over liste med alle sett til rebrickable.com. Om du går inn på “my sets” på bricklink, finner du informasjon om dette litt nede på siden.

Jeg har egentlig savnet å ha muligheten til å legge inn løsklosser på brickset, da jeg liker denne siden mye bedre enn de fleste andre sider. Mulig rebrickable kan være med på å gi meg en relativt komplett oversikt over samlingen min. Om noen har erfaringer med denne sinde, vil jeg gjerne høre de:)

Tusen takk for svar alle sammen! :smiley:
Mente jeg hadde sett noen hadde registrert samlingen sin et sted, men da
var det nok brickset og ikke bricklink :open_mouth:

Puhh, detta kommer til å ta tid :open_mouth:

Så lenge du har byggebeskrivelsene på dine sett er det meget enkelt å legge de inn, bare taste sett nr.

Jo har det, men fant et ut at jeg kunne gå gjennom settene år for år og adde dem
og antallet jeg har :smiley:
Har begynt og oppi 18000 dollar i verdi allerede :astonished:

Bare 2390 dollar her… :confused:

Tekst fra min brickset samling :
We have retail prices for 315 of the sets you own. Using that data we have calculated that their total retail value is US$8161~47480,70 n.kr.
Jeg har brukt valuta kurser fra nrk.
nrk.no/okonomi/valuta/
:slight_smile:

$8752 her gitt… åssen skjedde det?
Og jeg er 4 unna å runde 1000 minifigs, snart jubileum :smiley:

Stålkontroll på samlingene, ser jeg.
burde vel begynne å registrere brikker/sett…
Baard :smiley:

merkelig :-/