Bricklink og avgifter

Noen som har erfaringer med å bli pålagt avgifter på Bricklinkforsendelser?

Avgifter for hva? Leker er jo tollfritt. Og så lenge det står spesifikt på forsendelsen at den inneholder leker så skal det gå greit igjennom tollen. Har nå gjort det med mine forsendelser fra shop@home (via min søster i Tyskland) og Bricklink.

F0NIX wrote:
Avgifter for hva? Leker er jo tollfritt. Og så lenge det står spesifikt på forsendelsen at den inneholder leker så skal det gå greit igjennom tollen. Har nå gjort det med mine forsendelser fra shop@home (via min søster i Tyskland) og Bricklink.
Ingen toll, men 25 % moms + fortollingsgebyr blir lagt på alle forsendelser over 200 NOK. Har erfart at enkelte pakker med høyere verdi glipper igjennom...

Kjøper en del fra Sverige og bare det blir merket LEGO så går det bra… Fra Danmark var det 200 kr og ikke over 2 kilo… Over det så ble det toll på det…

Nei, bare merket “LEGO” er ikke nok (med mindre man blir skikkelig heldig). Hvis det blir merket som “Gift” istedenfor “Merchandise” går det gjennom så lenge det er under 1000kr, ellers er 200kr grensa. Vekten har ikke noe med det å gjøre.

Har bare fått de merket LEGO… Men skal ikke si noe om reglene… Vet bare hva jeg har fått og hvordan…

Da har du vært heldig.

Reglene er sånn:
Det skal ikke betales toll.
For varer med verdi over 200 kroner eksklusiv frakt skal det betales 25% mva (også av frakten) og et fortollingsgebyr av varierende størrelse (avhengig av type fortolling og selskap), typisk 60-160 kroner. Det skal altså ikke betales noen avgifter dersom varen koster under 200, men frakten gjør at den totale summen er over 200.
Dersom forsendelsen er en gave er grensa 1000 kroner, men det forutsetter at forsendelsen har en privat avsender - “gaver” fra butikker gjelder ikke.
Min erfaring er at så lenge det er en privat avsender og verdien ikke står på pakken (noe jeg har inntrykk av at mange Bricklinkselgere praktiserer), går den gjennom. Lurte mer på hvordan det blir om det står verdi eller avsender skriver på butikkens navn; det vil slik jeg ser det havne i en gråsone.
For øvrig: Er det noen grunn til at Bricklink-butikker ikke skal trekke ifra sin lokale merverdiavgift? Gjelder spesielle regler fordi de selger som privatpersoner?

Da fikk vi svaret på det å… Confused

torerik wrote:
Min erfaring er at så lenge det er en privat avsender og verdien ikke står på pakken (noe jeg har inntrykk av at mange Bricklinkselgere praktiserer), går den gjennom.
Min erfaring er at det er gambling. En gang fikk jeg sendt noe uten tulldeklarasjonen (fra en privatperson, en veldig liten pakke) og jeg fikk ikke pakka før om 2-3 uker senere, og det kun etter at jeg forklarte hva det var og hvor mye det kostet og at de kunne åpne og sjekke. Andre ganger gikk de gjennom. Men det er utrolig hvor vanskelig det kan være for EU-folk å legge til tulldeklarasjonen... selv etter at man forklarer dem opptil flere ganger hvorfor man må gjøre det, så nekter de fordi "de på posten sa det ikke var nødvendig" eller fordi "jeg har flere kunder i Norge og det har aldri oppstått noen problemer"... Mad

OK, kan hende jeg også har vært heldig.
Men, om pakken kom fra en privatperson og det ikke lå ved noen dokumenter som slo fast verdi eller at dette er noe du har kjøpt, kan de vel i verste fall kun åpne pakken for å se hva det er - og jeg tviler på at de er i stand til å fastslå verdien på en haug legoklosser. I så fall vil de jo ikke ha noe på deg, vil de vel?

De har ikke lov til å åpne pakker med mindre man gir dem fullmakt for fortolling, og det vil jeg ikke gi dem fordi de kan da bestemme hva som helst uten å spørre meg.
Dessuten vet nok alle hvor dyre LEGO-klosser er? Wink

Man kan vel gi dem fullmakt til å åpne den enkelte pakke som er ankommet? Og om det da ikke vedligger noen dokumentasjon, er det vel ikke stort de får gjort?
“Alle” vet nok at LEGO er dyrt, men skulle likt å se den tolleren som kan fastslå verdien på 600 løse deler Wink

Ja, det kan man og det er akkurat det jeg gjør hver gang. Ulempen er at det tar opptil 3 uker før man faktisk får beskjed om at pakka er kommet Confused

Ah, ja, det er selvsagt sant. Men heller det enn å betale, synes jeg.

Da var pakken i havn. 161 kroner i mva og gebyr. Litt surt, men i og med at det var satt feil verdi på pakken og jeg egentlig skulle betalt det dobbelte, kan man vel ikke klage Wink
Mannen på Posten anbefalte meg for øvrig å klage, for han trodde ikke at LEGOen i den lille esken kunne være så dyr Wink

hvilken betalings metode brukte du?

For hva da? Paypal på Bricklink, avgiftene betalte jeg i luka på postkontoret.