Bricklink-angst

Nytt ord i ordboka. Jeg har sittet og planlagt bestilling av deler til en stor jernbanestasjon de siste dagene, og i dag begynte jeg å sende ordrene. Jeg trodde jeg hadde gjort en god jobb i forkant og porsjonert ut over flere butikker med litt å gå på, slik at jeg ikke skal rammes av Tolltrollet. Men så begynner Bricklink-fakturaene å tikke inn, og de fem jeg har fått så langt har ALLE klart å krabbe seg rett i overkant av 200-kronersgrensa når frakten legges til! Så nå sitter jeg her med angst for at samtlige forsendelser skal bli ilagt fortollingsgebyr i tillegg til fraktkostnadene, som da altså uten unntak ble høyere enn jeg regnet med. Et sted var det $16,93 i varekjøp og $17 i frakt og diverse andre tillegg…! Surt!

Men, jeg har lært litt til neste gang:

  • Ikke bestill baseplater via post om det kan unngås - spesielt ikke fra USA
  • Sjekk norske butikker først, deretter nordiske og så europeiske om nødvendig
  • Billigste pris er ikke alltid billigste pris, noen ganger lønner det seg å kjøpe litt dyrere deler hvis selgeren er den rette

Det verste er at jeg bare er halvferdig med innkjøpene, og har mest sannsynlig brukt opp budsjettet allerede… krysser fingrene for at i det minste noen av pakkene glipper gjennom tollertrollenes hender usett!

Men 200kr grensen er vel strengt tatt uten frakt pris?!? Opplevde selv at en Bricklink forhandler hadde oppgitt verdien på pakken med frakt. Hentet ikke ut pakken, men klagde til Postens kundeservice og la med en skjermdump av Bricklink Invoice der det sto beløp på kjøp og beløp på frakt. Gikk ett par dager så kunne jeg hente pakken uten å betale noenting.

Som Erik skriver over: Verken frakt eller eventuell forsikring skal telle med i 200-kronersgrensen, les her:

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244981&epslanguage=no

Du må bare sørge for at selger spesifiserer på pakken hva som er kjøpsprisen og hva som er frakt.

Opplever ofte det samme, at det er MYE arbeid å finne rimeligste alternativt på Bricklink. (Ikke at jeg skal sutre for mye, min butikk har også lot-limit)
I et par tilfeller har jeg kommet til at det nesten lønner seg å kjøpe for over 200,- i en butikk. Sparer i enkelte tilfeller mye frakt, og ikke minst mye arbeid;)

Når du gjelder tollgebyr og moms, er du trygg så lenge varen koster under 200,-. Det under har jeg sakset fra denne tråden:

Edit: whops, her brukte jeg tydeligvis litt for lang tid på å skrive innlegget, mange som rakk å svare før me :open_mouth: :mrgreen:

Når dette skjedde med meg fikk jeg beskjed om å betale, for å så klage etterpå. Sendte deretter samme “bevis” som du gjorde, og hadde pengene på konto i løpet av få dager.

Takk for svar! Da er faktisk reglene annerledes enn jeg trodde. Jeg mente bestemt at fraktkostnadene skulle telle med i totalbeløpet som så måtte være under 200 kr. I så fall kan det være at jeg slipper billigere enn fryktet (jippi!) men fraktkostnadene er fortsatt høyere enn jeg tok høyde for. Vi får se hva sluttsummen blir…

Hm, nå kommer jeg vel til å gå og ergre meg over at jeg ikke ‘fylte opp’ til nærmere 200,- på hver butikk… men det er fortsatt mye igjen.

Og hvis noen lurte så er det denne stasjonen som er byggeprosjektet.

Reglene er rare, men sånn er de :slight_smile: Du betaler mva av totalbeløpet inkl. frakt, men bare hvis vareverdien eksl. frakt er over 200kr. Vi som er rutinerte internett-shoppere ligger alltid tett opp til grensa :wink:
Typisk rundt 190kr eksl. frakt :stuck_out_tongue: (greit å ha litt å gå på for kurs-svingninger, siden det er tollvesenets sin kurs når pakken ankommer landet som gjelder).
Jeg har faktisk selv belært post-ansatte på dette, er visst for avansert for dem :unamused:. De kan jo uansett ikke gjøre noe om det er feil, man må sende mail til fortollings-folka. Og jeg har ALDRI hentet ut en pakke før de har strøket kravet om det er ilagt feil. Og de har aldri vært vanskelige når jeg har sendt dem bricklink-fakturaen på epost.

Takk, Cecilie; da stemmer almanakken igjen! Det var altså mva på hele beløpet HVIS vareverdien kom over 200,-!

Da stiller jeg litt sterkere til de siste bestillingene skal foretas, men jeg venter til jeg har fått første batch i hus. Kanskje jeg lærer litt til…

Hm, jeg lever tydeligvis litt på grensen. Pleier å legge meg mellom 195 og 198. Har ikke gått gæli enda, og det har vært noen bestillinger. Men skjønner jo at risikoen er større enn ved 190.

Jeg pleier å bestille mellom 180-190 n.kr for å ikke betale mva på varene.
Har opplevd 2 ganger at avsender hadde merket pakken feil,sende da inn kopi av faktura til toll.no og hentet ut varen etter noen dager uten å betale noe mva.
Jeg har også kjøpt en del brukte lego sett til over 200 kr og aldri betalt mva/moms på de.
En venn av meg har bestilt varer til over 200 kr og bedt avsender om å merke pakken som brukt vare og han sier til meg at han har ikke betalt mva/toll til norge.
Finner ikke noe info på toll.no om at bruke varer er fri tatt mva/toll over 200 kr.
Kan hende jeg / han bare har hatt flaks.
Men nå har frp/h lovet å sette opp tollfri kvote til min 400 kr i første gang.
nrk.no/norge/protesterer-mot … -1.6872320

Grensen er 200 og dette vil utløse avgifter. 199,99 kr i vareverdi uten frakt/forsikring vil slippe gjennom.
Dette gjelder både nye og brukte varer.

Tror det er lurest å ikke diskutere hvordan man kan snike gjennom pakker i et åpent forum.

De rød/grønne lovet økning av grensen for flere år siden:
vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=133545
Som kjent ble ikke det noe av …

Og Raggsokk: Hvis selger enda ikke har pakket/postet, så kan du jo høre om du kan få fylle på litt.

Du er klar over at den artikkelen er fra 2009? :laughing:

Forøvrig så er det jo ikke selve grensen som er problemet, det er gebyret på toppen som gjør det så håpløst i praksis.
Man må vel passere 500 kr før mva utgjør like mye som gebyret. :angry:

Ja, det er gebyret som er problemet, selve momsen har jeg ikke så mye imot, og jeg har forståelse for at denne faktisk finnes.

Nå kan man riktignok fortolle pakken selv, men det er ikke helt rett frem det heller.

Apropos gebyrer, jeg kjøpte en vare i fjor, og fikk denne koselige regningen.

Varens verdi var ca. 2000,- og moms-beløpet var 782,-. Resten er fantasifulle gebyrer.

Ja det var kreative gebyrer for et eksosanlegg :confused:

Flere som har selsomme opplevelser med Nortrail (Norsk Trailer Express AS) :
lrforum.com/forum/index.php?showtopic=64616

Vi får håpe at bulken ikke kommer via dem…

Det var spenstige greier! :open_mouth:

Var det ikke et gebyr hvis man fortollet varen selv også, mener å huske at jeg gjorde det selv en gang i tiden og betalte kr 90,- eller noe slikt i gebyr.

195 går nok greit. Jeg skrev rundt 190 :wink: Dvs stort sett mellom 185 og 195, avhengig av hva det passer å fylle opp med. Har også ligget nærmere, 197-198, og det har gått greit det og, men litt mer nervøst :stuck_out_tongue: Er så dumt når de smeller på det teite gebyret. Hadde det ikke vært for gebyret hadde det ikke vært så ille med mva på toppen. Forøvrig syns det jeg det er urfjollete at vi betaler mva på frakten også…

awt:
Det der har jeg opplevd en gang også for en del år siden, med Schenker (som er de som leverer bulken vår vel :stuck_out_tongue:). Vareverdi var rundt 10K. Fikk et gebyr som var nesten like høyt som mva-beløpet. Da klikka jeg helt. Ringte og nesten skjelte dem ut. Sa jeg var privatperson og at jeg ikke forventet å bli fakturert voldsomme gebyrer for en enkel fortolling på den måten. Damen i telefonen ble litt spak og strøk et av gebyrene. Ble fortsatt dyrt gebyr, men jeg følte i hvertfall en liten moralsk seier over de kyniske folka som kan holde på som de vil med de gebyrene.
Hvis noen lurer på hva det var i forsendelsen, så var det kampsportmatter/tatamimatter, og de ble levert med kranbil et par dager senere… (tror ikke de var vant til at privatpersoner kjøper en stabel svintunge matter til levering i villa…)

Den bransjen der gjør dessverre som de vil, og det er litt synd. Kjøper man fra utlandet har man også sjelden kontroll over hvem som tar seg av pakken her til lands. Her burde det absolutt vært en fast lovbestemt sats for privatpersoner.

For min del endte jeg opp med å betale momsen + fortollingsgebyret på 810,- (fortsatt altfor dyrt), etter at jeg sendte denne mailen:

Fikk deretter dette svaret:

Pakken inneholdt forøvrig to bilseter, og ikke et eksosanlegg. :slight_smile: