Bredde på kjøretøy i LEGO-city

Bredde på Lastebil

  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

0 voters

Jeg har jobbet med en moc en liten stund nå som hovedsakelig har med kjøretøy å gjør.
Jeg har endt opp med et dilemma angående bredde. JEg er sikker på at det er andre som har diskutert dette, men jeg kan ikke finne entråd for dette, derfor deler jeg noen tanker her.

Før i verden kom alle LEGO-kjøretøy med en bredde på 4 studs, dette er jo veldig smalt, de fleste kjøretøy som kommer fra LEGO i dag kommer med en bredde på 6 (evt + hjulbuer og liknende)
Jeg tenker jo at det er et tankekors at bredden på en lastebil og en sporstbil er lik…
Og hvis jeg prøver å skalere det korrekt iht en legomann (1/43) så skulle jeg jo ha endt opp på ca 7 studs på lastebiler. Det er vanskelig å bygge med en bredde på 7… Da er 8 enklere, men da passer ikke kjøretøyene til baseplate-veiene lenger
Hvis jeg f.eks. sånn hypotetisk sett drømmer om å kunne stille ut noe på PKH, noen som har noen tanker rundt bredde på kjøretøy da?

OG sånn for kjekt kanskje vi skal prøve en avstemning?

Finnes vel ikke noen mal på hvor bred kjøretøyet skal være. Er bare å se på alle kreasjonene til L@go, er mange smale biler der.
Det kommer vel mer ann på hvilken type kjøretøy det er snakk om og om det er en kopi av en virkelig bil.

Størrelsesforholdet mellom en minifig og byen de lever i stemmer jo ikke overens med oss mennesker og den verden vi lever i. Selv om vi bruker skalaen 1:42 på figuren så er jo proporsjonene helt feile. Forsøk å lage en bil med hvor to minifigs sitter side om side i forsetene og tre i baksetet… da blir bilen aaaalt for stor for LEGO city veiene. Er jo vanskelig nok å få to stk side om side.

Så moralen er: lag kjøretøyene så store som du mener de må være, de MÅ jo ikke ha plass til en minifig inni i det hele tatt.

På den annen side så kan ett alt for lite kjøretøy og stor figur bli kjempemorsom kombinasjon, bare se på denne “Microfigthers” serien til LEGO :slight_smile:

Et roadrail-kjøretøy (sånne biler som kan kjøre både på vei og jernbane) må nødvendigvis være 6 studs bred.
Roadrail-kjøretøy er typisk små, lette lastebiler, mindre enn en standard trailer.

Hvis du ser etter, så vil du oppdage at personbilene fremdeles er fire knopper brede. :wink: De kjøretøyene som normalt er større, er derimot seks knopper brede.

Slik jeg ser det, så kan man bygge bilene i den bredden som man synes passer best. En vanlig bil kan være fire knopper bred, men skal den etterligne ett 80-talls amerikansk flak, så kan den godt være seks knopper bred. Da blir proporsjonene bedre. Samme med sportsbiler.

Ultimativt så er det opp til deg å bestemme hvor brede bilene skal være. Vi følger ingen mal! :wink:

Jeg har ingen erfaring med bygging av biler de siste 20 årene, før den tid ble det meste bygd i 4 studs:p
Men om jeg skulle bygd biler, ville jeg brydd meg kun delvis om bredden. Skulle jeg bygd noe for å få det så “naturtro” som mulig, ville jeg ikke brydd meg om bredde. Skulle jeg derimot bygd biler for å fylle en egen by-layout, ville jeg tilpasset det til layouten - hvor ofte skalaen er litt merkelig uansett.
En gang i framtiden har jeg en drøm om å bygge en layout hjemme. Da ser jeg for meg å bygge veiene med liggende brikker, og dermed kan jeg tilpasse bredden til biler/lastebiler på feks opp til 8 studs.

Du har ingen hypotetiske drømmer om å stille ut noe på PKH - du SKAL stille ut noe;)
Om du lager smale eller breie biler til minifgs, finner vi plass til de i layouten under PKH - eventuelt så lager vi plass til de:)

Jeg sitter liksom egentlig med en følelse av at alle kjøretøyer som er mer enn 6 studs brede er altfor brede. Men så er det jo bare det at hvis man regner med speil, for eksempel, er flere av mine… nettopp, mer enn 6 studs brede. Jeg gikk også på en smell da jeg bygde min modulstandard-bensinstasjon fordi jeg innbilte meg at bilene mine var mindre enn de faktisk er… plutselig fikk de rett og slett ikke plass der jeg hadde tenkt at de skulle få plass :slight_smile:

Realistisk sett tror jeg kanskje svaret ditt er at lastebiler bør være rundt 7, hvis du forholder deg til for eksempel modulhus og “moderne” LEGO-veistandard, men - som du sier - det byr jo på visse utfordringer. Og rent praktisk sett vil jeg egentlig si at svaret er “akkurat så brede som du vil”… det er ikke noe ordentlig fasitsvar på det. Hvis du synes bilene er penest når de er fire studs brede, så bygger du dem i den størrelsen. Foretrekker du 6, bygger du dem i den størrelsen. Og som Luza sier: De får uansett plass i layouten under PKH.

Lykke til! Vi vil se bilder!

Bilde ja.(må vist lage det litt mindre før jeg kan legge det ut her)
Dette var vel det siste jeg fikk gjort i går før det ble natt.
Den ser litt indisk ut, med alle fargene. LDD pleier å hjelpe meg med å få fargene riktig, så det kommer nok et nytt bilde når jeg er ferdig med cad’en.

Da har jeg et par bilder.

Kan nå noen se hva jeg har prøvd å lage :slight_smile:

Ser jo stilig ut dette, når du får av-indifisert fargene litt. Denne slipper glatt til i hvilken som helst layout jeg har medbestemmelsesrett over :slight_smile:

Kjenner til dette, å bygge med de brikker man har liggende gir slike stilige fargekombinasjoner…

Jeg er oppvokst med 4 stud brede biler, men jeg synes det er for smalt! Jeg bygger i 6 studs når det gjelder personbiler og varebiler, Lastebiler har jeg ikke tenkt på så langt! 8 stud blir for bredt i mine øyner… Så derfor unngår jeg lastebiler!

Hotrod o.l. bruker jeg den kassen hvor 2 minifigs kan sitte i da blir jo det 5 stud på sitteplassene og 4 sett bort fra hjula som skal stikke langt ut :slight_smile:

dillemaet mitt mens jeg bygger 6 studs brede personbiler blir om hvor lang de skal være!! så som L@go nevnte at det er “universell” så får man ta proposisjonene ut i fra helheten av det man vil bygge synes jeg!!

Jeg lager lastebiler 8 studs, og personbiler 6 studs:
facebook.com/geirandre.gilbu

En lastebil er 2,55 meter bred max (uten speil og markeringslys), uten spesialgodkjenning. Når jeg kjører vogntog, så fyller
vi nesten hele fila, lite slingringsmon. Derfor også trangt vis midtstipe ikke er i veien, da er
veien smalere enn 5,5m. Da må man passe på speila :laughing:

Vis man også virkelig ønsker å “kopiere” et ekte kjøretøy, kan jo elementene også bestemme
litt størrelsen på kreasjonen din :wink: Av egen erfaring :wink:

Jeg bygget mye 4 studs brede biler i barndommen. Men dette endret seg da jeg og en kompis gikk sammen om å lage vår egen trailer.
Endte opp i en bredde på 8 studs. Speil ute så var den enda bredere.

Etter å ha hatt den på utstilling to ganger syntes jeg nok den virket litt for stor i standard Lego vei.