Bibelske scenarioer

Jeg ble nylig utfordra av den lokalt ansatte i Bibelselskapet om jeg kunne lage noen dioramaer/illustrasjoner til en Bibelquiz han bruker å lage som barneaktivitet under Olavsfestdagene.
Siden disse skulle utstilles uten bevokning og litt her og der måtte jeg finne en monterversjon rundt dem, og løsningen ble de plastkassene Lego selv stiller ut i enkelte utvalgte butikker. 3 slike bokser ble tømt for sammenlima Lego, og resultatet ble disse tre:

Noe inspirasjon er hentet fra The Bricktestament, men han lager jo helt andre settinger. Kassene var ca. 60x40 cm så det ble beste med 64x40 knotter i bunn, samt at det var en fordel at det ble litt høyde på det. Jeg brukte mye av kveldene i en par ukers tid på å bygge noe som ble noen ganske tunge byggverk med mange, mange SW-minifiggs Wink
aj-ml

Og hva er svarene på quizen? Smile Synes jeg drar kjensel på Adam og Eva, Moses og Jesus, men svarene er kanskje litt mer spesifikke for de innvidde?
Forøvrig er jeg skeptisk til teksten her:

Nå som Brikkelauget går mot mer formelle former, bør det lages noen retningslinjer for hvordan Brikkelauget-navnet kan brukes. Enkeltmedlemmer bør ikke utenvidere kunne sammarbeide med hvem som helst og dermed si at dette er et sammarbeid mellom XX og Brikkelauget. Neste gang er det Coca-Cola, Vigrid, e.l.
Dette bør følges opp i “fremtids”-tråden…

aj-ml wrote:
...løsningen ble de plastkassene Lego selv stiller ut i enkelte utvalgte butikker.
Bra jobba, StarWars galore! Smile Liker også hvordan du klarte å utnytte bakgrunnen til din fordel Cool

Fantastiske dioramaer. Mye detaljer, akkurat slikt som jeg liker Smile
Står at det er en “Quiz”, hva var oppgaven her?
Hadde jo vært artig å teste bibelkunskapene sine her Wink

F0NIX wrote:
Fantastiske dioramaer. Mye detaljer, akkurat slikt som jeg liker Smile Står at det er en "Quiz", hva var oppgaven her? Hadde jo vært artig å teste bibelkunskapene sine her Wink
Det er en del av "sammarbeidet" Wink Fyren fra Bibelselskapet har vært 4 uker i ferie og kommer først på jobb nå i morgen, jeg laga scenarioene med kjente nok fortellinger og han lager spørsmål som han synes er passe vanskelige for den alderen han lager quiz'n for. Det er snakk om et spørsmålsark med flere spørsmål enn til disse tre, de har hatt noe lignende i flere år. Selve Olavsfestdagene starter først 28. juli og det vil være utstilling/middelaldermarked fram til 2. eller 9. august (vet ikke hvor lenge han har leid plass til), og hvor og hvordan det blir satt opp er litt opp til ham. Siden vi ikke hadde felles arbeidstide mellom 20. juni og da ble det litt sånn enkeltjobbing på hvert vårt felt. aj-ml
F0NIX wrote:
Fantastiske dioramaer. Mye detaljer, akkurat slikt som jeg liker Smile Står at det er en "Quiz", hva var oppgaven her? Hadde jo vært artig å teste bibelkunskapene sine her Wink
Endelig har jeg både tid og husk samme kveld - så her kommer spørsmåla han laga: Scenario 1 (Edens hage) Denne scenen beskriver det som fortelles i det første kapitlet i Bibelen, da Gud skapte verden. Hva ble skapt først? Menneskene, elefanten og kattene eller trærne og blomstene? Scenario 2 (Støping av gullkalv i ørkenen) Her ser du en kjent scene fra Det gamle testamentet. En mann kommer ned fra Sinai-fjellet med to steintavler. Hvem er denne mannen? Abraham, Moses eller David? Scenario 3 (Jesus går på vannet): Denne scenen viser en episode fra Jesu liv. Ifølge Matteus 14, 22-33 var displene ute i båt i sterk vind. Jesus kom plutselig mot dem gående på vannet. En av disiplene ville prøve på det samme og gikk ut av båten. Hvilken disippel var det? Johannes, Peter eller Jakob? Forøvrig var mottagelsen fra både de som stod på stand fra Bibelselskapet og besøkende på det historisk markedet overstrømmende begeistra! Ingen kommentarer på det manglende middelaldreperspektivet i ABS-plasten Wink Jeg var ikke så mye ute og fulgte med men de gangene jeg stakk innom var det stadig barn og voksne som stoppa og kikka på dem. 2 av boksene stod inne i Erkebispegårdens kapell (den eldste og mest orginale delen av Erkebispegården, fra 1100-tallet elns.), ingen negative kommentarer på det heller, det var mer begeistra utrop av typen "Pappa, se Lego - kuuuult!". En ekstra bonus for meg har vært at mine lunsjfeller ved bispekontoret nå skjønner litt mer av fasinasjonen min med Lego, de var blant de mest begeistra - eller i allefall de som hadde anledning til å kommunisere begeistringen direkte til meg Smile aj-ml

jeg ville bare si veldig fine Mocer, men har du sett denne siden? http://www.thebricktestament.com/

Det har hun nok Wink har den (akkurat som meg) tom. på bokhylla.

CastleLord wrote:
jeg ville bare si veldig fine Mocer, men har du sett denne siden? http://www.thebricktestament.com/
Takker for komplementet! Joda, jeg har sett dem, og som Matija sier: Jeg har alle 3 bøkene som er gitt ut i hylla. Kikka litt på dem på nytt i prosessen, men han lager jo mindre "tegneseriebilder", jeg hadde utstillingsmontere på ca. 40 x 60 cm, langt større enn hans nærbilder og derfor med behov for flere detaljer.... Men det var gøy bygging over en ganske begrensa tid Very Happy aj-ml